Finnairin Manner avasi tulevaisuudennäkymiä - matkustuskokemukseen 200 miljoona euroa

Manner_liikkeessa2030Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner loi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kaikki liikkeessä 2030 -virtuaalitapahtuman asiantuntijapuheenvuorossa katsauksen lentoliikenteen tulevaisuuteen. Manner avasi Finnairin näkymiä lentoliikenteen toipumisessa, vastuullisuudessa sekä uudenlaisen matkustuskokemuksen markkinoinnissa ja siihen liittyvistä investoinneista.

Topi Manner on toiminut pian jo kolme vuotta Finnairin toimitusjohtajana aikana, jolloin lentoliikenne on ollut keskellä historiansa pahinta kriisiä. Mannerin katsaus lentoliikenteen ja matkustuksen tulevaisuuteen näyttää valoisalta, mutta edessä on myös monta haastellista asiaa ratkaistavaksi.

Lentokentillä on jo entistä enemmän matkustajia ja paikoin jopa ruuhkaa. Matkailu palautuu kovaa vauhtia. Manner kertoi jo itsekin matkanneensa jo useassa Euroopan maassa sekä Yhdysvalloissa.

“Lentoliikenteellä todellakin on tulevaisuus”, avasi Manner todeten toipumisen olevan kuitenkin vielä alkumetreillä. Suomi on jäänyt muuta Eurooppaa jälkeen, sillä matkailu avattiin vasta heinäkuussa ja kesäkausi oli tuolloin jo menetetty.

Manner_liikkeessa2030_2“Sanat tahtoo loppua, kun kriisiä kuvaillaan. Siinä on kyseessä apokalyptinen kriisi, joka on hyvin brutaalilla tavalla iskenyt lentoliikenteeseen, vaikuttanut yrityksiin monin tavoin mutta tietenkin ihan erityisesti asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Kriisillä on kieltämättä ollut iso inhimillinen hinta”, sanoi Manner.

“Samanaikaisesti kriisi on osoittanut, että lentoliikenne on toimialana poikkeuksellisen kestävä. Kaiken keskellä lentoliikenne on pitänyt huolta kullekin maalle kriittisten lentoyhteyksien säilymisestä, kuljetettu lentorahtia ja paljon rokotteita. Ne alleviivaavat sitä, että lentoliikenteellä on hyvin tärkeä sosiaalinen ja systeeminen merkitys niille yhteiskunnille, joita se palvelee."

Lentoliikenne on lähtenyt toipumaan hyvin rajat ylittävän matkailun osalta. Toipumista ovat avittaneet yhtenäisemmät toimet matkustusrajoitusten helpottamisessa sekä erityisesti EU:n koronatodistus. Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n kokouksessakin EU:n rokotetodistus nostettiin esiin parhaana käytäntönä rajat ylittävän matkailun avaamisessa.

Finnairin verkosto on painottunut erityisesti Aasiaan, jossa on edelleen voimassa laajasti matkustusrajoituksia. Ensimmäisiä markkinoita on kuitenkin jo avautunut ja se on näkynyt myös kysynnässä.

Manner_liikkeessa2030_1Finnain kaukoliikenne käynnistyi käytännössä Thaimaan matkustusrajoitusten helpottaessa sekä Yhdysvaltojen avatessa rajansa rokotetuille matkustajille. Marraskuun lopulla rajat suomalaisille avaa myös Singapore. Seuraavaksi odotetaan Etelä-Korean avautumista ja uutisia Japanin osalta odotetaan lähiviikkoina.

Yksi Finnairin päämarkkina eli Kiina säilyy edelleen pienoisena kysymysmerkkinä ja arvioiden mukaan Kiinan kansainvälinen lentoliikenne olisi rajoitettua vielä vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon ajan.

Manner kertoi matkustusrajoitusten avaamisen palauttavan kysynnän ja koneet Yhdysvaltoihin olivat jo avauksessa aika täynnä. Finnairin varauskirjoissa kysynnän palautuminen näkyy niillä markkinoilla missä matkailu on mahdollista. Patoutunut kysyntä on suurta liikematkustuksessa ja vapaa-ajan matkustuksessa.

“Vuosi 2023 on haasteellinen, mutta realistinen tavoite”, totesi Manner viitaten arvioon lentoliikenteen palautumisesta.

Liikematkustuksen nähdään myös elpyvän jopa odotettua nopeammin. Manner totesi vapaa-ajanmatkustuksen palautuvan nopeasti ja liikematkustus seuraa ihan vanavedessä. Manner kertoi tämän näkyvän Finnairin omassa verkostossa sekä Air Francen, Lufthansan ja KLM antamien ilmoitusten perusteella.

“Kaikkea ei voi hoitaa etäyhteyksin”, muistutti Manner. Hänen mukaansa monet hakevat markkinoilla kilpailuetua henkilökohtaisista tapaamisista.

Toinen vahva kasvava trendi on premium-luokan vapaa-ajanmatkustus. Moni haaveilee matkoista ja niiden toteutuessa ollaan valmiita panostamaan matkaan entistä enemmän. Tämä tulee arvioiden mukaan olemaan merkittävä trendi lentomatkailussa.

A350_HEL_winglet_ilmassaFinnair haluaa asemoitua modernina laatulentoyhtiönä ja alkuvuonna lanseerataan Premium Economy -matkustusluokka laajarunkokoneissa. Kyseessä on merkittävä 200 miljoonan euron investointi”, kertoi Manner koronapandemian aikana läpi vietävän hankkeen suuruusluokasta.

