MLY muistuttaa kantelussaan, että yksittäinen ministeriö tai julkista hallintotehtävää hoitava valtion yhtiö ei voi muuttaa valtioneuvoston päätöstä. Suomen hallitus päätti kehysriihessään 2014, että ”asuntorakentamisen edellytysten parantamiseksi Helsingin seudulla valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle.” Korvaavaa paikkaa tai ilmailutoiminnan siirtoja ei ole toteutettu. Tuolloinen liikenneministeri Merja Kyllönen on vahvistanut vuoden 2014 kehysriihineuvotteluista, että siviili-ilmailun kysymys on ratkaistava. Liikenne- ja viestintäministeriö on ilmoittanut 17.10.2016, ettei se ole kirjallisesti kehottanut tai valtuuttanut Finaviaa valmistelemaan Malmin lentokentästä luopumista. Finavia on esittänyt jo 21.10.2014 Helsingin kaupungille hakemuksen haltuunsa luovutetun valtion omaisuuden ostamisesta:
Hakemuksen on allekirjoittanut Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.
Finavian ylimääräinen yhtiökokous päätti 14.1.2015 lopettaa Helsinki-Malmin lentoaseman pitäjänä toimimisen vuoden 2016 loppuun mennessä. Valtioneuvoston edellyttämä korvaava kenttä ei ole vielä käytettävissä. MLY huomauttaa, että lennonvarmistuspalveluiden poistuminen Finavian myötä tekee Malmin lentoasemasta heikosti käytettävän suurelle osalle kentän kaupallisista toimijoista ja rikkoo näin suoraan valtioneuvoston siviili-ilmailun turvaamiseksi asettamaa ehtoa.
Lue myös:
|
|||