Saksan Ilmavoimat Luftwaffe tuo kaksi Eurofighter Typhoon -hävittäjää Suomen Ilmailuliiton päälentonäytökseen Kuopion lentoasemalle 18.-19. kesäkuuta. Saab puolestaan pystyttää Rissalaan tapahtuman ajaksi kaksikerroksisen chalet-rakennuksen. Eurofighter Typhoon on yksi Suomen McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet -hävittäjien seuraajaehdokkaista. Aikaisemmin myös Britannian Royal Air Force vahvisti kahden Typhoon-koneen osallistumisen päälentonäytökseen, joten niitä on Rissalassa paikalla peräti neljä. Luftwaffen Typhoonit tulevat kuuluisasta Richthofen-laivueesta ja osallistuvat ainoastaan maanäyttelyyn. Kyseessä on legendaarisen ensimmäisen maailmansodan hävittäjä-ässän Punaisen paronin eli Manfred von Richthofenin perinnelaivue. Ensimmäisen maailmansodan menestyksekkäin hävittäjäohjaaja Punainen paroni oli kuuluisa kokonaan punaisesta kolmitasoisesta Fokker Dr.I -koneestaan. Saksan presidentti Heinrich Lübke myönsi 1961 JG71-laivueelle oikeuden käyttää Richthofen-nimeä. Saksan Typhoonien huoltokoneena Rissalaan lentää Luftwaffen suuri kahdella potkuriturbiinimoottorilla varustettu Transporter Allianz C-160 Transall -kuljetuskone. Koneen kärkiväli on 40 metriä ja pituus yli 32 metriä. Myös Saab satsaa näytöstapahtumaan Saab tuo Rissalaan Suomessa ennen näkemättömän chalet-rakennuksen päälentonäytökseen. Esittelyn aiheena on viime viikolla julkistettu Saab JAS 39 E Gripen -hävittäjä. Kone on yksi Hornetin seuraajaehdokkaista. Uutta Gripeniä ei Rissalassa vielä nähdä. Paikalla on kuitenkin aiempi malli JAS 39 C. Kone on esillä Saabin osaston lähellä. Lentokonevalmistajien vain tapahtuman ajaksi pystytettävät, näyttävät VIP-vieraille tarkoitetut chalet-paviljongit ovat tuttuja suurista lentonäytöksista kuten Farnborough Air Show'sta. Saabin Rissalan SkyBar-nimellä kulkeva paviljonki on yli 20 metriä pitkä ja siinä on kaksi kerrosta. Alakerrassa esitellään Gripen E -konetta lentonäytösyleisölle ja yläkerta on varattu kutsuvieraille. ”Olemme tyytyväisiä, että voimme viime vuoden tapaan osallistua päälentonäytökseen Kuopiossa”, sanoi Saab International Finland Oy:n toimitusjohtaja Anders Gardberg. Suomen Ilmavoimat käytti Saab 35 Draken -hävittäjiä vuoteen 2000 asti. Drakenit ja MiG-21BIS-hävittäjät korvanneet F/A-18 Hornetit on MLU2-päivityksessä varustettu Saabin BOL-omasuojajärjestelmän heitekaseteilla. Suomen merivoimilla on yli 30 vuoden kokemus Saab RBS15 -meritorjuntaohjuksista ja 9LV-johtamisjärjestelmästä. Maavoimien käytössä on puolestaan ilmatorjuntaohjus RBS70 Bolide (ITO 05) ja NLAW-panssarintorjuntaohjus. F-35 Lightning II -konetta ei Suomessa nähdä Suomen Ilmailuliiton vuoden päälentonäytöksen konekattaus alkaa vaikuttaa erittäin monipuoliselta. Kiinnostavin vieras on eittämättä Bell Boeing CV-22B Osprey tiltrotor -kone. Järjestäjillä vaikuttaa olevan taskussaan vielä uusiakin julkistuksia konevieraista. Ilmavoimien Hornet-koneille seuraajaa etsivä HX-hanke etenee hyvää vauhtia. Yksi paljon esillä ollut ehdokas on ollut Lockheed Martin F-35 Lightning II, mutta sitä ei Suomessa tänä kesänä nähdä. Ei, vaikka kaksi F-35-konetta lensi eilen 23. toukokuuta Hollantiin (kuvassa oikealla). Ne eivät ole liikkeellä esittelytarkoituksessa. Hävittäjiä aiotaan käyttää vain nykyisin käytössä olevien F-16-koneiden äänijälkeä vertaileviin melumittauksiin lentotukikohtien ympäristössä. Hollannin F-35-koneet osallistuvat vierailullaan ainoastaan maan omien ilmavoimien avoimien ovien tapahtumaan. F-35-hävittäjän virallinen ensiesittely Euroopassa tapahtuu 8.-10. heinäkuuta Royal International Air Tattoo -näytöksessä RAF Fairfordissa Englannissa. T.T. Lue myös:
|
|||