Ensimmäisellä Gripen E -koelentokoneella (39-8) suoritetuissa testeissä pudotettiin yksi ulkoinen lisäpolttoainesäiliö ja laukaistiin Diehl BGT:n IRIS-T-ilmataisteluohjus. Koelento suoritettiin FMV:n Viedselin 7200 neliökilometrin kokoisella R02-harjotusalueella, joka sijaitsee Viedselin lentotukikohdan (ESPE) läheisyydessä. FMV:n Viedselin harjoitustalue on Euroopan laajin maa-alueen yllä ja se kattaa parhaimmillaan jopa 24 000 neliökilometriä ja ilmatila on käytössä maan pinnasta korkealla taivaalle. Pisin yhdensuuntainen lento voi olla mitaltaan 350 km ja ohjuskoealueen pinta-ala on 1650 neliökilometriä. ”Lentäjälle lentäminen ulkoisen hyötykuorman, kuten lisäpolttoainesäiliön ja ohjuksien, kanssa on tärkeää koneen käyttäytymisen evaluoinnin kannalta. Testiä hyödynnettiin myös arvioimiseen, miten kone käyttäytyy ulkoisen kuorman laukaisu- ja irrotustilanteissa. Hienointa oli tietenkin painaa liipaisinta ja nähdä, kun ohjus irtosi lentoon. Tämä tuo meidät myös lähemmäs koneen valmisteluissa operatiiviseen käyttöön”, kertoo Saabin Gripen-koelentäjä Marcus Wandt.
Nyt suoritetut koelennot ovat viimeisimpiä askeleita Gripen E:n koelento-ohjelmassa. Niitä edelsi heinäkuussa suoritetut koelennot ulkoisen hyötykuorman kanssa sekä asejärjestelmien integrointiin liittyvät työt.
Tarjolla on asekuormaa oheisvahinkoja pienentäviin täsmäiskuihin tarkoitetuista ohjatuista liitopommeista ja raskaista pintatorjunta- ja kaukolaukaisuohjuksista ketteriin pitkän kantaman ilmataisteluohjuksiin, kuten Meteor-ohjuksiin. Gripen E voidaan myös varustaa ulkoisilla laitteistosäiliöillä ja sensoreilla tiedustelu- ja erikoistehtäviin. Ensimmäinen koelentokone 39-8 keskittyy ohjelmassaan hävittäjän suoritusarvojen varmistamiseen ja seuraavaksi koelento-ohjelmaan liittyvät 39-9 ja 39-10 osallistuvat taktisten -ja asejärjestelmien varmistuslentoihin. Seuraavien koelentokoneiden 39-9 odotetaan nousevan ilmaan vielä kuluvan vuoden aikana ja kolmannen koelentokoneen 39-10 vuoden 2019 alussa.
Gripen E -hävittäjiä ovat ostaneet Ruotsi ja Brasilia. Saabin päämääränä on myydä 300-450 uutta Gripeniä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Ensimmäiset Gripen E -tuotantokoneet ovat jo kokoonpanolinjalla ja ne toimitetaan vuoden 2019 aikana. Lue myös:
|
|||