(päivittynyt klo 17.45) Patria Pilot Training ja Nordic Regional Airlines, Norra, ovat sopineet uusien liikennelentäjien peruskoulutuksen toteuttamisesta. Ensimmäinen kurssi alkaa toukokuussa 2017. Haku- ja valintaprosessi käynnistyy 6. maaliskuuta 2017. Koulutukseen valittavilta ei edellytetä aiempaa ilmailualan koulutusta. Kurssin hyväksytysti suorittavat opiskelijat saavat ehdollisen työpaikkalupauksen ja etusijan avoinna oleviin lentoperämiehen tehtäviin. Ammattilentäjän koulutus on opiskelijalle maksullinen. Koulutuksen arvonlisäverollinen hinta on 102 900 euroa. Patria voi tarvittaessa taata opintolainaa jopa 80 prosenttiin saakka, jotta koulutuksen rahoitus ei muodostaisi estettä urapyrkimykselle. Lainan takaus toteutetaan yhteistyössä Helsingin Osuuspankin kanssa. Patrian lentokoulutus tähtää ansiolentäjän lupakirjaan, johon liitetään monimoottori- sekä mittarilentokelpuutukset (CPL ME/IR). Oppilaat suorittavat myös liikennelentäjäteoriat (Frozen ATPL) ja MCC-ohjaamoyhteistyökoulutuksen. Lentotunteja oppilaalle tulee noin 200 ja teoriakoulutusta eri muodoissa noin 1000 tuntia. Haku- ja valintaprosessi koulutukseen käynnistyy 6. maaliskuuta 2017. Nyt ilmoitettu lentokoulutus alkaisi 2. toukokuuta 2017, ellei toisin ilmoiteta hakuprosessin aikana. Koulutus kestää noin 20 kuukautta. "Norran antama ehdollinen työpaikkalupaus yhdessä Patrian rahoitustakauksen kanssa on hyvä kokonaiskonsepti oppilaalle. Uskomme tämän laskevan lahjakkaiden nuorten kynnystä hakeutua ilmailualalle”, jatkaa Paronen. "Patrian lupaama lainan takaus ja Norran ehdollinen työllistysmislupaus antavat monille mahdollisuuden hakeutua lentäjäkoulutukseen", avaa Paronen uutta hakua Lentoposti.fi:lle. Norran tarjoamaan jatkokoulutukseen pääsemisen yleisenä edellytyksenä on Norran tarve uusille lentoperämiehille eikä Patrian Koulutusohjelman menestyksekäs suorittaminen näin ollen automaattisesti takaa oppilaalle jatkokoulutuspaikkaa. Norra ei ole korvausvelvollinen jos työpaikkaa ei olekaan tarjolla. Norran palkatessa uusia henkilöitä liikennelentäjän työsuhteeseen lentoperämiehen tehtäviin, avoinna olevia uusia työpaikkoja tarjotaan ensisijaisesti henkilöille, joille Norra on antanut ehdollisen työllistämislupauksen. Se on voimassa kahden vuoden ajan sen kurssin päättymispäivästä lukien. Työllistämislupauksen täyttyminen edellyttää mm. kurssin menestyksellistä suorittamista Norran päättämin kriteerein, voimassaolevaa lupakirjaa, hyvin arvosanoin suoritettua ohjaamoyhteistyökoulutusta ja liikennelentäjäteorioita sekä Patrian koulutuspäällikön puoltavaa lausuntoa. Edellisten lisäksi tarvitaan myös ilmailulääkärin lausunto. Norra voi antaa vastaavia ehdollisia työllisyyslupauksi myös muita koulutuspolkuja käyttäville. Kyseessä ei siis ole sitova lupaus työpaikasta.
Norran arvion mukaan yhtiö tarvitsee lentäjiä lähivuosien aikana merkittävän määrän ellei markkinatilanteessa ei tapahdu odottamattomia ja merkittäviä muutoksia. Patrian lentäjäopinnot menestyksekkäästi suorittaneilla oppilailla mahdollisuus päästä Norran tyyppikoulutukseen. "Tiivis yhteistyö Patrian kanssa jo lentäjien koulutusaikana takaa hyvän alun lentoperämiehen tehtäviin Norrassa”, jatkaa Visuri. Toukokuussa koulutuksen aloittavat lentäjäoppilaat valmistuvat vuoden 2019 aikana. Tuolloista rekrytointitahtia on vaikea ennustaa mutta Norra on palkannut viimevuosina kymmeniä lentäjiä. Tilanne on sama vuoden 2017 osalta. Lentäjiä on palkattu Norran molempiin konetyyppeihin eli ATR72-potkuriturbiinikoneisiin ja Embraer-suihkukoneisiin. Norralla on nykyisin noin 230 lentäjää. "Norralle töihin tuleva lentoperämies aloittaa kahden viikon mittaisella yhtiökoulutuksella, jota seuraavat tyyppikoulutus sisältäen teoriaa, simulaattori- ja reittikoulutusta. Tämä vaihe kestää noin 2-3 kuukautta", kertoo Norran lentotoiminnan johtaja Mikko Arapää Lentoposti.fi:lle Norran palkat ovat kotimaassa kilpailukykyiset ja perämiehen kuukausiansiot ovat noin 3000 euron luokassa. Töihin tullessa perämiehet solmivat työnantajan kanssa kolmivuotisen koulutussitoumuksen, jonka arvo on 35 000 euroa. Norralla konetyyppikoulutus on maksuton. Norran laivastossa on nykyisin 12 Embraer E190 -konetta ja 12 ATR72-konetta. Yhtiö on lentänyt liikenneohjelmaansa yhdeksällä Embraerilla yhden toimiessa varakoneena. Aiemmin koneiden omistaja Finnair oli suunnitellut kahdesta E190-koneesta luopumista mutta nyt ne pidetään laivastossa ja liikenneohjelmassa on jatkossa 11 Embraeria ja yksi varakone.
Patrialla laaja koulutusyhteistyö Finnairin kanssa Patria Pilot Training toimii Tampere-Pirkkalan lentoasemalla, ja muuttaa siellä täysin uusin toimitiloihinsa keväällä 2017. Patria Pilot Training ja Finnair julkistivat lokakuussa 2016 yhteistyön uudesta MPL (Multi Crew Pilot Licence) -lentokoulutuksesta. Ensimmäiset lentäjät ovat jo koulutuksessa. Lentoyhtiö Norra on Finnairin osaomistusyhtiö. Päivitys kello 17.45. Lisätty osuus Norran antamasta koulutuksesta. Artikkeli: Patrian uusi Airbus A320 -lennonharjoittelulaite otettiin käyttöön – Lentoposti kävi koelennolla Lue myös:
|
|||