Laskuvarjoharrastajat investoivat viisilapaiseen - Utin lentomelu vähenee merkittävästi

caravan_5lapaa_mt-propeller(päivittynyt 17.00) Skydive Finland ry jatkaa Utin hyppylennoista aiheutuvan lentomelun vähentämistä. Yhdistys hankkii talven aikana Cessna 208B Grand Caravan -koneeseen (OH-DZF) uuden viisilapaisen MTV27-potkurin, joka vähentää merkittävästi toiminnasta aiheutuvaa melua. Investoinnin arvo on yli 30 000 euroa.

Aiemmin tänä vuonna Skydive Finland ja Finavia ovat jo käyneet läpi hyppylentoreittejä ja nousualueita hyppylennoista aiheutuvan häiriön vähentämiseksi. Viranomainen on tämän perusteella määritellyt hyppylennoilla noudatettavat menetelmät.

Hyppytoiminnassa noustaan tyypillisesti Caravanin parhaalla nousuteholla 4000 metrin korkeuteen. Siellä ns. hyppylinjalla tehoja vähennetään, koneen liukuovi avataan ja hyppääjät poistuvat vapaapudotukseen.

Hyppykoulutuksessa hypätään toki myös matalammista korkeuksista. Samaten kilpailulaji tarkkuushypyssä poistutaan koneesta noin 1000 metrissä.

Uloshyppypaikka määritellään säätietojen ja Caravanin Garmin-avioniikan avulla (mm. GPS ja tuulilaskenta eri korkeuksissa). Exit tapahtuu ylätuulen puolella kentästä.

Tällöin jopa yli minuutin kestävän vapaapudotuksen aikana tuuli tuo hyppääjät optimaaliseen paikkaan avata varjot noin 600 - 800 metrin korkeudessa. Liitopukuhyppääjien vapaapudotus kestää pidempään.

laskuvarjoHyppääjien poistuttua koneesta lentäjä tuo sen laskuun mahdollisimman nopeasti hakemaan seuraavaa kuormaa eli ns. pokaa. Myös tästä vaiheesta syntyy melua mutta ei niin paljon kuin hitaammasta noususta.

Utti Kouvolassa on Suomen suurin laskuvarjohyppykeskus (ns. Drop Zone, Caravanin rekisteri OH-DZF on lyhenne sanoista Drop Zone Finland).

Utissa on hypätty vuodesta 1963 alkaen. Se on myös suomalaisen sotilaslaskuvarjotoiminnan kehto.

Kuluvan vuoden aikana Utissa on hypätty noin 14 000 hyppyä ja lennetty noin 1 050 hyppylentoa. Hyppytoiminnasta on vuoden 2013 alusta lukien vastannut 700-jäseninen Skydive Finland ry.

Sen muodostivat Utin Laskuvarjokerho ja aiemmin Hangossa toiminut Suomen Laskuvarjokerho. Alunperin Helsinki-Malmilla aloittanut SLK toi vuonna 1962 siviilaskuvarjotoiminnan Suomeen. Kerholla on aiemmin ollut mm. Pilatus PC-6 Porter ja De Havilland Canada DHC-6-300 Twin Otter -potkuriturbiinikoneita.

Potkuri hiljentää Caravania merkittävästi

Skydive_OHDZF_1Nyt hankittavan viisilapaisen säätöpotkurin lavat ovat nykyisen kolmilapaisen potkurin (kuvassa oikealla Utin platalla) lyhyemmät. Näin lavan kärjen nopeus potkurin pyöriessä on pienempi ja ääni siten hiljaisempi.

Uuden potkurin melua on vähennetty myös lapojen muotoilulla. Englanniksi moderni design tunnetaan nimellä "Scimitar blade" (scimitar on sapeli eli käyräteräinen miekka).

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn melutodistusten mukaan uuden potkurin aiheuttama melu lentoonlähdössä on yli 8 dB pienempi kuin nykyisen potkurin.

Tällöin korvakuulolla aistittu melutaso käytännössä lähes puolittuu. Melutason aleneminen todennetaan Finavian tekemin melumittauksin.

”Ymmärrämme, että osa Utin lähialueen asukkaista on kokenut hyppylentotoiminnan häiritseväksi. Olemme kuluneen vuoden aikana selvittäneet eri vaihtoehtoja vähentää lentomelua. Nyt hankittava potkuri on markkinoiden hiljaisin käyttämäämme konetyyppiin hyväksytty potkuri”, sanoo Skydive Finlandin puheenjohtaja Ville Kajala.

”Tarkoituksenamme on investoida lähivuosina Utin hyppykeskuksen kehittämiseen. Tämän potkuri-investoinnin ansiosta toivomme voivamme jatkossakin toimia vähintään nykyisin ehdoin. Saksassa, jossa lainsäädäntö asettaa lentotoiminnalle Euroopan tiukimmat ympäristövaatimukset, nyt hankittavalla potkurilla varustetut koneet saavat operoida ilman rajoituksia", Kajala sanoo.

Hankittava viisilapainen MTV27-potkuri on saksalaisen MT-Propeller Entwicklung GmbH:n valmistama (otsikkokuvassa). Moderni potkuri on tarkoitettu nimenomaan hyppykoneisiin ja täyttää tiukat saksalaiset melunormit. Sen lavat ovat komposiittirakennetta ja napa alumiinia.

Uusi potkuri asennetaan yhdistyksen omistamaan, Pratt & Whitney Canada PT6A -potkuriturbiinimoottorilla varustettuun Cessna 208B Grand Caravaniin (kuva yllä). Koneella toteutetaan yli kaksi kolmasosaa Utin hyppylennoista.