Malmi 80th Anniversary -lentonäytöksen lauantai tarjosi sadetta, matalaa pilveä ja lopulta pilkahduksia auringostakin. Kelistä huolimatta ohjelma pyöri koko ajan ja nähtävää riitti runsaasti paikalle saapuneille katsojille. Heitä oli kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin viime vuonna. Sekä järjestäjät että näytteilleasettajat olisivat varmasti toivoneet runsaampaa osanottoa. Ennakkolipun lentonäytökseen ostaneet saapuvat aina suurella todennäköisyydellä paikalle; oli sää mikä tahansa. Samoin rutinoituneimmat kaikki näytökset kiertävät ilmailuniilot ovat tottuneet ottamaan vastaan sen, mitä Suomen kesällä on kulloinkin tarjottavana. Järjestäjien kannalta ongelma ovat ne lentonäytökseen tuloa harkitsevat ja lopulta suurimmat tuotot tuovat rivikansalaiset, jotka näytöspäivän aamuna avaavat verhot ja katsovat ulos. Jos vettä sataa, monien ratkaisu on päätyä johonkin vaihtoehtoiseen ohjelmaan. Ja tänään oli sellainen tilanne. Kun Helsinki-Malmin lentoaseman 80-vuotisnäytöksen ovet avautuivat kello 10, ensimmäiset katsojat saapuivat heti paikalle. Heitä ei varsinaisesti riittänyt ruuhkaksi asti, mutta yleisöä oli kuitenkin niin paljon että näyttelyalueelle syntyi eloa. Hieman aiemmin alkanut sade ajoi väkeä heti esittelijöiden telttohin ja muihin vastaaviin suojiin. Järjestäjillä ei vielä lauantai-iltana ollut antaa arviota kävijämääristä. Kukin voi yllä olevasta Tivoli Sariolan maailmanpyörästä NH90-esityslennon aikana otetusta kuvasta arvioida sitä. Pilvikorkeus oli kuitenkin riittävän korkea, että lentonäytösosuus saatiin kaikesta huolimatta käyntiin ja yleisölle siten nähtävää. Ohjelmaa säädettiin kelin mukaan, mutta yleisön kannalta sillä ei ollut suurta merkitystä. Helikopterit ja mäntämoottoriset taitolentokoneet pystyivät hyvin operoimaan matalan pilvikaton alla. Aamupäivän näytösosuuden kiinnostavimmasta esityksestä vastasi ruotsalaisen Jacob Holländerin (oikealla, klikkaa jutun kuvat suuremmaksi) lentämä Pitts 12S "Thor" -kaksitaso. Se otti muutaman kymmenen metrin nousukiidon ja nousi kohti korkeuksia lähes pystysuoraan. Esitykseen kuului myös todella matalia ohilentoja eri asennoissa ja helikopterimainen roikkuminen paikallaan taivalla. Venäläisellä 430 hv Vedenejev M14P/PF -tähtimoottorilla varustettu Pitts 12S -kone on tunnetun suunnittelijan tehokkain tuote. Sama yhdeksänsylinterinen voimanlähde on käytössä lukuisissa konetyypeissä, kuten esimerkiksi Sukhoi Su-26 -taitolentokoneissa. Malmin näytöksessä on mukana myös suomalainen matalaviritteisemmällä M14-moottoriversiolla varustettu Mörkö-Pitts -taitolentokone. Se lentää osana Arctic Eagles -osastoa. Iltapäivällä sade muuttui tihkuksi ja välillä oli sateettomiakin hetkiä, Pilvet roikkuivat todella matalalla ja vaikka ennuste olikin positiivinen, näytöksen jatkonäkymät vaikuttivat vallitsevan sään perusteela heikoilta. Järjestäjät siirsivät suosiolla pääesiintyjiä Ilmavoimien Midnight Hawksia ja Hornet-sooloesitystä illemmaksi. Kellon lähetessä viittä taivas vähitellen avautui ja koneet saatiin taivaalle. Midnight Hawksit lensivät kuuden maissa ja Hornet puolta tuntia myöhemmin. Tuolloin aurinko vilkahteli ja sinistä taivastakin oli näkyvissä. Näytöksessä HN käytti totuttuun tapaan omasuojaheitteitä eli soihtuja elävöittämään korkeita liikkeitä. Sekä Midnight Hawks että Hornet-soolo operoivat Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Siellä ne oli paikoitettu de-icing -alueelle. Hawkit tekivät lentoonlähdön ryhmänä kiitotieltä 22R, Hornet lähti suoraan Malmia kohti 15:ltä 16 solmun sivutuulessa. Sekä Midnight Hawks että F/A-18 Hornet laskeutuivat esityksiensä jälkeen Helsinki-Vantaan kiitotielle 22R (vasemmalla). Hornetit ovat satunnaisesti QRA-päivystäneet (Quick Reaction Alert) kentällä, mutta Hawkien operointi Vantaalta on todella harvinaista. Kun Hornet oli lopettanut ja mennyt laskuun Helsinki-Vantaan lentoasemalle, vuorossa ohjelmassa olivat vielä Jurgis Kairys Sukhoillaan ja Jacob Holländer Thorilla (otsikkokuva). Valitettavasti merkittävä osa yleisöstä lähti siirtymään ennen tätä pois alueelta. Luvassa oli nimittäin päivän parasta taitolentoa. Kaksi taitavaa pilottia ja kaksi erittäin tehokasta konetta loihtivat Malmin taivaalle upean esityksen (otsikkokuvassa). Ensimmäisen lentonäytöspäivän päätteeksi Airveteranin Douglas DC-3 ja kotimainen taitolentoryhmä Arctic Eagles nousivat ilmaan ja lensivät viidellä koneella näyttävän muodostelmalennon Helsingin keskustan yli. Näytöksen lauantain viimeinen ohjelmanumero oli ohilento Malmin lentoasemalla hieman ennen puolta kahdeksaa. Yksi Malmi Airshow'n vierailijoista oli puolustusministeri Jussi Niinistö. Hän nautti lentoasemarakennuksen ravintola Gate1:n näytöslounaan ja seurasi toimintaa aluksi Pyöreän toisen kerroksen ikkunoista. Myöhemmin Niinistö kierteli maanäyttelyalueella. Hän tapasi Hornet-esityslentäjä Ville Hirvosen ja hänen varamiehensä kapteeni Tapio Yli-Nisulan (oikealla). Puolustusministeri katsasti myös Utin jääkärirykmentin NH90-kopterin sekä vieraili Ilmavoimien näyttelyosastolla. Päivän lopputulemana oli se, että kunnolla sadesäähän varustautunut katsoja sai täyden vastineen lipunhinnalle. Valitettavasti kovin moni oli jäänyt kotiin. Huono sääennuste näytti karkoittaneen myös lentoasema-alueen ulkopuolella kurkkivat ilmaiskatsojat. Valitettavasti myös sunnuntain ennuste vaikuttaisi lupaavan sateita. Lentoposti.fi -vinkki on: kumisaappaat jalkaan, kunnon sadevarusteet ylle ja Malmille. Suomalaisissa lentonäytöksissä ei ole koskaan jouduttu perumaan kaikkea lento-ohjelmaa. Esiintyjillä on varalla matalan pilvikorkeuden ns. Flat-ohjelmansa, eikä niitä sade haittaa. Kunhan pilvikorkeus ja vaakanäkyvyys pysyvät määräykset täyttävinä, koneet ja kopterit lentävät. Taukojen ajaksi maanäyttelyssä riittää nähtävää niin harraste- kuin ammatti-ilmailupuolen toimijoiden osastoilla. Ja eräänlaisena bonuksena on se, että ruuhkia lentonäytöspaikalle eikä jonoja alueen palveluihin juuri ole. T.T.
Lue myös aikaisemmat uutisemme Malmi 80th Anniversary Airshow'sta:
|
|||