Manner täsmensi kyseessä olevan kokonaan uusi matkustusluokka ja matkustuskokemus. Tarjolle tulee erillinen matkustajaistuin ja  erillinen ruokailu. Tälle kokonaan erilaisella matkustamon osalle Finnair odottaa hyvää vastaanottoa (Lue myös aikaisempi uutisemme aiheesta: Finnairin kaukolentojen odotettu Premium Economy -matkustusluokka lanseerataan alkuvuodesta 2022).

Finnair haluaa suoran yhteyden kuluttajiin ja aikoo markkinoida sekä panostaa omaan verkkokauppaansa. Manner luonnehti Finnairin olevan kuluttajapalveluyritys, joka kuitenkin myynnin ja markkinoinnin osalta toimii business to business -liiketoimintamallin mukaan.

Yhtiön kotimarkkinoiden ulkopuolella Euroopassa ja Aasiassa matkojen myynti tapahtuu matkatoimistojen tai globaalien jakelijoiden kuten Amadeuksen kautta. Tähän Finnair hakee muutosta, sillä näissä palveluissa lentoyhtiöistä tulee yleishyödyke, jossa erottuu vain hinta.

“Nyt halutaan erottua oman verkkokaupan ja mobiiliapplikaation kautta”, sanoi Manner.

Suora yhteys kuluttajaan Euroopan ja Aasian markkinoilla Suomen kansainvälisimmän Finnair.com -verkkokaupan kautta vaatii paljon markkinointia, että ihmiset löytävät kauppapaikkaan. Tavoitteena on päästä tarjoamaan yksilöidympää ratkaisua markkinoilla, jonka kautta asiakkaat voivat räätälöidä matkustuskokemuksen itselleen täysin sopivaksi.

“Finnair haluaa tuoda asiakkaalle valinnanvaraa matkustuskokemuksensa eri elementteihin. Käytännössä asiakkaat pystyvät ennakkovaraamaan entistä enemmän palveluja myös lennolleen”, sanoi Manner.

Manner_liikkeessa2030_3Asialla on rajapinta myös vastuullisuuteen, johon lentoyhtiön tulevaisuus keskittyy entistä laajemmin. Polttoainetehokkuutta on parannettava, jotta hiilidioksisipäästöt vähenevät. Tämän takia koneita pyritään keventämään kuljettamalla mahdollisimman vähän ylimääräistä painoa. Myynissä oleva tarjonta koneissa keskitetään tämän takia, mutta asiakkaille halutaan tarjota enemmän valinnanvaraan ennakkotilauksen kautta.

“Tätä tarkoittaa digitalisaatio lentoliikenteessä”, sanoi Manner.

“Vastuullisuus näkyy Finnairilla monella tasolla. Finnair haluaa yhtiönä olla nettopositiivinen. Uskomme vahvasti siihen, että lentoliikenne tuo yhteiskuntaan paljon sosiaalista ja taloudellista hyvää. Samanaikaisesti hiilijalanjälkeä on pienennettävä. Näiden yhteissumma on se nettopositiivisuus mitä halutaan yhteiskunnalle tuoda”, sanoi Manner.

Edessä on pitkä tie hiilineutraaliuteen, jota Finnair tavoittelee vuoteen 2045 mennessä.

“Meillä on monella tapaa fysiikan lait vastassa, kun hiilijalanjälkeä lähdetään pienentämään. Tarvitaan erittäin laaja työkalupakki, jotta tämä on mahdollista. Tärkeimpinä elementteinä ovat erilaiset kestävät polttoaineet kuten biopolttoaineet, vety tai vetypohjaiset sähköpolttoaineet. Tarvitaan myös kokonaan uutta entistä polttoainetehokkaampaa moottoriteknologiaa. Tarvitaan sähkölentämistä lyhyillä matkoilla. Tarvitaan niitä operatiivisia toimia, jotta lentokoneiden painoja voidaan keventää. Siellä on satoja ja taas satoja yksittäisiä asioita tehtäväksi” sanoi Manner.

neste_FinnairKaikki toimet vaativat kuitenkin paljon investointeja. Pandemian jälkeen lentoyhtiöt ovat velkaantuneet huomattavan paljon ja investointikyky on heikentynyt.

“Uutta regulaatiota mietittäessä esimerkiksi Fit For 55:n osalta on hyvin olennaista, että jos Euroopan päästökaupalla kerätään rahaa EU:lle niin samanaikaisesti sitä rahaa allokoidaan vihreään siirtymään, jotta ne investoinnit joita aidot hiilidioksipäästövähennykset vaativat voidaan toteuttaa”, sanoi Manner.

Manner nosti tärkeinä asioina esiin myös liikennemuotojen yhteistyön. Sellaisia olisivat tieliikenteen ja lentämisen sekä junaliikenteen ja lentämisen yhdistäminen.

“Vastuullisuus on tekoja joka päivä. Arjen tekoja. Voisi sanoa, että mikään ei muutu, jos mikään ei muutu. Asioita ei voida tehdä samalla tavalla kuin aiemmin, jos halutaan erilainen lopputulos”, sanoi Manner.

Finnair_A321_gatellaLiikennemuotojen yhteistyötä Finnair toteuttaa Tampere-Pirkkalan ja Turun lentoyhteyksien osalta. Osa lennoista Helsinki-Vantaalle korvataan bussiliikenteellä, joka on helpompaa muuttaa hiilineutraaliksi kuin lyhyen matkan lentäminen. Tämä on yleiseurooppalainen trendi ja siihen on jo olemassa regulatiivisia toimia eri maissa.

Manner totesi Finnairin tiekartan kohti hiilineutraaliutta vuonna 2045 muodostuvan joka päivä isoista ja pienistä asioista. MH

Lue myös: