Jo 20 000 kiinalaista saanut henkilökohtaista palvelua omalla kielellään Helsinki-Vantaalla

Helsinki_Airport_China_guide_Zhouyan_LiHelsinki-Vantaan lentoasemalla vastassa oleva kiinan kielen taitoinen opas on positiivinen yllätys usein kielimuurista kärsivälle kiinalaismatkustajalle. Oppaat sujuvoittavat matkustajien liikkumista lentoasemalla ja vauhdittavat Helsinki-Vantaan myymälöiden myyntiä.

Finavia pyrkii kesäkuun alussa käynnistämänsä opaspalvelun avulla paitsi helpottamaan kiinalaismatkustajien liikkumista lentoasemalla, myös rohkaisemaan heitä Helsinki-Vantaan kaupallisten palveluiden äärelle ja helpottamaan ostosten tekoa lentoasemalla. 

 "Helsinki-Vantaalla oli viime vuonna 300 000 kiinalaista, noin 50 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Ensimmäistä kertaa heitä oli enemmän kuin venäläisiä. Kiinalaiset ovat meille tärkeä asiakasryhmä, jota haluamme palvella parhaamme mukaan", kertoo Finavian johtaja Jukka Isomäki.

Oppaat ovat tavanneet kesä-heinäkuun aikana henkilökohtaisesti lähes 20 000 matkustajaa, joista suurin osa on ollut kiinalaisia. Luku on yllättänyt Finavian positiivisesti.

"On hienoa nähdä, että kiinalaisturistit ovat löytäneet opaspalvelumme. Olemme saaneet palvelusta kiitosta myös lentoaseman kaupallisilta toimijoilta, joiden myymälöissä yhä useampi kiinalainen tekee palvelun ansiosta ostoksia", jatkaa Isomäki.


Laatu, puhtaat raaka-aineet ja tarinat tuotteet takana kiinnostavat

Kiinalaiset ovat lentoasemalla eniten rahaa käyttävä kansalaisuus, ja suuri osa oppaiden työstä liittyykin kaupallisiin palveluihin. Oppaat antavat muun muassa tuliais- ja lahjasuosituksia, neuvovat tax free- asioissa ja opastavat, mitkä kortit ja maksutavat lentoasemalla käyvät. 

 "Kiinalaiset haluavat ostaa tuliaisiksi suomalaisia tuotteita, mutta eivät tiedä, mitkä tuotteet ovat suomalaisia eivätkä osaa pyytää myyjiltä apua englanniksi. Usein kysymykset liittyvätkin suomalaisiin tuotteisiin ja lahjaideoihin. Matkustajat ovat iloisen yllättyneitä kiinankielisestä palvelusta", kertoo oppaana toimiva kiinalainen Zhouyan Li.

Lin mukaan eräs suosittu kiinalaisnäyttelijä toi yhteen Kiinan suosituimmista tv-sarjoista oman Iittala-astiastonsa. Tämän seurauksena Iittalan tunnettuus kasvoi Kiinassa valtavasti, ja Iittalaa alkoi näkyä myös muissa kiinalaisissa tv-sarjoissa. Nyt kaikki kiinalaiset haluavat ostaa Iittalaa. 

"Lisäksi suomalaiset terveystuotteet, kuten marjajauheet ja kalaöljyt, ovat suosittuja, sillä kiinalaiset arvostavat Suomen raikasta ilmaa ja puhdasta luontoa", jatkaa Li.

Li on paitsi lentoaseman kiinan kielen taitoinen palveluopas, myös Kiinan kulttuuriin ja kiinalaisiin kuluttajiin perehtyneen Lenoni Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja. Finavia toteuttaa opaspalvelun yhdessä Lenonin kanssa.

Palvelu jatkuu Helsinki-Vantaalla vuoden 2016 loppuun saakka, jonka jälkeen sen jatkotarve arvioidaan.

"Esille on tullut toiveita vieläkin henkilökohtaisemmasta palvelusta. Jos jatkamme palvelua, on mahdollista, että laajennamme sitä esimerkiksi Personal Shopping Assistant -tyyliseen suuntaan tai kattamaan myös muita kieliä", kertoo Isomäk.


Kasvua Kiinasta

Finavian tulevien vuosien kasvu suuntautuu vahvasti Aasiaan. Erityisesti kiinalaisten matkustajien määrän arvioidaan kasvavan nopeasti.

Alkuvuonna 2016 Finavia solmi yhteistyösopimuksen Kiinan suurimman lentoasemaoperaattorin, Capital Airports Holding Companyn (CAH), kanssa. Sopimuksen tavoitteena on kehittää yhteyksiä Suomen ja Kiinan sekä erityisesti Helsingin ja Pekingin lentoasemien välillä.

Oppaiden lisäksi Finavian neuvonta- ja pysäköintipalvelupisteissä palvelee kiinan kielen taitoista henkilökuntaa. Myös kiinankielisten opasteiden määrää on lisätty. Helsinki-Vantaan verkkosivut ja mobiilisovellus ovat saatavilla kiinan kielellä. Toukokuussa 2016 Finavia avasi Helsinki-Vantaalle tilin Kiinan sosiaalisen median kanavaan Weiboon.

Helsinki-Vantaa on Aasian-yhteyksien määrällä mitattuna Euroopan viidenneksi suurin lentoasema. Vuonna 2016 Helsinki-Vantaalta on 17 suoraa kohdetta Aasiaan. Näistä viisi on Kiinassa.

Lue myös: