Helsinki-Vantaan uudistuminen on vauhdissa. Aiemmin on purettu lentokonehalleja ja louhittu kalliota, mutta viimeisen puolen vuoden aikana maisema on alkanut mullistua. Myös läheisen Aviapoliksen alueella tapahtuu. Lentoasema valmistautuu Finnairin uusien A350 XWB -koneiden myötä Aasian liikenteen kasvuun. Finavia investoi Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittämiseen lähivuosina 900 miljoonaa euroa. Tavoitteena on vastata matkustajamäärien ennustettuun kasvuun. Vuoteen 2020 mennessä Helsinki-Vantaan kautta arvioidaan kulkevan vuosittain jopa 20 miljoonaa matkustajaa. Laajennukset muokkaavat monille tuttua lentoasemaympäristöä merkittävästi. Jutun kuvat ovat suurimmalta osalta tuoreita, mutta mukana on myös muutamia otoksia Lentoposti.fi-arkistoista. Luvassa olevat terminaalilaajennukset asematasoineen vaativat tilaa ja niiden tieltä onkin jo purettu mm. vanha lämpövoimala, vesitorni sekä useita lentokonehalleja. Myös kalliota on louhittu vesitornin sijainnin alta. Terminaalin uuden eteläsiiven rakentaminen käynnistyy tammikuussa. Tuleva länsisiipi ulottuu puolestaan pitkälle Finnairin jo purettujen lentokonehallien alueelle (vaaleanpunaisena kuvassa yllä, klikkaa jutun kuvat suuremmaksi). Laajennus siihen liittyvine purkuineen on ollut käynnissä pitkään, mutta nyt syksyllä muutokset alkavat näkyä erityisesti terminaalien lounaispuolella kun uusia rakennuksia alkaa nousta. Uuden asematasobussien porttiterminaalin rakentaminen on jo käynnistynyt World Trade Centerin (ns. ToTo eli Finavian pääkonttori) ja T2:n Non-Schengen -siiven väliin (kuva yllä). Laajentuvan ja kerrosmääräänsä kasvattavan P5-parkkitalon vieressä olevan HK020-rakennuksen eli ns jakelukeskus/keskusvaraston purkutyöt ovat parhaillaan täydessä käynnissä. Tämäkin alue jää pian terminaalilaajennuksen alle. Lentoaseman aiempi lentokoneiden moottorien koekäyttöpaikka (arkistokuvassa oikealla) katosi Finnairin uuden huimaa vauhtia nousseen suuren COOL-rahtiterminaalin alle lähellä Aviapolis-rautatieasemaa. Kuvassa näkyy myös useita jo purettuja rakennuksia, kuten ns. Kaarihalli. Uutta koekäyttöpaikkaa meluvalleineen rakennetaan nyt tekniikan portin viereen. Rullaustie AM-AH on suljettu rakennustöiden takia ja käytössä on väliaikanen reitti. Alueelle tulee myös uusi rullaustiesilta. Rakennustöiden takia Finnairin tekniikan portin viereinen työntekijöiden suuri pysäköintialue on poistunut käytöstä. Tilalle on tarjottu tyhjää kolmiotonttia pelastuslaitoksen eteläpuolelta sekä paikkoja Finnairin HOTT-pääkonttorin yhteydessä olevasta pysäköintitalosta, kertoo Finavian Meidän kenttä -henkilöstölehden uusin numero. Tekniikan portin lähelle nousee myös uusia tiloja kentän kunnossapitokalustolle ja niiden perustamistyöt ovat jo käynnissä. Ajoneuvojen tukikohtana aiemmin toimineet rakennukset ovat jäämässä asematasolaajennusten alle. Ensimmäisen vaiheen aikana uudelle alueelle rakennetaan neljä teräsrunkoista kalustohallia. Aviapolis- rautatieaseman pohjoisen uloskäyntipaviljongin kupeeseen on noussut toimistorakennus ja sen viereen rakennetaan parhaillaan uutta hotellia (kuvassa vasemmalla). Myös aseman eteläisen sisäänkäynnin vieressä Tikkurilantiellä on suuri rakennustyömaa louhintavaiheessa. Jotakin on kuitenkin jo käytössä: tietyöt alueella Kehä III, Tikkurilantie ja Lentoasemantie ovat valmistuneet vauhdilla. Kaksi suurta eritasoliittymää saatiin rakennettua etuajassa ja maisemoinnitkin vaikuttavat nyt valmiilta. Myös lentokenttäalueen itäpuolella tapahtuu. NoRRA-lentoyhtiön hallin (entinen Flybe Finland) viereen on rakennettu lämmitettävät pysäköintipaikat 26:lle Finavian asematasobussille. Hallin toimistosiipeen on saatu taukotilat niiden kuljettajille. Kiitotien 15/33 koillispuolella MediHelin entisen tukikohdan viereen on jo kaivettu perustukset Rajavartiolaitoksen uudelle helikopteritukikohdalle (kuva oikealla). Syynä tälle Finavian rakennushankkeelle on päätös sulkea Helsinki-Malmin lentoasema, jossa Rajalla on ollut tähän asti käytössään modernit tilat. T.T. Lue muita Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||