Suomen Ilmailuopisto vastaanotti kolme modernia ja ympäristöystävällistä Twin Star -konetta itävaltaiselta Diamond Aircraft Industries -lentokonetehtaalta. Uusien koneiden rekisteritunnukset ovat OH-DAB, OH-DAC ja OH-DAD.
”Kone on miellyttävä lentää, kun Garmin 1000 -avioniikka on tuttu. Nopeusluokka on samaa tasoa Bonanzan kanssa mutta laippanopeuksissa ja hidastuvuudessa on eroja”, luonnehti lennonopettaja Aki Rautava DA42:n lento-ominaisuuksia parinkymmenen lentotunnin ja kolmenkymmenen laskun kokemuksella.
Koneen 168-hevosvoimainen moottori antaa koneelle 322 km/h matkalentonopeuden ja suurin lentokorkeus on 4877 metriä. Kiitotietarve on 1900 kg:n maksimilentoonlähtöpainossa vain 598 metriä ja laskumatka 570 metriä. Toimintamatka 60 prosentin tehoasetuksella on noin 1470 kilometriä.
Hankittujen koneiden moottoriksi valittiin Austro Engine AE300, joka voi käyttää myös yleisesti saatavilla olevaa suihkumoottorien JET A1 -lentopetrolia sekä dieseliä. Koneessa käytetty moottori on perusosiltaan sama, kuin Mercedes Benzin A-sarjan autojen moottori.
”Oppilaiden koulutukseen koneet otetaan mukaan vuoden 2015 alusta alkaen”, kertoo Suomen Ilmailuopiston johtaja ja rehtori Juha Siivonen. Yhden DA42-koneen listahinta on noin 600 000 euroa lisättynä arvonlisäverolla. Hankintaan liittyy myös kaksi FRASCA:n valmistamaa FTD taso 2 -lennonharjoittelulaitetta, jotka toimitetaan marraskuussa 2014. Oppilaiden koulutus aloitetaan tämän takia vasta vuodenvaihteessa 2015. Kokonaishankinnan arvo on noin kolme miljoonaa euroa.
”Polttoainetaloudellisuus ja hiljaisuus olivat yksiä hankinnan määrääviä tekijöitä. Vaatimuksena oli myös hyväksyntä operoida tunnettuihin jäätäviin olosuhteisiin. Koneiden realistinen käyttöikä on noin 20 vuotta ja kaksimoottorisuus antaa vaihtoehtoja myös koulutustoimintaan”. ”DA42 on erinomainen kone operointiin ennen siirtymistä liikennekoneisiin. Koneen Garmin 1000 -avioniikka valmistaa oppilaat toimimaan lasiohjaamoympäristössä”, kertoo tehtaan edustaja Johan Wåhlander. ”Bonanzoihin verrattuna huoltotarpeen ensiarvio on, että vähemmällä pitäisi pärjätä. Koneiden runko ei ole käyttöiältään rajoitettu, koska komposiittiin ei tule väsymiä”, kertoo huoltotoiminnanjohtaja Esa Lohikivi. Beechcraft Bonanza A36 -koneet ovat olleet ilmailuopiston käytössä yli 20 vuotta ja niillä on koulutettu satoja liikennelentäjiä. Nyt Bonanzat ovat myynnissä ja niistä ollaan valmiita luopumaan kuluvan vuoden jälkeen.
"Nyt tehdyn hankinnan jälkeen edessä ovat taloustilanteesta riippuen myös Cessna-alkeiskoulukoneiden korvaaminen 1-2 vuotta käynnissä olevan hankkeen päätyttyä. Oma vaikutuksensa on myös käynnissä olevalla lentokoulutusyhteistyöselvityksellä", valottaa Siivonen tulevaisuutta. ”Tulevaisuus näyttää mitä tapahtuu Porin lentoasemalla ja jäämmekö mahdollisesti ainoaksi operaattoriksi hiljenevällä kentällä”, mietiskelee Siivonen.
Osakeyhtiömuodossa toimivan oppilaitoksen omistavat Suomen valtio ja Finnair Oyj kumpikin 49,5 prosentin osuudella sekä Porin kaupunki yhden prosentin osuudella. Lue myös: Lue myös Lentoposti.fi:n aiemmat uutiset SIO:n konehankinnasta:
|
|||