Ilmailutekniikan ammattiyhdistyksen lakko voi johtaa Finnairin lentojen perumisiin 17.1.2022 lähtien

EngineIlmailutekniikan ammattiyhdistys ITA:n 17. tammikuuta 2022 ilmoitetuksi alkava lakko voi mahdollisesti haitata Finnairin operaatioita. ITA ry:n jäseniä työskentelee Finnairin lisäksi mm. Finnairin tekniikassa ja maahuolintayhtiö Swissportilla. Finnairin mukaan lakko vaikuttaisia yhtiön lentokoneiden huoltoihin. Ilmailualalla on alkuvuodesta edessä useita muitakin työehtosopimusneuvotteluita.

Työministeri Tuula Haatainen siirsi  joulukuun lopulla Ilmailutekniikan ammattiyhdistys ITAn lakkoa siten, että lakko voi alkaa aikaisintaan 17.1.2022 klo 06.00 jälkeen. Ylityö-, vuoronvaihto- ja komennustyökielto Ilmailutekniikan ammattiyhdistys ITA ry:n jäsenille on alkanut  jo 19. joulukuuta 2021 kello 00.01 ja on voimassa toistaiseksi.

Työtuomioistuin totesi  28.12.2021 antamassaan tuomiossa ITA:n 19.12.2021 ilmoittaman ylityökiellon, vuoronvaihtokiellon ja komennuskiellon sekä 3.1.2022 alkavan työnseisauksen laillisiksi työtaistelutoimenpiteiksi.

Työtaistelutoimissa on kyse siitä, että ITA ry haluaa jäsenilleen oman työehtosopimuksen tai liittyä prolaisiin tekniikan alan työehtosopimuksiin, sekä mahdollisuuden päättää ja vaikuttaa omiin asioihinsa ja valita omat luottamusmiehensä. Palta ry ja IAU ry eivät ole tähän vaatimukseen suostuneet.

Työtaistelutoimenpiteet ovat voimassa kaikissa seuraavien yhtiöiden toimipaikoissa, joissa työskentelee ITA ry:n jäseniä. Tällaisia yrityksiä ovat Finnair Oyj, Finnair Technical Services Oy, TCR Oy, Swissport Oy, Ga Telesis Oy ja Hub Logistics Oy. Toimenpiteet ovat voimassa toistaiseksi.

Finnairin mukaan kyseinen lakko voi aiheuttaa lentojen peruutuksia. Finnair toteaa ettei se ole osapuolena lakossa, joka kuitenkin vaikuttaisi yhtiön lentojen huoltoon. Tämän seurauksena Finnair on tehnyt erityisjärjestelyjä turvatakseen lentokoneiden huoltotoiminnan jatkuvuuden myös lakkotilanteessa.


Ilmailualalla edessä useita työehtosopimusneuvotteluita

Ilmailualalla on alkuvuoden ajalle luvassa useita tammikuun 2022 lopussa päättyviä työehtosopimuksia eri toimijoiden välillä. Näistä osan kanssa neuvotteluita ei ole vielä edes aloitettu.

Maahuolintapalveluja tarjoavan Finavian tytäryhtiö Airpron työehtosopimus on päättynyt jo 30.10.2021. Sen osalta työehtosopimusneuvottelut on jo aloitettu.

Lentoliikenteen toimihenkilöiden, Finnairin toimihenkilöiden ja teknisten toimihenkilöiden   työehtosopimus sekä Norran työehtosopimus päättyvät 31. tammikuuta 2022. Näiden osalta neuvottelujen aloitusajankohtaa ei ole vielä sovittu.