Ilmavoimien Grob G115E -koulukoneet käyttöön vuonna 2020 - odotettua suurempia korjaustöitä

GO1_etusektoristaIlmavoimat ottaa Grob G 115E (GO) - koulukoneet käyttöön vuonna 2020. Viivästysten syynä ovat odotettua suuremmat korjaustyöt, jotka ovat myös nostaneet kustannuksia. Nykyisten suomalaisvalmisteisten Valmet L-70 Vinka (VN) -koulukoneiden käyttö jatkuu edelleen vuonna 2020.

Keväällä 2019 Ilmavoimien komentaja Pasi Jokinen kommentoi ensimmäisessä mediapäivässään GO-koneiden käyttöönoton viivästyksiä. Tuolloin käyttöönotto oli viivästynyt jo vuodella. Syiksi vahvistettiin jo aiemmin ilmoitettu valmistajan täyden tuen puuttuminen, laitetoimitusten myöhästymiset sekä koneiden vaatiman työmäärän väärinarviointi vikakorjausten takia.

GO1_sivustaValtion tuoreen lisätalousarvioesityksen mukaan Grob G 115E alkeis- ja peruslentokoulutuskoneiden modifiointi on osoittautunut lopulta kolme miljoonaa euroa arvioitua kalliimmaksi. Aiemmin syksyllä 2018 summan odotettiin olevan kaksi miljoonaa euroa.

YLE:n mukaan koneiden modernisointi ja lisäkustannukset ovat kaikkiaan 17,5 miljoonaa euroa.

Koneita hankittaessa vuonna 2016 Ilmavoimien Valmet Vinka -koneilla annettavan lentotokoulutuksen koulutusjärjestelmän ylläpito- ja lentokoulutuspalvelujen hankkimiseksi ehdotettiin 32 miljoonan euron tilausvaltuutta. Menojen arvioitiin tuolloin ajoittuvan vuosille 2017-2024.


Uniikki suomalainen ratkaisu tulevaisuuden lentokoulutukseen

Suomi selvitti vuonna 2015 VX-hankkeessa uusien koulukoneiden hankintaa, mutta vastauksia tarjouspyyntöihin saatiin vain kaksi. Toinen tarjouksista oli liian kallis ja toinen kone ei ollut kooltaan sopiva. Hanke keskeytettiin ja sitä jatkettiin käytettyjen koneiden valikoiman kartoituksella.

Lopulta lokakuussa 2016 julkistettiin 28 käytetyn koneen hankinta Englannista 6,6 miljoonalla eurolla. Hinta ei pitänyt sisällään koneiden suunniteltuja modifiointikustannuksia. Hankitun konekaluston aiempi käyttäjä oli Englannin kuninkaalliset Ilmavoimat RAF. Jo pian hankinan julkistamisen jälkeen saksalainen lentokonevalmistaja Grob Aircraft ilmoitti ettei se aio tarjota tukea koneille. Yhtiö oli tarjonnut Suomelle VX-hankkeessa uutta TP 120 -konetta.

Englannista hankituilla Grob G 115E -koneilla oli lennetty noin 5000 lentotuntia eli varsin vähän. Uusin hankituista koneista oli vuodelta 2010 ja vanhinkin vuodelta 2001. Koneilla kerrottiin olevan Suomessa edessä 20-30 vuoden mittainen elinkaari.

GO1_ohjaamo_originalGrob G 115E on hyvin samanlainen kuin nykyinen VN-kalusto eli koulutusmuutokset eivät olisi isoja. Koneissa on sama moottori ja niiden suoritusarvot ovat hyvin lähellä toisiaan.

Ensimmäinen kone lennettiin Englannista Suomeen marraskuussa 2016 ja ne saivat Ilmavoimissa GO-tunnuksen.

GO-koneista on ollut määrä rakentaa Suomessa uniikki ratkaisu. Puolustusvoimien strateginen kumppani Patria Aviation Oy muokkaa kaikki koneyksilöt vastaamaan Ilmavoimien alkeis- ja peruslentokoulutuksen vaatimuksia pitkälle tulevaisuuteen.

GO_ohjaamoKäytännössä koneisiin tehdään Suomessa ohjaamomodifikaatio, jossa päivittyy koko avioniikka ja käyttöön tulevat monitoiminäytöt ja GPS-pohjainen navigointijärjestelmä. Myös moottorinvalvontamittarit on toteutettu uudella näyttölaitteella.

Uudistustyön myötä koulukoneet saavat siis ns. lasiohjaamon, joka helpottaa lento-oppilaiden siirtymistä edelleen Hawk-suihkuharjoituskoneisiin sekä aikanaan Hornet-hävittäjiin ja niitä seuraaviin HX-hankkeessa hankittavan korvaavan suorituskyvyn koneisiin.

Ensimmäisellä Suomeen saapuneella GO-koneyksilöllä lennettiin modifikaatiota ajatellen tutkimuskoelentoja vuosien 2016 ja 2017 aikana. Käynnistyneen modifiointityön aikana koneiden rakenteissa havaittiin kuitenkin korjausta vaativia vikoja, joka on viivästyttänyt käyttöönottoa. Ensimmäisen modifioidun koneyksilön koelentojen odotettiin alkavan keväällä 2018. Lopulta ensilento tapahtui viiveiden jälkeen vasta lokakuussa 2018.


Vinkat lentävät edelleen vuonna 2020 - myös Grobit käyttöön

Grob_Vinka_1200_1Vuonna 2013 julkistetun suunnitelman mukaan Valmet L-70 Vinka -kalusto oli määrä korvata uudella konetyypillä vuoteen 2019 mennessä. Korvaavan kaluston odotettiin olevan käytössä asteittain jo vuosina 2017 ja 2018

Odotettua suurempi työmäärä viivästytti GO-koneiden käyttöönottoa myös lentokoulutuksessa, jonka oli määrä tapahtua alunperin jo vuonna 2018. Vinka-koneiden käytöstä poiston oli myös määrä edetä tapahtua vuonna 2018. Tuolloin poistettiinkin käytöstä ensimmäisiä VN-koneita.

Edellisen suunnitelman mukaan  GO-koneiden käyttöönoton odotettiin vielä keväällä 2019 tapahtuvan kuluvan vuoden aikana.

I100_GO27Ilmavoimat vahvisti Lentoposti.fi:lle torstaina 6. marraskuuta, että GO-kaluston käyttöönotto tapahtuu nykyisen aikataulun mukaan vuonna 2020.

Ensi vuonna niiden rinnalla lennetään edelleen nykyisillä Valmet L-70 Vinka -koneilla, jotka ovat olleet Ilmavoimien koulutuspolussa jo vuodesta 1980 lähtien.  Vuonna 2021 koulutusta annettaneen pelkästään GO-koneilla. Vinkojen käytöstä poisto etenee Grob-kaluston käyttöönoton edistymisen perusteella eikä tarkkaa päivämäärää VN-kaluston poistolle ole lyöty lukkoon.

Ilmavoimat on esitellyt koneistaan yleisölle ensimmäistä GO-1 -konetta sekä Tikkakosken Ilmavoimat 100-vuotislentonäytöksessä lentänyttä GO-27 -konetta.

Päivitys: Lisätty YLE:n tieto koneiden modernisoinnin ja korjaustöiden kustannuksista.
Päivitys: Lisätty tieto ettei VN-koneiden käytöstä poistolle ole astettua takarajaa.

Päivitys: korjattu Valmet Vinka-koneiden käyttöönottovuosi.

Lue myös aiempia VX-hankkeeseen ja Grob-koneisiin liittyviä uutisiamme: