Finnairin omistaman Norran yt:t päättyivät - viisi konetta ja 54 työntekijää lähtee

Norra_logoFinnairin omistuksessa oleva Nordic Regional Airlines (Norra) on saanut 27. heinäkuuta alkaneet matkustamohenkilökunnan yt-neuvottelut päätökseen 14. syyskuuta. Norran laivastosta poistuu suunnitelmien mukaan viisi konetta ja vähennystarve matkustamohenkilökunnasta on 54 henkilöä.

Norran tuotanto vähenee Finnairin suunnitelmien myötä ja yhtiön käytöstä poistetaan yksi ATR72-potkuriturbiinikone sekä neljä Embraer E170/E190 -suihkukonetta. Ensimmäinen poistuva kone on ATR72 jo marraskuussa 2015. Embraer-laivasto pienenee mahdollisesti  toukokuussa 2016.

Konemäärän laskiessa myös matkustamohenkilökunnan resurssitarve pienenee nykyisestä 54 henkilöllä. Matkustamohenkilökunnan esimiestarve puolestaan pienenee enintään 35 paikan verran.

Norra_white_1Norran omistajayhtiö Finnair rekrytoi parhaillaan uutta matkustamohenkilökuntaa ja sai lähes 3500 hakemusta. Kuluvan vuoden rekrystä palkataan reilut sata lentoemäntää ja stuerttia. Monet Norran työntekijät ovat mahdollisesti hakeneet myös Finnairille.

Norran edellinen matkustamohenkilökunnan täysi kurssi käynnistyi syksyllä 2014. Myös kesällä 2015 oli palkattu osa-aikaisia työntekijöitä. Yhtiön matkustamohenkilökunta on siis pääsääntöisesti hyvin kokenutta.

Norran HR-osasto selvittää seuraavien seitsemän kuukauden aikana mahdollisuuksia matkustamohenkilökunnan uudelleensijoittamisen, sijaisuuksien ja muiden keinojen avulla minimoidakseen kevään vähennystarpeen.

Mikäli vähentämistarvetta ilmenee edelleen kevällä 2016 niin Norrassa suunnitellaan vähennystoimenpiteinä työsuhteen ehtojen muutoksia kokoaikaisista vakituisista määräaikaisiksi tai tuntityö-sopimuksiksi. irtisanomiset nähdään vasta viimeisenä keinona. Norran mukaan mahdolliset muutokset toteutetaan hallinnollisessa virkaikä-järjestyksessä ja ne toteutetaan viimeistään 30. kesäkuuta 2016 mennessä.

Kaikkiaan Norran laivastossa  on 12 ATR 72-500 -potkuriturbiinikonetta sekä 12 Embraer E190- ja kaksi E170-konetta. Embraer E190 -laivasto siirtyi lokakuussa 2012 Finnairilta Flybe Finlandille eli nykyiselle Norralle. Embraer kalustoa operoidaan edelleen osin Finnairin palveluksessa olevien vuokralentäjien avulla.

Norra (Flybe Finland) on operoinut laivastollaan suurta määrää Finnairin kotimaan ja Euroopan liikenteestä. Lisäksi yhtiöllä on ollut omaa tuotantoa mm. reiteillä Tarttoon, Visbyhyn ja Norköpingiin.

Emoyhtiö Finnair on kasvattamassa kaukoliikennelaivastoaan uusilla Airbus A350-900 -koneilla ja rekrytoi parhaillaan uutta matkustamohenkilökuntaa. Kaukoliikennelaivaston kasvaessa tarvitaan lisää panoksia myös Euroopan liikenteeseen. Vaihtoehtoisesti lisäkoneilla tai entistä suuremmalla kalustolla.

Lue myös: