Junkers A50 Junior lentää ympäri Eurooppaa ilmailupioneerien hengessä - nähdään Suomessakin

J2025_ilmassa_2Suomalainen Wäinö Bremer, saksalainen Marga von Etzdorfin ja japanilainen Yoshihara Hikotaro tekivät Junkers A 50ce Junior -koneella merkittävää ilmailuhistoriaa ja lukuisia ennätyksiä 1930-luvulla. Nyt näiden ilmailupioneerien seikkailuja elvytetään yhdistämällä menneisyyteen nykyisyys eli uusi Junkers A50 Junior ja sen lentoseikkailu ympäri Eurooppaa. Saksalaislentäjän ohjaamaa uutta Junkers A50 Junior -konetta odotetaan yhdeksi Kauhavan lentonäytöksen vetonaulaksi.

J2025_lentaja_1Junkers Aircraft elvyttää ilmailun pioneerien hengessä lentoseikkailun ja ilmailun historian, kun uusi versio Junkers A50 Junior -koneesta lähtee Euroopan-kiertueelle. Tavoitteena on kiertää 12 maata ja taittaa noin 14 000 kilometrin matka 42 päivässä. Erikoislento on suunniteltu siten, että kone vierailee matkan aikana erilaisissa ilmailutapahtumissa. Suomessa vierailun odotetaan tapahtuvan Kauhava Airshown aikaan.

Lentoseikkailulle lähtee saksalainen vuonna 1960 syntynyt Claus Cordes, jolla on yli 45 vuoden ja 28 000 lentotunnin kokemus. Cordes kävi Lufthansan lentokoulun 1980-luvulla ja aloitti uransa Cessna 172 -koneella Westküstenflugin palveluksessa.

OHABB_vanhaCordesin ura Lufhansalla alkoi vuonna 1983, jonka jälkeen hän on lentänyt matkustaja- ja rahtiliikenteen lentoja Boeing 737, Airbus A300, A310, A319, A320, A321, McDonnell-Douglas MD-11 ja Airbus A380 -koneilla. Liikennekoneiden lisäksi Cordes lensi myös Lufthansan legendaarista Junkers Ju 52/3M Tante Ju -konetta sekä sekä Lockheed L-1049 Super Constellation -konetta.

Vuoden 2025 lentoseikkailuun liittyy vahvasti Suomi ja Helsinki-Vantaan lentoasema. Cordes näki nuorena Boeing 737:n perämiehenä Junkers A 50ce Juniorin (OH-ABB) juuri Helsinki-Vantaan lähtevien lentojen alueella, jossa sitä saattoi ihailla vuosina 1976-2018. Tuolloin hän tiesi haluavansa joskus lentää vastaavalla koneella.

J2025_ilmassa_1Alkuperäinen Junkers A 50ce Junior on siis suomalaisillekin tuttu legendaarisen Väinö Bremerin ennätyslennoilta. Kone oli vuosikymmenten ajan esillä Helsinki-Vantaalla eri puolilla lentoasemaa.

Uusi Junkers A50 -ultrakevyt perustuu alkuperäiseen ensilennolle 13. helmikuuta 1929 nousseeseen historialliseen konetyyppiin, jonka odotettiin uudenlaisen aaltopeltirakenteen ansiosta nousevan merkittäväksi kulkuvälineeksi. Konetyyppi saavutti lukuisia kansainvälisen ilmailuliitto FAI:n tunnustamia ennätyksiä.

M016-13571Suomalainen Wäinö Bremer (1899–1964) tunnettiin sotilas-, urheilu- ja liikennelentäjänä, joka herätti suurta huomiota 30-luvulla huimilla lentosuorituksillaan ympäri maailman. Bremer oli yksi aikansa tunnetuimmista suomalaisista kotimaassaan. Bremer on Suomen ilmailun tunnetuin pioneeri ja häntä on verrattu jopa tapaamaansa aikalaiseen ilmailupioneeri Charles Lindberghiin. Bremerin Junkers Junior A 50 ce -kone (OH-ABB) on ollut vuodesta 2020 lähtien esillä Suomen Ilmailumuseon kokoelmissa.

Uuden Junkers A50 Juniorin lennot alkoivat vuonna 2021, kun esikuvansa mukainen, mutta modernilla Rotax-moottorilla, kehittyneellä avioniikalla sekä rakettipelastusvarjolla varustettu avo-ohjaamoinen kone nousi ensilennolle. Modernisoinnista huolimatta koneen kerrotaan tarjoavan aikamatkan 1920 ja 1930-lukujen ilmailun pariin.

Claus Corde sai mahdollisuuden lentää omalla Junkers A50 Junior -koneella elokuussa 2023, kun hän sai haltuunsa D-MQUI:n. 

J2025_ohjaamo_1"Ensinnäkin, tykkään lentää avo-ohjaamosta, tuuli kasvoillani ja moottorin haju sieraimissani. Se on oikeaa vapautta. Toiseksi, tykkään katsella horisontin taa ja selvittää, mitä löydettävää siellä on. Kolmanneksi, olen lentänyt pitkiä matkoja matkustajakoneen ohjaamossa suurimman osan elämästäni, ja nyt kokeilen jotain erilaista. Neljänneksi, haluaisin jatkaa Junkersin ennätyslentojen pitkäaikaista perinnettä. Ja viidenneksi, haluaisin tukea ajatusta legendaaristen, vanhojen lentokoneiden elvyttämisestä uudella teknologialla. A 50 on siihen täydellinen”, kertoi Cordes syistään lähteä lentoseikkailulle ympäri Eurooppaa.

Junkers_A50_ohjaamo_2Claus Cordesin lentoseikkailu alkaa Dessausta, jossa järjestetään 7.-8. kesäkuuta 19. Hugo Junkers -festivaali. Paikalla sijaitsi aikoinaan Junkers Flugzeugwerke, jossa rakennettiin historialliset F 13 ja Ju 52/3m -koneet. Junkers A50 Junior lensi jo tapahtuman avauspäivänä useita paikallislentoja.

Saksan Dessausta lento jatkuu Puolan kautta Suomeen ja Kauhavalle, jossa Junkers A 50 Junior on yksi lentonäytöksen odotetuimmista vieraista. Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Kauhava Airshow järjestetään 14.-15. kesäkuuta 2025.

J2025_karttaKauhavalta matka jatkuu Pohjois-Norjan Hammerfestiin ja sieltä edelleen Länsi-Ruotsiin Tukholman läheisyyteen Skå-Edebyhyn. Sieltä reitti kuljee Norjan Haugesundin kautta Isoon-Britanniaan ja Shetlanninsaarten Sumburghiin sekä edelleen Old Wardeniin.

Isosta-Britanniasta matka jatkuu Kanaalin yli Ranskaan Soulac-sur-Meriin ja edelleen Espanjaan Cuatro Vientosiin, Portugalin Bejaan, Espanjan La Axarquíasiin sekä Son Bonetiin Mallorcalla. Seuraava etappi on Italian Sardinian San Teodoro, Sisilian Catania sekä Lido di Venezia.

Italiasta matka jatkuu Itävallan Weltsiin, Tshekin Mladá Boleslav ja viimeiseksi Saksan Oberschleißheimiin, jonne koneen odotetaan ehtivän 19. heinäkuuta 2025.

Junkers Aircraftin valikoimasta löytyy myös umpiohjaamolla varustettu vierekkäin istuttava kaksipaikkainen Junkers A60 sekä avo-ohjaamolla varustettu Junkers A60 RG.Junkers_A60Junkers_A60RG

 





Lue myös:

Artikkeli: Wäinö Bremerin lentoturmasta jo 60 vuotta – muistomerkki paljastettiin Keravalla 23.12.2024