Lentohenkilökunta marssi väsymystä vastaan Helsinki-Vantaalla

FTL_marssi_1Lentävä henkilökunta marssi tiistaina Helsinki-Vantaan lentoasemalla vastustaen EU:n uusia työ- ja lepoaikamääräyksiä. "Walkout for Safety" -tapahtumia järjestettiin samanaikaisesti ympäri Eurooppaa.

 Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n EU:n komissiolle jättämä ehdotus teettäisi voimaan tullessaan töitä yli tukimuksissa hyväksi havaittujen rajojen. Eurooppalaisia lentäjiä edustava ECA sekä yksittäiset lentäjäyhdistykset ovat pitkään vaatineet EASA:lta tieteelliseen näyttöön perustuvia työ- ja lepoaikamääräyksiä, joiden tulisi estää lentohenkilöstön väsymystä.

FTL_marssi_3Nyt 22. tammikuuta väsymystä vastaan marssittiin "Walk out for safety" -tapahtumissa 25 lentokentällä eri puolilla Eurooppaa. ECA edustaa yli 38 000 lentäjää 38 maassa.

Helsinki-Vantaalla matkustajille jaettiin lehtisiä, joissa kerrottiin lentävän henkilöstön väsymyksestä ja monet olivat asiasta erittäin kiinnostuneita. Mielenilmaus järjestettiin ulkona Terminaali 2:n lähtötasolla ja tapahtuma ei siten häirinnyt lentoaseman normaalitoimintaa.

"Eurooppa tarvitsee turvallisen työ- ja lepoaikasäännöstön," kommentoi Suomen Lentäjäliiton FPA:n turvatoimikunnan puheenjohtaja Hannu Korhonen.

FTL_marssi_5EASA:n ehdotus sivuuttaa yksimielisen tieteellisen ohjeistuksen ja tekee lailliseksi lentäjille operoida lentokonetta ja laskeutua oltuaan hereillä yli 22 tuntia.

Samat rajat koskisivat myös matkustajien turvallisuudesta vastaavaa matkustamohenkilökuntaa. Ruotsalaisen Karoliniska Institutin tutkimuksen rajat ylittyvät nykyisessä ehdotuksessa selvästi.

Lentäjäliittojen mukaan EASA:n esityksessä on lentoturvallisuuden näkökulmasta kriittisiä puutteita. Tiedemiestyöryhmän ns. Moebus studyn analyysi oli murskaava voimassaolevien sääntöjen turvallisuusnäkökohtien kannalta. Tutkimusten mukaan kymmenen tunnin työrupeaman jälkeen jälkeen onnettomuusriski kasvaa 1,7 kertaiseksi ja 13 tunnin jälkeen 5,5 kertaiseksi.

FTL_marssi_2"Tutkimusten mukaan laskeutumisvaihe on vain neljä prosenttia lennon kokonaiskestosta, mutta onnettomuuksista 37 prosenttia tapahtuu tuona aikana," analysoi Korhonen.

"Väsymys ei yksin tee onnettomuutta mutta pitkäaikainen väsymys vaikuttaa päätöksentekoon ja virhe on saattanut tapahtua jo paljon aiemmin."

FTL_marssi_4Mikäli ehdotus EASA opinion 4-2012 hyväksytään EU-komission päätöksenteossa, EASA-komiteassa tulisivat uudet säännöt voimaan marras-joulukuussa 2013. Lisäksi valtioille tulisi tarjolle 1-2 vuoden siirtymäaika.

Suomen Lentäjäliitto on neuvotellut liikenteen turvallisuusviraston Trafin kanssa ja ilmaissut huolensa kolmesta pääkohdasta. Suurinta huolta FTL-säännöksissä aiheuttavat suuren yötyön määrän sallivat työaikataulukot, työpäivän pituus ja laskeutumisten määrä sekä päivystyksen ja työrupeaman suuri tuntimäärä.

EASA:n ehdotuksen mukaan lentäjä voisi tehdä kymmenen laskeutumista yhdeksän tunnin aikana vaikka läpi yön. Päivystyksen kohdalla ongelmaksi muodostuu kahdeksan päivystystunnin jälkeinen maksimissaan 14 tunnin työpäivä.

Lentäjä olisi työpäivän päätteeksi tekemässä laskua reilut 22 tuntia valvoneena. Päivystys-työ yhdistelmän osalta päivän maksimipituudeksi vaaditaan samaa 16 tunnin rajaa, joka on käytössä Yhdysvalloissa.

FTL_marssi_6Vaikka ilmailuala elää historiansa turvallisinta aikaa, ei ole syytä nukahtaa. Lentoliikenteen luonne muuttuu kokoajan ja turvallisuudesta pitää huolehtia edelleen.

Liikenne taivaalla kasvaa ennusteiden mukaan huomattavasti ja haasteita asettaa lentoturvallisuuden pitäminen nykyisellä tasolla. Lentoturvallisuudesta ei tule säästää uusien työ- ja lepoaikamääräystenkään myötä.

Kattava uutisraportti ja Hannu Korhosen haastattelu aiheesta: Nelosen Uutiset

BALPA:n video EU:n uusista FTL-rajoituksista
ECA:n julkaisema "Option Not Available" YouTube-video
Walkout for Safety-tapahtuma
Dead-Tired EU-sivusto

Lue myös: