Ison-Britannian kuninkaallisten ilmavoimien RAF:n lentäjä menehtyi yksipaikkaiselle Spitfire-hävittäjälle tapahtuneessa onnettomuudessa RAF:n Coningsbyn lentotukikohdan läheisyydessä.
Mark Long on palvellut RAF:lla vuodesta 2003 lähtien, jota ennen hänellä oli yliopistokoulutus Warwickin yliopistosta. Upseerikoulutuksen jälkeen Long suoritti lentokoulutuksen Tucano- ja Hawk -koneilla, jonka jälkeen hänestä tuli lennonopettaja. Ennen siirtymistään Typhoon lentäjäksi RAF Coningsbyn 11. lentueeseen hän toimi muutaman vuoden Harrier-hävittäjälentäjänä. Vuodesta 2014 lähtien Long on palvellut 29. lentueessa ja toimi esityslentokaudella 2016 myös RAF:n Typhoon -esityslentäjänä. Viimeiset neljä vuotta hän toimi myös BBMF:n lentäjänä ja olisi toiminut BBMF:n laivueen komentajan tehtävissä lokakuussa 2024 alkaen esityslentokaudet 2025-2027. Tähän tehtävään vaaditaan neljän vuoden kokemus, jotta komentaja saavuttaisi tarvittan tieto- ja taitotason sekä kelpoisuudet kouluttaa muita BBMF:n lentäjiä sekä suorittaakseen koelentoja Spitfire- sekä Hurricane-hävittäjillä. Lincolnshiren poliisin mukaan Spitfire putosi pellolle Coningsbyssä lähellä Langrick Roadia. Poliisi sai tiedon onnettomuudesta lauantai-iltapäivällä 25. toukokuuta kello 13.20 paikallista aikaa. Lentäjä menehtyi poliisin mukaan onnettomuuspaikalle. RAF kertoo onnettomuustutkinnan käynnistyneen eikä se kommentoi turmaa tarkemmin ennen tutkinnan valmistumista. Lentoturma tapahtui pian lentoonlähdön jälkeen ja kyseessä voi olla moottorihäiriön seurauksena tapahtunut onnettomuus. RAF:n Coningsbyn tukikohdassa toimii Royal Air Force Battle of Britain Memorial Flight (BBMF), jonka käytössä on kuusi Spitfirea, kaksi Hurricanea, Lancaster, C-47 Dakota ja koulutuskäytössä kaksi Chipmunk-konetta. Laivastolla lentävät RAF:n lentäjät.
Päivitys 27.5. kello 07.45: Lisätty menehtyneen ohjaajan nimi ja tieto onnettomuustutkinnan käynnistymisestä.
|
|||