MAF Suomen ja Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen ilmailualan ekologisen ja sähköisen lentämisen trendejä käsittelevä konferenssi järjestetään 10. maaliskuuta 2021. Ohjelmistossa on jälleen merkittävien toimijoiden puheenvuoroja. Vuoden 2021 konferenssi järjestetään poikkeuksellisesti virtuaalisesti koronaviruspandemian kokoontumisrajoitusten seurauksena.
Konferenssi pyrkii nostamaan julkiseen keskusteluun nopeasti etenevän ekologisen kehityksen sekä sen miten ilmailuteknologian kehitys vastaa ilmastonmuutoksen haasteisiin. Esiin nousevat myös alan liiketoimintamahdollisuudet Suomessa ja muissa maissa. Konferenssin avauspuheenvuoron pitää Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti. Finnair on uudistanut kaukoliikennelaivastoaan A350-900 XWB -koneilla ja käynnistää laajempaa yhteistyötä Nesteen kanssa uusiutuvan lentopolttoaineen käytöstä lennoillaan.
Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen vuotuinen kapasiteetti on tällä hetkellä noin 100 000 tonnia. Lisäinvestointien myötä Neste arvioi valmistavansa vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoteen 2023 mennessä.
Uusien sähköisten eVTOL -ilma-alusten käyttöönotosta kertoo saksalainen Lilium, jonka tavoitteena on käynnistää lennot 5-paikkaisella sähkömoottoroidulla Lilium Jet -koneella vuoteen 2025 mennessä. Lentäjiä koneeseensa Lilium kouluttaa yhteistyössä Lufthansan kanssa.
Näiden lisäksi toimintaa käynnistetään myös Yhdysvalloissa, jonne on määrä avata Liliumin ensimmäinen Vertiport vuonna 2025. Paikka on Floridassa Orlandon Lake Nonassa. Lilium on lisäksi vahvistanut hallitusosaamistaan tammikuussa 2021 Airbusin entisellä toimitusjohtajalla Tom Endersillä.
Lentokenttäyhtiö Finavia avaa konferenssissa covid-19 -pandemian jälkeisiä näkymiä ilmailualalle. Finavia on toteuttanut ratkaisuja, joilla se on saavuttanut lentoasemillaan hiilineutraaliuden. Tulevaisuuden haasteita on mm. infran mitoittaminen ja toteuttaminen sähköiselle ilmailulle sekä mahdollisesti vetyä energianlähteinä käyttäville lentokoneille.
Tulevaisuuden voimanlähteistä esitelmöi puolestaan Rolls-Royce Electric Norway ja uuden teknologian ja sen vaatiman infran käyttöönoton haasteita konferenssissa avaa Swanson Aviation Consultancy. Mukana on myös Aalto-yliopiston esitys sähköisten ilma-alusten lämmönhallinnan teknisistä ratkaisuista. Konferenssipäivän päättää perinteisesti debatti, jonka aihe on tällä kertaa: Ekologinen ja sähköinen ilmailu kehittyy – miten Helsinki pysyy mukana? Debatin vetää Alfa TV:n tuottaja Heikki Kauhanen. ja debatin osallistujiksi on ilmoitettu kuusi Helsingin kaupunginvaltuutettua. He ovat Fatim Diarra (vih.), Mika Ebeling (kd.), Eveliina Heinäluoma (sdp.), Björn Månsson (rkp.), Mika Raatikainen (ps.) sekä Daniel Sazonov (kok.). Ekologisen ja sähköisen ilmailun konferenssin rekisteröinti on avoinna 5. maaliskuuta 2021 saakka. Osallistujilta peritään 25 euron maksu, joka mahdollistaa tapahtuman suoran webcastin seuraamisen 10. maaliskuuta 2021 sekä asiantuntijaesitelmien katsomisen myös tapahtuman jälkeen vähintään kahden vuoden ajan. Esitelmien kieli on englanti lukuunottamatta päivän päättävää debattia, joka on puhuttu suomeksi. Vuosien 2019 ja 2020 konferenssit ovat olleet suosittuja ja myös niissä on ollut laajasti esiintyjiä ilmailualalta niin kotimaasta kuin ulkomailta.MH
Lue myös:
|
|||