Flight: Finavia suunnittelisi myyvänsä ja sulkevansa useita lentoasemia - kyseessä väärinymmärrys

Finavia_sign_2(päivittynyt 22.24) Finavia suunnittelee sulkevansa jopa kaksi verkostolentoasemaansa sekä yksityistävänsä toiset kaksi. Muutoksen avulla pyrittäisiin nostamaan verkoston kannattavuutta, uutisoi Flight Global (FG). Finavia kertoo asian olevan FG:n toimittajan väärinkäsitys.

Finavian apulaisjohtaja Joni Sundelin oli valottanut lentokenttäyhtiön suunnitelmia World Routes 2016 -tapahtumassa Kiinan Chengdussa Flight Globalille. Suomen lentoasemaverkosto kuuluu käynnissä olevan Liikenne- ja viestintäministeriön uuden tulevaisuuskartoituksen piiriin.

Lehden mukaan Finavia suunnittelee yksityistävän Lappeenrannan lisäksi myös muita lentoasemiaan. Sundelin kertoi myös, että yhtä tai kahta lentoasemaa uhkaa sulkeminen. Lentokenttien nimiä Sundelin ei kommentoinut mutta asian odotetaan etenevän vuoden 2017 alussa.

Finavia on poistumassa seuraavaksi Malmin lentoasemalta vuoden 2016 lopussa. Finavia on sulkenut viimevuosina Kauhavan ja Varkauden lentoasemat sekä yksityistänyt Lappeenrannan lentoaseman.

Finavia toimii nykyisin lentokenttäoperaattorina kaikkiaan 22 lentokentällä. Sundelinin antaman lausunnon mukaan määrä tulisi vähentää 10-12 lentoasemaan sisältäen Helsinki-Vantaan.

Sundelinin mukaan Helsinki-Vantaan lisäksi vain kaksi lentoasemaa on tuottaa voittoa Finavialle.


Kyseessä väärinymmärrys - Finavia on edelleen sitoutunut lentoasemiinsa

Finavian viestintäjohtaja Mikko Saarioaho kommentoi uutisen julkistuksen jälkeen Lentoposti.fi:lle Twitterissä, että kyseessä olisi Flight Globalin toimittajan väärinymmärrys.

"Finavia on omistajansa linjausten mukaisesti sitoutunut operoimaan niitä lentoasemia, joihin on kaupallista reittiliikennettä tai valtionilmailua", painottaa Finavian viestintäjohtaja Mikko Saariaho Lentoposti.fi:lle.

"Kansainvälisissä yhteyksissä herättää aika ajoin kiinnostusta se, että Suomessa osa lentoasemista on matkustajamääriltään erittäin pieniä. Samalla tiedustellaan Finavian EU-sääntelyyn ja verkostoperiatteeseen perustuvasta liiketoimintamallista, jossa isojen kenttien kaupallisilla tuotoilla ristiinsubventoidaan pieniä. Osalle ilmailualan toimijoista Suomessa käytössä oleva verkostomainen toimintamalli on vieras, mikä voi aiheuttaa väärinymmärryksiä", avaa Saariaho.

"Keskustelu toimittajan kanssa painottui Suomen lentoliikenteen vahvuuksiin ja menestymiseen kansainvälisessä kilpailussa muun muassa Helsinki-Vantaan ja Lapin osalta.  Valitettavasti keskustelu päätyi osin vääriin tulkintoihin ja väärinymmäryksiin toimittajan uutisoidessa Suomen lentoliikenteestä Flight Globalin verkkosivustolla", täsmentää Saariaho.

"Keskustelussa sivuttiin sitä tosi asiaa, että Finavian lentoasemaverkosto on supistunut muutaman vuoden takaisesta 25:stä 21:een ensi vuoden alkuun mennessä, kun osa Finavian verkoston lentoasemista on jäänyt kokonaan ilman asiakkaita. Finavian tiedossa ei kuitenkaan ole tällä hetkellä uusia lentoasemia, jotka olisivat jäämässä ilman asiakkaita. Niinpä yhtiöllä ei myöskään ole yksittäisiä kenttiä koskevia lakkautussuunnitelmia, vaikka Flight Globalin jutussa niin annetaan ymmärtää".

"Jatkamme Suomen lentoliikenteen palveluiden ja infrastruktuurin määrätietoista kehittämistä tästä eteenpäinkin. Olemme myös ylpeitä siitä, että Suomen lentoasemaverkosto on viime aikoina kerännyt runsaasti kansainvälisiä kehuja sekä houkutellut puoleensa uusia lentoyhtiöitä", kertoo Saariaho tulevaisuuden näkymistä.


LVM:n tulevaisuuskartoitus koskee myös lentoasemia

Suomen lentoasemaverkosto kuuluu kuitenkin Liikenne- ja viestintäministeriön uuden tulevaisuuskartoituksen piiriin. Selvitysryhmän tavoitteena on tuottaa visio siitä, miten liikenne- ja viestintäjärjestelmää kehittämällä tuetaan Suomen hyvinvointia, kilpailukykyä ja kansantaloutta (Lentoposti:fi:n uutinen aiheesta: Suomen lentoasemaverkosto LVM:n uuden tulevaisuuskartoituksen piiriin).

Selvitysryhmä antaa työstään kirjallisen raportin, joka sisältää tilanneanalyysin, vision, keinot visioon pääsemiseksi sekä vision vaikutukset. Selvitykseen liittyvä väliseminaari pidetään tammikuussa 2017 ja loppuseminaari huhtikuussa 2017.

Liikenne- ja viestintäministeriön sai keväällä 2015 valmiiksi Suomen lentoliikennestrategian vuosille 2015-2030. Keskeistä strategiassa oli lentoasemien ylläpitäminen verkostona myös tulevaisuudessa sekä lentoliikenteen ja maakuntien kehittäminen viranomaisten ja elinkeinoelämän yhteistyönä.

 Flight Global: Finavia to close and sell more airports

Päivitys 22.24: lisätty Finavian kommentit asian virheellisyydestä.

Lue myös: