Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAOn yleiskokouksessa on päätettiin 6. lokakuuta kansainvälisen lentoliikenteen päästöjen hyvitysjärjestelmän (Global Market-Based Measure, GMBM) käyttöönotosta. Päätös on historiallinen, sillä koskaan aikaisemmin kokonainen elinkeinoelämän sektori ei ole tehnyt globaalia ratkaisua päästöjensä sääntelystä markkinaehtoisen järjestelmän kautta. "Päätös on osoitus osoitus yhteistyöhengestä ja valtavista ponnistuksista. Nyt päätetty ICAO GMBM -järjestelmä on tärkeä lisä keinoissa ilmailun CO2-päästöjä vastaan", sanoi ICAO:n pääsihteeri Fang Liu. "ICAO:n päätös on merkittävä askel kasvihuonekaasupäästöjen maailmanlaajuisessa vähentämisessä ja ilmastonmuutoksen hillinnässä. Hyväksytty malli mahdollistaa lentoliikenteen hiilineutraalin kasvun eikä vääristä lentoliikenteelle tyypillistä globaalia kilpailua. Kansainvälinen lentoliikenne on voimakkaasti kasvava ala ja ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi kaikkien sektoreiden on tehtävä osuutensa", sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. Eurooppalaisten lentoyhtiöiden etujärjestö Airlines for Europe (A4E) on ottanut päätöksen ilolla vastaan. A4E:n jäsenyhtiöt Aegean, Air France KLM, easyJet, Finnair, International Airlines Group (IAG), Jet2.com, Lufthansa Group, Norwegian, Ryanair, TAP Portugal and Volotea edustavat yli 60 prosentin osuutta eurooppalaisesta matkustajalentoliikenteestä. Finnair liittyi etujärjestöön helmikuussa 2016. A4E:n jäsenyhtiöt kuljettavat vuosittain yli 500 miljoonaamatkustajaa yli 2500 lentokoneen laivastolla. Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA juhlistaa myös historiallista päätöstä maailmanlaajuisen ratkaisun käyttöönotosta.
Päästöhyvitysjärjestelmä käyttöön vaiheittain Järjestelmän ensimmäinen vaihe toteutetaan vuosina 2024-2026, jolloin valtiot ilmoittautuvat edelleen vapaaehtoisesti, mutta velvoitteiden laskentatapa olisi kaikille sama. Toinen vaihe toteutetaan 2027-2035, jolloin järjestelmään liittyminen on pakollista kaikille paitsi järjestelmästä vapautetuille valtioille. Vapautettuja valtiota ovat eräät saarivaltiot ja niin sanotut vähiten kehittyneet valtiot sekä valtiot, joiden lentotoiminta on vähäistä. Suomen delegaatiota yleiskokouksessa johtaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. Hänen mukanaan ovat myös osastopällikkö ja ylijohtaja Mikael Nyberg sekä ilmastopolitiikasta ja lentoliikenteen ympäristöasioista vastaava hallitussihteeri Janne Mänttäri. Ministeriön kolmen edustajan lisäksi mukana delegaatiossa on kuusi edustajaa myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista, josta on mukana mm. ilmailujohtaja Pekka Henttu. Suomen edustajat ovat mukana yleiskokouksen eri komiteoissa. LVM:n edustajista kokouksessa on mukana Mänttäri. Lue myös:
|
|||