Finnairin ulkomaalaisen matkustamohenkilökunnan palkkaepäselvyydet puhuttavat

A330net_FINNAIRMTV:n 45 minuuttia -ohjelma käsitteli keskiviikkona 6. marraskuuta Finnairin lentokoneissa työtään tekevän ulkomaalaisen matkustamohenkilökunnan palkkausta. Ohjelmassa kerrottiin Finnairin maksavan työntekijäille vain noin 400 euron peruspalkkaa lisineen. Finnairin mukaan keskustelua asiassa on käyty osin  väärin perustein. Finnair painottaakin työntekijöiden saavan palkkaa paikallisen lainsäädännön mukaisesti.

Keskiviikkoisen 45 minuuttia -ohjelman mukaan Finnair tarjosi Kiinalaiselle matkustamohenkilökunnalle huomattavasti pienempää lähtöpalkkaa kuin suomalaisille. Ohjelman tietojen mukaan Finnair on kuitenkin vakuuttanut työntekijän oleskelulupia ulkomaisille työntekijöilleen hakiessaan, että työntekijöihin sovelletaan suomalaista työehtosopimusta.

Finnair kiertää vuokratyöfirmojen kautta Suomen lakia, ainakin moraalisesti, katsoo puheenjohtaja Antti Rinne Ammattiliitto Prosta. Rinne vieraili torstaina 7. marraskuuta Huomenta Suomi-ohjelmassa.

"Orjatyötä", kommentoi Rinne Finnairin aasialaisten lentoemäntien 380 euron kuukausipalkkaa.

Rinteen mukaan Finnairin henkilöstö elää nyt pelon ilmapiirissä.

"Käsittämätöntä, että valtionyhtiö toimii näin. Vastuun pitäisi olla aivan toisenlaista. Toivon, että ministeri Pekka Haavisto kävisi vakavan keskustelun henkilöstöpolitiikasta Finnairin johdon kanssa", Rinne sanoi ohjelmassa.


Ulkomaalaista henkilökuntaa jo vuosikausia

Finnair on käyttänyt lennoillaan ulkomaalaista matkustamohenkilöstöä jo 30 vuotta, ja asiasta on sovittu Suomesta käsin työtään tekevää matkustamohenkilökuntaa edustavan SLSY:n kanssa neuvotellussa työehtosopimuksessa. 

HOTT_1Finnairin mukaan yhtiön kansainvälinen liiketo imintamalli edellyttää ei-suomalaisen matkustamohenkilökunnan käyttöä, sillä aasialaisten kielten ja kulttuurin tuntemus on välttämätöntä.

Yhtiön strategia on samanlainen kuin muidenkin kansainvälisten lentoyhtiöiden, esimerkiksi Lufthansan, Air Francen, SAS:n ja KLM:n, ja kilpailemme samasta työvoimasta etäasemillamme.

 Finnairin työnantajajärjestö Palta, Finnair ja matkustamohenkilökunta käyvät parhaillaan keskustelua tulevien vuosien palkkaratkaisusta.


Finnair: Palkka kotipaikan mukaan

Kiinalainen matkustamohenkilökunta tekee kuukausittaiset tuntimäärät huomioiden osa-aikatyötä. Heillä on keskimäärin noin 60 lentotuntia kuukaudessa. Kuluvan vuoden toteutuneiden ansioiden mukaan kiinalaisen matkustamohenkilökunnan kokonaiskeskiansio mainituilla 60 lentotunnilla on noin 1600 - 2000 euroa.

Finnair painottaa, että kiinalaisen osa-aikatyötä tekevän matkustamohenkilöstön kokonaispalkka ylittää Suomessa työtään tekevää matkustamohenkilökuntaa koskevan yleissitovan työehtosopimuksen mukaisen peruspalkan.

Finnairin ja sen käyttämien oikeusasiantuntijoiden näkemys on, että ulkomaiseen henkilöstöön, jonka asemapaikka on heidän kotimaansa, ei siis Suomi, ja heidän työnantajansa asemamaassa rekisteröity yhtiö, noudatetaan paikallista työaika- ja palkkauslainsäädäntöä.

Finnairin tiedotteen mukaan palkanmaksuun ja työsuhteen ehtoihin liittyviä asioita ovat arvioineet muun muassa Vantaan käräjäoikeus ja Aluehallintovirasto. Vantaan käräjäoikeuden ratkaisussa viime vuodelta, jossa asiaa on perusteellisesti ja puolueettomasti selvitetty, on todettu, ettei työsyrjintää tapahtunut ja että osa-aikaisesta työstä on maksettu asianmukainen palkka.

Lisäksi Aluehallintovirasto totesi keväällä 2013, että SLSY:n selvityspyynnöt eivät aiheuta toimenpiteitä.

 

MTV: Finnairin kiinalainen ex-työntekijä teki palkastaan tutkintapyynnön

MTV: Työministeri Ihalainen ihmettelee Finnairin palkkaeroja

MTV: Pron Rinne vertaa Finnairin Aasian-palkkoja orjatyöhön