Ilmavoimien QRA-valmiudessa ollut F/A-18 Hornet operatiivisella lentotehtävällä Suomenlahdella 3.2.

QRA_HN_HEL_1Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjä on suorittanut operatiivisen alueellisen koskemattomuuden valvontaan liittyvän tehtävän Suomenlahdella 3. helmikuuta 2022. Lentotoiminnasta on voinut tehdä havaintoja Kaakkois-Suomessa voimakkaana lentomeluna.

 

Ilmavoimat tiedotti suorittaneensa operatiivisen lentotehtävän, joka suuntautui Suomenlahdelle torstaiaamuna 3. helmikuuta 2022 noin kello 10.00. Operatiivisessa lentotoiminnassa käytetään tarpeen mukaan ylisoonista nopeutta, minkä seurauksena Kaakkois-Suomen alueella on kuulunut voimakasta lentomelua eli ns. yliäänipamauksia.

Puolustusministeriö ei ole ainakaan toistaiseksi tiedottanut mahdollisesta ilmatilanloukkauksesta. Ilmavoimat on satunnaisesti julkaissut operaatiivisilla lennoillaan tunnistettuja kohteita. Nyt tapahtuneelta lennolta tällaista materiaalia ei ole julkaistu.

FR24_TU154_suomelahtiNoin kello 10.00 Suomen aikaa Suomenlahdella on Flightradar 24 -palvelun mukaan lentänyt mm. Venäjän valtion Tu-154 -kone (RA-85563) kohti länttä. Yksi mahdollinen kohde on ollut kyseisen lennon tai sitä saattaneiden koneiden tunnistaminen. Tu-154- koneen määränpää oli Kaliningrad.

Ilmavoimien ns. operatiiviset QRA-koneet (Quick Reaction and Alert) voivat päivystää eri puolilla Suomea.  Varsinaiset hävittäjätukikohdat ovat Karjalan lennosto Rissalassa ja Lapin lennosto Rovaniemellä. 

Hornetit päivystävät kotitukikohtiensa lisäksi vaihtelevasti myös mm. Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Otsikkokuvassa QRA-päivystyskone nousee ilmaan Helsinki-Vantaalta.

keva2010_net_ilmavoimatIlmavoimat vastaa Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonnasta (AKV) ja turvaamisesta (AKT). Alueellisen koskemattomuuden valvonta ulottuu satoja kilometrejä Suomen valtakunnan rajojen ulkopuolelle. Valvontaa suoritetaan eri puolille maata sijoitetuilla liikkuvilla ja kiinteillä ilmavalvontatutkilla ja muilla sensoreilla.

Valvonnan tuottamat havainnot kootaan ja analysoidaan Ilmaoperaatiokeskuksen johdolla. Koneita saatetaan käydä tunnistamassa lähietäisyydeltä tukikohdissa QRA-päivystyksessä olevilla F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjillä.

Ilmavalvonta_2016Nopea reagointi ja sen näyttäminen on osa Ilmavoimien ennaltaehkäisykykyä. Ilmavoimien reagointiherkkyyttä säädetäänkin jatkuvasti tilanteen mukaan esimerkiksi siirtämällä koneita lähemmäs Suomenlahtea.

Itämeren alueella kansainvälisessä ilmatilassa lentää jatkuvasti useiden eri valtioiden sotilaskoneita. Suomenlahdella kyseinen ilmatila on erityisen kapea.

Itämeren alueen ja erityisesti Suomenlahden kansainvälisessä ilmatilassa lentävistä Venäjän valtiollisista ilma-aluksista entistä suurempi osa lensi alueella vuonna 2021 puutteellisin tiedoin eli kyseessä oli ns. pimeä lento. Lentojen kokonaismäärä oli kuitenkin säilynyt edellisvuoden tasolla joten muutos oli merkittävä. MH

Lue myös 20. tammikuuta 2022 julkaistu uutisemme Venäjän valtion ilma-alusten entistä suuremmista ns. pimeiden lentojen määristä Suomenlahdella: