Suomen Lentäjäliitto FPA: Lentoturvallisuus unohtuu lentoyhtiöiltä kilpailun kiristyessä

Sky_sunset2Eurooppalainen lentäjäyhteisö suruliputtaa kolme vuotta sitten Yhdysvalloissa sattuneelle Colgan Airin onnettomuudelle, joka johtui lentäjien väsymyksestä. Onnettomuuden seurauksena työ- ja lepoaikamääräyksiä muutettiin Yhdysvalloissa väsymyksen vähentämiseksi, mutta eurooppalainen lainsäädäntö laahaa jäljessä.Viimeaikaiset kohu-uutiset halpalentoyhtiöiden lentäjien työoloista ovat meille eurooppalainen huutomerkki: äärimmilleen kiristetyillä työehdoilla lentävät lentäjät eivät ehdi levätä. Ilmiö koskettaa kaikkia lentoyhtiöitä, myös Suomessa.

Euroopassa näkyy selvästi, miten lentoyhtiöiden pudotuspeli on alkanut. Kilpailu on entistä kovempaa ja henkilöstökustannuksia leikataan rajusti. Yhä useammassa yhtiössä lentäjien kalliit työehtosopimukset kierretään erillissopimuksin ja ulkoistamisin. Riittämättömän lain suojan vuoksi lentäjien vireydelle antaa suojaa enää työehtosopimus, mikäli sellaista noudatetaan. Tässä piilee vakava lentoturvallisuusriski.

Eurooppalaiset lentäjät vaativat väsymyksen huomioimista tulevissa EU-määräyksissä, ettei meillä sattuisi vastaavaa onnettomuutta. Kuolemanväsynyt lentäjä on riski. Colgan Airin onnettomuuslentokone syöksyi asuinrakennukseen ja 50 ihmistä kuoli.

"Myös suomalaiset lentäjät muistavat Colgan Airin onnettomuuden vuosipäivää. Mutta Euroopassa eletään nyt omaa kriisiaikaa. Vastuulliset lentoyhtiöt ovat hankalassa tilanteessa: lentäjien jaksamisesta ja matkustajien turvallisuudesta huolehtiminen antaa lain rajoja hipovalle kilpailijalle suuren kilpailuedun. Matkustajilla on oikeus odottaa turvallista lentoa, eikä väsynyt lentäjä siihen aina kykene. Lain minimien nostaminen tieteellisesti tutkitulle turvalliselle tasolle on ainoa vaihtoehto", toteaa Suomen Lentäjäliiton FPA:n puheenjohtaja Sami Simonen. "Euroopan taivaalla lentävät väsyneet lentäjät ovat seurausta kaikissa lentoyhtiöissä tutuksi tulleesta kustannusten leikkauksista, työehtojen kiristämisestä ja lepotaukojen lyhentämisestä. Tähän voidaan puuttua lainsäädännöllä, ennen kuin on liian myöhäistä", Simonen sanoo. "Väsymyksen aiheuttamat lento-onnettomuuden voidaan estää. Lentoturvallisuuden tulisi olla itsestäänselvyys. "