Viides ja viimeinen Airbusin A350 XWB -koelentokone kokoonpanolinjastolle

A350_MSN5_1Airbusin A350 XWB -koelentolaivasto on saamassa viimeisen jäsenensä, kun MSN5 koneen runko saapui kokoonpanolinjalle Toulousessa. MSN5 lentää ensikerran keväällä 2014.

MSN5 on toinen A350-kone, johon asennetaan matkustamo. Koneyksilö on  samalla ensimmäinen, joka on tyyppihyväksyntästandardin mukaisesti varustettu.

MSN5 lentää ensimmäisen kerran keväällä 2014 koelentoja, joissa testataan matkustamoa eri tavoin. Viidennen koneen osuus A350-ohjelman 2500 koelentotunnista on 300.

A350_MSN5_3Koneyksilö osallistuu myös pitkien lentojen testeihin, joilla ”matkustajat” ovat Airbusin työntekijöitä. Matkustajat arvotaan lennoille kaikkien Airbusin työntekijöiden joukosta. Näin matkustamo ja sen järjestelmät saadaan koekäytettyä lähes todenmukaisissa olosuhteissa.

Kone osallistuu myös route proving -lennoille, joilla osoitetaan tyyppihyväksynnän myöntäville viranomaisilla koneen toimivan moitteettomasti lentokentillä.

Kaksi A350 XWB -koelentokonetta MSN1 (F-WXWB) ja MSN3 (F-WZGG) ovat tähän mennessä lentäneet yli 500 koelentotuntia yli 100 koelennolla.

A350_MSN5_2Airbus on saanut A350 XWB -lentokoneista jo yli 760 sitovaa tilausta 39 asiakkaalta kolmeen eri allianssiin sekä kuuteen leasingyhtiöön. Ensimmäinen toimitus on Qatar Airwaysille vuoden 2014 toisella puoliskolla MSN6-koneen valmistuttua.

XWB- version ensimmäinen tilaaja oli Finnair, joka vastaanottaa MSN18-koneen vuoden 2015 lopussa ensimmäisenä eurooppalaisena operaattorina. Finnair on tilannut kaikkiaan 11 A350 XWB -konetta.

Lue myös:
Artikkeli: A350 XWB - kohti taivasta