(päivittynyt 17.09) Tallinnassa 28. helmikuuta 2018 kiitotien sivuun laskussa suistuneen SmartLynx Estonian Airbus A320-214 -koneen (ES-SAN) molemmat moottorit olivat menettäneet tehonsa koneen ollessa ilmassa. Sitä edelsi koneen osuminen kiitotien pintaan läpilaskua seuranneen ylösvedon aikana. Onnettomuustutkijoiden mukaan kone ei vastaanottanut ohjauskäskyä ylösvedossa. SmartLynx Estonian Airbus A320 -kone oli ollut koululennolla MYX9001 usean oppilaan kanssa Tallinnan lentokentällä. Viron onnettomuustutkintakeskuksen OJK:n (Ohutus-Juurdluse Keskus) mukaan harjoituksen aikana oli tehty useita ILS-mittarilähestymisiä sekä läpilaskuja. Kello 17.04 läpilasku onnistui kiitotielle 08 ja ohjaaja lisäsi molempiin CFM-56 -moottoreihin TOGA eli lentoonlähtö/ylösvetotehon. OJK:n Lentoposti.fi:lle toimittaman lausunnon mukaan kone nousi läpilaskun jälkeen ilmaan mutta ei enää vastannut sidestickin komentoihin. Konetta ei saatu nousuun vaan se vajosi alaspäin osuen kiitotien pintaan 08:n loppupäässä. Airbus osui kiitotien 08 pintaan laskutelineiden mennessä samanaikaisesti ohjaajien tekemän valinnan mukaisesti sisään. Laskuteliluukut irtosivat osumasta kiitotiehen ja myös moottorit ottivat kiinni kiitotien pintaan. Kone nousi ilmaan ja lentorata saatiin vakautettua korkeustrimmin avulla. Kouluttaja komensi oppilaan sivuun ja mukana ollut turvallisuusohjaaja siirtyi toiselle etuistuimelle. Hän julisti hätätilanteen Mayday-kutsulla. Konetta ohjannut kouluttaja käänsi koneen ilmassa takaisin kohti kiitotietä 26. Kaarron aikana molemmat moottorit menettivät tehonsa ja sähköä tuottava RAT-generaattori (Ram Air Turbine) tuli esiin. Kello 17.11 kone osui lentokentän pintaan noin 150 metriä ennen kiitotien 26 kynnystä. Airbus A320 päätyi lopulta noin 15 metriä sivuun kiitotien vasemmalle puolelle. Koneessa oli koululennolla kouluttajakapteeni, turvallisuusohjaaja, neljä oppilasta ja Viron ilmailuviranomaisen tarkastaja. He poistuivat koneesta vasemman etuoven hätäliukumäen kautta. turvallisuusohjaaja ja yksi oppilas joutuivat käymään tapauksen seurauksena sairaalassa. Airbus A320 vaurioutui turmassa merkittävästi. Kakki laskutelineiden renkaat puhkesivat viimeisessä laskussa, päälaskutelineiden luukut olivat rikki ja moottorit olivat vaurioituneet. Kyseinen koneyksilö (ES-SAN, MSN1213) on valmistettu vuonna 2000 ja sillä on lennetty 45 002 lentotuntia. Koneen laskeutuminen Tallinnaan noin 150 metriä ennen laskukiitotien 26:n kynnystä rikkoi lähestyslinjavaloja. Ne korjataan toukokuussa 2018. Siihen saakka Tallinnan kiitotien 26 CAT II -lähestymismenetelmä ei ole käytössä. Lentokone on edelleen Viron onnettomuustutkintakeskuksen OJK:n hallussa eikä sitä Smartlynxin Lentoposti.fi:lle antaman lausunnon mukaan olla luovuttamassa ennenkuin turman syy on selvillä. SmartLynx odottaa tutkijoiden tuloksia ennen mahdollisia koneen korjaustoimia. Päivitys 17.09: Tarkennettu tapahtumien kulkua OJK:n antaman lausunnon mukaan. Lue myös:
|
|||