Airbus A330neo nousi ensilennolle Toulousessa - edessä 1400 tuntia koelentoja

A330neoFF_ilmassa(päivitys 15.24) Airbusin uudistettu laajarunkoinen A330neo (new engine option) nousi ensilennolle Ranskan Toulousessa. Sääennusteet varjostivat ensilentoa ja lopullinen päätös lennon toteutumisesta tehtiin vasta torstaiaamuna 19. lokakuuta pilvisessä Toulousessa.

Ensilennolle noussut A330neo -koneyksilö (F-WTTN, MSN1795) on suurempi A330-900 -versio. Ensilentoa edelsivät viimepäivinä tehdyt RTO- eli keskeytetyn lentoonlähdön kokeet.

A330_nose_FFKone nousi ilmaan 19. lokakuuta kello 9.57 paikallista aikaa ja edessä oli koelento kaakkois-Ranskan yllä. Lentoa voi seurata radiokutsulla AIB01TN Flightradar24-palvelusta.

Ensimmäinen koelento päättyi Toulouseen 4 tunnin ja 13 minuutin jälkeen kello 14.10. Ennen laskeutumista A330-900 -koneella lennettiin matalalähestyminen kiitotien ylitse samalla tavoin kuin A350-1000 -koneen ensilennolla.

Koneen ohjaamossa olivat ensilennolla koelentäjät Thierry Bougers, Thomas Wilhelm ja koelentoinsinööri Alain Pourchet. Lentoarvoja koneen takaosassa seuraavat insinöörit Jean-Philippe Cottet, Emiliano Requena Esteban ja Gert Wunderlich.

A330neoFF_profiiliEnsilennon ohjelma oli monivaiheinen ja korkeimmillaan oli määrä käydä lentopinnalla 300. Korkeutta nostettiin vaiheittain koelennon edetessä ja käsiteltävyyden varmistuttua. Samalla tehtiin myös ensimmäisiä järjestelmien toimivuuden varmistuksia. Lähestyminen oli suunniteltu kaksivaiheiseksi.

Koelento-ohjelmaan liittyy lento-ohjelman aloittaneen koneen lisäksi toinen A330-900 ja yksi A330-800. Niiden on määrä lentää noin 1400 tunnin mittainen koelento-ohjelma. Lennoilta kerätään mittava määrä tietoja analysoitavaksi. Koneessa on 1375 mittapistettä ja niiden avulla kerätään talteen 98 000 parametriä. Yhden lentotunnin aikana tallennetaan tietoja 60 Gb:n verran.

A330neo_TAKE-OFFKoelento-ohjelman avulla varmistutaan koneen suoritusarvoista, järjestelmistä, moottoreista, matkustamon toiminnasta sekä toimivuudesta lentoyhtiöille tyypillisessä lentotoiminnassa.

Kaksi ensimmäistä A330-900 (MSN1795 ja MSN1813) -koelentokonetta lentävät noin 1100 tuntia koelentoja ja myöhemmin valmistuvat A330-800 (MSN1888) lentää noin 300 tunnin koelennot tyyppihyväksyntää varten.

Neljäntenä koelento-ohjelmaan tulee mukaan ensimmäinen asiakkaalle toimitettava A330-900 (MSN1819) -koneyksilö. Sen avulla varmistetaan vielä Airspace-nimellä kulkevan matkustamon oikeanlainen toiminta.

 Airbus A330neo -koneeseen on tuotu uuden A350 XWB:n teknologisia ratkaisuja. Suurimmat näkyvät päivitykset ovat Rolls-Roycen uudet Trent 7000 -moottorit sekä A350-koneista tutut komposiittisharkletit, jotka tekevät uuden siiven myötä koneista 64 metriä leveitä. Kärkiväli on kasvanut 3,7 metrillä. Yksi suuri uudistus on myös sähköinen ilmanvuodatusjärjestelmä. 330-900 ja -800 -koneiden keskinäinen kommonaliteetti on yli 99 prosenttia.

Parannusten on määrä pudottaa polttoaineen kulutusta 25 prosenttia alle kilpalijan edellisen sukupolven koneita. Nykyisiin A330-koneisiin verrattuna polttoainetehokkuus paranee 14 prosenttia.

Uusien neo-versioiden kantama on myös aiempaa pidempi. Nykyinen A330-300 -konetyyppi kykenee 235 tonnin MTOW:lla kuljettamaan 277 matkustajaa 5750 merimailin päähän. Uusi A330-900 vie 242-tonnisena 287 matkustajaa 6550 merimailin päähän ja A330-800 vieläkin pidemmälle. Lyhyempi versio voi kuljettaa 257 matkustajaa jopa 7500 merimailin päähän.

Uudistetut laajarunkokoneen versiot mahdollistavat kolmiluokkaisessa matkustamossa 257 ja 287 matkustajaistuinta. A330neo-koneissa on uusi Airbusin Airspace -matkustamo. Se tuo mukanaan valoisuutta ja suuremmat matkatavarahyllyt.

Uudistetun koneen kommonaliteetti on korkealla ja se mahdollistaa tehokkaan toiminnan tuotantolinjoilla. Myös lentäjät voivat lentää A330, A330neo ja A350XWB -koneita samalla tyyppikelpuutuksella.

A330neoFF_ldg_1Heinäkuussa 2014 käynnistetyn A330neo-ohjelman mukaisen A330-900-koneen odotetaan saavan viranomaishyväksynnän vuoden 2018 puolivälissä. Tuolloin on määrä luovuttaa ensimmäinen koneyksilö TAP Portugalille.

Se ilmoitti marraskuussa 2015 vaihtavansa tilatut A350 XWB -koneet uudistettuihin A330neo-koneisiin. Pienemmän A330-800 -koneen tyyppihyväksyntää odotetaan myönnettäväksi vuoden 2019 aikana.

Suosittuja A330-koneita lentää maailmalla yli 1360 ja niiden lähtöluotettavuus on ollut 99,5 prosenttia Neo versioista suurempaa on tilattu 212. Asiakkaita on kaikkiaaan 12.  Myös Finnair operoi A330-300 -koneilla, joten uusi versio voi kiinnostaa myös kotimaista operaattoriamme.

 

Ensilentoa voi seurava Filghtradar24-palvelussa

Live lähetys A330neo-koneen lennosta

Päivitys: Tarkennettu koelento-ohjelman kulkua.
Päivitys 15.24: Lisätty tieto koelennon päättymisestä ja laskeutumisesta.

Lue myös: