Suomessakin edelleen lentävän Douglas DC-3 -koneen ensilennosta jo 80 vuotta

DC3_suomiilmassa_1Suomalaisillekin tutun Douglas DC-3 -matkustajakoneen ensilennosta tuli 17. joulukuuta kuluneeksi jo 80 vuotta. Lukuisia koneyksilöitä lentää edelleen eri puolilla maailmaa. Yksi niistä on käytössä Suomessa.

Douglas DC-3 (Douglas Commercial) teki ensilentonsa 17. joulukuuta 1935. Kaikkiaan DC-3 -koneita valmistettiin vuoteen 1950 saakka 455 koneyksilöä.

Niiden lisäksi rakennettiin sotilaskäyttöön peräti 10 174 kappaletta C-47 -kuljetuskoneversioita. Edellisten ohella kolmosta valmistettiin Neuvostoliitossa Lisunov Li-2 -tyyppimerkinnällä. Niitä oli mukana, kun Suomea pommitettiin.

Suomessa edelleen lentävä Airveteranin OH-LCH rakennettiin Douglas Aircraft Companyn tehtaalla Kalifornian Santa Monicassa. Se valmistui jouluaattona 1942 tyyppimerkinnällä DC-3A-453 ja valmistusnumero oli 6346.

DC3_suomii_1Kyseisen koneen oli alunperin tilannut Pan American Airways. Se oli tulossa käyttöön Latinalaisen Amerikan -linjoille rekisteritunnuksella NC34953. Toisen maailmansodan takia kone otettiin asevoimien palvelukseen jo 27. joulukuuta 1942. Tyyppimerkinnäksi tuli C-53C-DO ja palvelusnumeroksi 43-2033.

Vuoden 1943 keväästä syksyyn palveluspaikkana oli Kuljetuslennoston Pohjois-Atlantin osasto ja tukikohtana luultavasti Presque Isle Mainen osavaltiossa. Loppusyksystä Kuljetuslennosto siirsi koneen Euroopan osastoon, jossa se tiettävästi toimi matkustajakuljetuksissa.

Lokakuussa 1944 kone siirtyi Yhdysvaltain 8. ilma-armeijan alaisuuteen ja sotatoimien loputtua säilytettäväksi Oberpfaffenhofenin varikolle Saksassa. Sieltä se ostettiin Suomen valtiolle ja rekisteröitiin 19. kesäkuuta 1948 tunnuksella OH-LCH.

Ensimmäisen reittilentonsa Aeron palveluksessa se teki 21. heinäkuuta 1948 reitillä Malmi-Vaasa-Tampere-Malmi. Seuraavana talvena kone kunnostettiin lopullisesti siviilimatkustajakoneeksi. Lentotunteja kertyi joulukuuhun 1960 mennessä 22 137, jolloin kone purettiin varaosiksi.

 DC3_suomi_ruotsi_1Finnairiksi nimensä muuttanut Aero tarvitsi kuitenkin rahtikoneita ja ison rahtioven asennuksen jälkeen uudelleen koottu kone rekisteröitiin 25. kesäkuuta 1963 entisellä tunnuksella. Koneen nimiin kirjattiin myös Finnairin viimeinen DC-3:lla lennetty aikataulunmukainen matkustajalento 1. huhtikuuta 1967.

Suomen Ilmavoimien Kuljetuslentolaivue sai ensimmäiset modernit kuljetuskoneensa ostettuaan Finnairin entiset DC-kolmoset. 28 826 lentotuntia ”mittarissa” OH-LCH myytiin Ilmavoimille 5.3.1970 ja sai tunnuksen DO-11.

Tavanomaisten rahti- ja laskuvarjohyppylentojen lisäksi koneella kerrotaan olleen salaisiakin tiedustelutehtäviä.

Vuonna 1985 Ilmavoimien kolmoset siirrettiin eläkkeelle. Osa siirtyi museoon, osa ulkomaille ja kaksi koneista Airveteran Oy:lle 15.1.1986. Airveteran Oy on edelleen OH-LCH:n omistaja, ja koneen lentotoiminnasta ja operoinnista vastaa DC-yhdistys ry vapaaehtoisvoimin.

Kolme DC-3-konetta tuhoutui onnettomuuksissa Suomessa. Kaksi niistä tapahtui Aeron palveluksessa, yksi Ilmavoimien.