Italian ilmavoimien Aeronautiva Militaren ylpeys taitolentoryhmä Frecce Tricolori saa lähivuosina uudeksi uudeksi kalustokseen Leonardo M-346 -suihkuharjoituskoneet (T-346 Master). Taitolentoryhmän tulevien suihkuharjoituskoneiden maalauskaavion on suunnitellut Pininfarina. Ensiarvioiden mukaan Italian ilmavoimat tilaisi Frecce Tricolorin käyttöön jopa 15 suihkuharjoituskonetta. Vuonna 1961 perustettu Frecce Tricolori on lentänyt vuodesta 1982 lähtien, eli reilun 40 vuoden ajan, Aermacchi MB-339A/PAN -suihkuharjoituskoneilla (Pattuglia Acrobatica Nazionale, kansallinen taitolentoryhmä). Lentokoneet on valmistanut Alenia Aermacchi eli nykyinen Leonardo S.p.A. Ennen nyt väistyvää kalustoa taitolentoryhmä on lentänyt vuosina 1961-1964 Canadair F-86E -koneilla ja vuosina 1964-81 Fiat G.91PAN -koneilla. MB-339 on tuttu myös Italian ilmavoimien suihkuharjoituskoneena, jolla on koulutettu noin 40 vuoden aikana noin 2500 lentäjää. Ensimmäiset M-346 -suihkuharjoituskoneet otettiin käyttöön Italian ilmavoimissa vuonna 2015. Italialaisryhmä saa lähivuosina käyttöönsä uuden Leonardo M-346 -suihkuharjoituskonekaluston, kun aiemmin ryhmän käyttöön odotettiin M-345 -koneita. Nyt uutta kalustoa arviodaan tulevan lähivuosina ryhmän käyttöön jopa 15 koneen verran. Uusi T-346 Master ja uusi maalauskaavio esiteltiin 12. syyskuuta Istranan lentotukikohdassa seremoniassa, johon osallistui Italian puolustusministeri Guido Crosetto ja Italian ilmavoimien komentaja Luca Goretti. Tapahtumassa juhlistettiin myös taitolentoryhmän paluuta Pohjois-Amerikan kiertueelta, jossa noin 90 päivän aikana esiinnyttiin yhdeksässä lentonäytöksessä Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Niiden lisäksi kiertueella suoritettiin 17 ylilentoa. Frecce Tricolorin kotitukikohta Italiassa on Rivolto Venetsian itäpuolella. Virallisesti ryhmä on Italian ilmavoimien eli Aeronautica Militaren "313 Gruppo Addestramento Acrobatico". Ryhmä on lentänyt kymmenen lentokoneen osastolla, jotka on nimetty Pony 0:sta Pony 10:een. Osastolla on myös varakoneita. Leonardo (Alenia Aermacchi) M-346 Master on valmistajan mukaan optimoitu modernien suihkuhävittäjien ohjaajien koulutukseen. Kaikkiaan tällaisia kaksipaikkaisia M-346 -suihkuharjoituskoneita on tilattu noin 100 kappaletta. Asiakkaita ovat Puolan lisäksi Italia, Israel, Singapore, Qatar ja Kreikka. Konetyyppi perustuu Jakovlev Jak-130 -koneeseen, jonka Aermacchi ja venäläisyhtiö kehittivät yhteistyössä. Hanke käynnistyi 90-luvun alkupuolella. Suomessa Frecce Tricolori on nähty viimeksi vuonna 2014 Oulun Tour de Sky -lentonäytöksessä. Tätä ennen ryhmä on vieraillut Suomessa Kauhavan Lentäjien juhannuksessa vuonna 1994 ja Helsinki Airshow'ssa vuonna 1974. Tuolloin Helsinki-Vantaan lentoasemalla järjestetyssä näytöksessä koneina olivat Fiat G.91PAN -suihkuhävittäjät.
|
|||