Nelimoottorinen Boeing 747-8F -rahtiversio tarjoaa 137,7 tonnin rahdinkuljetuskyvyn. Edellisen sukupolven jumbojet-rahtikoneeseen verrattuna se kantaa 20% enemmän hyötykuormaa ja polttoainetta kuluu 16% vähemmän. Uudemmat moottorit ovat myös 30% aiempaa hiljaisempia. Boeing 777-200LR -koneeseen verrattuna hyötykuormaa voidaan kuljettaa 25 prosenttia enemmän. Jumbojetin viimeisimmän version eli 747-8 intercontinentalin sekä freighter -version suorituskykyparannukset aiempaan sukupolveen verrattuna eivät kuitenkaan riittäneet menestykseen.
Atlas Airin tilaamat Boeing 747-8F -koneet ovat viimeiset jumbojetit, jotka Boeing on suunnitellut valmistavansa Everettin tuotantolinjalla. Niiden toimitusten on määrä tapahtua vuonna 2022 toukokuusta lokakuuhun.
Boeing kertoi jo heinäkuussa 2020 jumbojettien tuotannon päättyvän vuonna 2022 ja nyt myös viimeinen asiakas on selvillä. Jumbojettejä nähdään vielä pitään muutaman matkustajaliikenneoperaattorin ja rahtiyhtiöiden väreissä. Jumbojeteillä tulee kuitenkin aina olemaan oma erityinen paikkansa ilmailuhistoriassa.
Kenties erikoisimmat edelleen käytössä olevat 747-koneet ovat Yhdysvaltain presidentin käytössä olevat versiot sekä niitä korvaavat uudet 747-koneet sekä jättimäinen Boeing 747 Dreamlifter -rahtikone. Atlas Airin laivastossa on nykyisin 53 Boeing 747-konetta, joiden myötä se on maailman suurin 747-operaattori. Niistä kymmenen on uusimpia 747-8F -koneita, 34 747-400-rahtikoneita, viisi matkustajaversion 747-400-konetta ja neljä LCF-versiota (Large Cargo Freighters) eli Dreamlifter-konetta, joita Atlas Air operoi Boeingille. Atlas Air on lentänyt jumbojeteillä jo 28 vuotta.
Boeing on markkinajohtaja rahtikonemarkkinoilla, sillä sen valmistamat koneet kattavat 90% rahtikoneiden tarjoamasta maailmanlaajuisesta kapasiteetista. Luvussa on amerikkalaisvalmistajan mukaan huomioitu kaikki uuden rahtikoneet sekä matkustajakoneesta muunnostyönä toteutetut rahtikoneet. Maailman rahtikonemäärän odotetaan kasvavan yli 60 prosentilla seuraavan 20 vuoden aikana. Lue myös:
|
|||