Yhdysvaltain ilmavoimien Boeing KC-135R Stratotanker -ilmatankkauskone on tuhoutunut lentoonlähdössä Kirgisiassa. Onnettomuus sattui lähellä Chaldovarin kylää, joka sijaitsee Kirgisian ja Kazakstanin rajan läheisyydessä. Koneessa oli kolmen hengen miehistö. KC-135R oli lähtenyt ilmaan USA:n tukikohdasta Manasista läheltä Bishekiä iltapäivällä kello 14.50 Kirgisian aikaa. Viranomaislausuntojen mukaan silminnäkijähavainnot kertovat koneen hajonneen osittain jo ilmassa. Viranomaisten mukaan koneen osia on löytynyt vuoristoiselta alueelta 4-5 kilometrin säteellä. Osien löytyminen laajalta alueelta tukee silminnäkijöiden kertomuksia koneen räjähtämisestä jo ilmassa. Vuonna 2001 avatussa Manasin tukikohdassa toimii USA:n Transit Center ja sen pääkäyttäjä on 376th Air Expeditionary Wing. Yhdysvallat tukee Manasin kautta Afganistanin operaatiotaan niin kuljetuksin kuin taistelukoneiden ilmatankkauksin. Tuhoutunut KC-135R oli 63-8877 ja se kuuluu normaalisti MacDill Air Force Basea Floridassa kotitukikohtanaan käyttävään 6th Air Mobility Wingiin. KC-135 Stratotanker perustuu osin Boeing 707 -koneeseen, joiden tuotanto on aloitettu 1950-luvulla. Konetyypin maksimilentoonlähtöpaino on noin 322 tonnia ja polttoainekuorman maksimi on noin 90 tonnia. Stratotankeria operoidaan pääsääntöisesti kolmen hengen miehistöllä. Kaikkiaan konetyyppiin mahtuisi 37 matkustajaa. Vaikka KC-135 on sotilaskone, siinä ei ole heittoistuimia, kuten monissa suurissa pommikoneissa. Esimerkiksi saman aikakauden teknologiaa edustavan Boeing B-52 Stratofortress -pommittajan kuusihenkisellä miehistöllä on heittoistuimet (tosin kaksi niistä laukaistaan alaspäin, mikä ei kaikissa tilanteissa ole turvallista). Vuoden 2008 jälkeen ei KC-135 Stratotankerien miehistöillä ole ollut enää laskuvarjojakaan. Niistä luovuttiin kustannussyistä, koska konetyyppiä pidetään erittäin turvallisena. Laskuvarjojen tarkastukset ja miehistön kouluttaminen niiden käyttöön katsottiin ylimääräiseksi kuluksi ja vaivaksi. Nyt sattuneesta onnettomuudesta ei luonnollisesti ole vielä mitään tietoa, olisiko koneessa olleista laskuvarjoista edes ollut mitään hyötyä ja olisiko niitä ehditty pukea päälle. Jatkuvasti varjoja ei käytetty edes ennen vuotta 2008. KC-135-koneissa on kuitenkin hyppyihin tarkoitettu luukku, jossa on exitin suhteellisen suuressakin nopeudessa mahdollistava ilmanohjain.
Kuvia turmapaikalta: Kloop Tuhoutunut kone vuonna 2006: Airliners.net
|
|||