Airbusin ratkaisu auttaa lentoyhtiöitä jatkamaan liiketoimintaansa aiempaa laajemmin rahtimarkkinoilla, kun rahtiruumassa kuljetettavan ns. bellyrahdin lisäksi rahtikapasiteettia voidaan myydä myös matkustamoihin. Rahtikysyntä on kasvanut kovasti koronaviruspandemian seurauksena. Perinteisen lentorahdin lisäksi nykyisin kuljetetaan merkittäviä määriä erilaisia suojavarusteita, joka vaatii paljon volyymia ja sitä taas matkustamoissa riittää. Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi 29. huhtikuuta yhtiön tulosjulkistuksen yhteydessä, että selvityksen kohteena on kahden A330-koneen matkustamon muokkaaminen rahtikäyttöön.
Monet muut lentoyhtiöt ovat julkaisseet kuljettavansa lentorahtia jo nykyisin matkustajaistuimien päälläkin. Tämä ratkaisu on tietyin määräyksin ja toimenpitein mahdollista, mutta Airbusin modifikaatiopaketti tuo tarjolle merkittävästi lisäkapasiteettia. Airbusin mukaan modifikaatio on heti lentoyhtiöiden käytettävissä ja konversiota on hakenut jo 20 eri lentoyhtiötä. Ensimmäisen asiakkaan odotetaan ilmoittavat omasta ratkaisustaan lähiviikkojen aikana. Airbusin ratkaisu mahdollistaa matkustamon hyödyntämisen aiempaa paremmin rahdinkuljetuksessa ja samalla penkkien poisto koneista vähentää niiden kulumista nykytilanteeseen, jossa istuimet ovat matkustamoon sijoitettujen rahtipakettien alla. Merkittävä turvallisuuteen vaikuttava asia modifikaation myötä on paloturvallisuus sekä 9g:n voiman kestävät kiinnitysrakenteet, jotka estävät rahdin liikkumisen matkustamossa. Muutostöiden jälkeen Airbus A330-koneen rahtikapasiteetti on 46,5 tonnia ja A350-koneessa 52,5 tonnia. Matkustamon osalta yksittäisten rahtipakettien kokoa rajoittaa luonnollisesti edelleen lentokoneen oven koko.
Airbus julkaisee modifikaatio-ohjeen operaattoreille ja hakee muutosluvan Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lta. Haettava muutoslupa on lentoyhtiöiden käytettävissä myös koronaviruspandemian jälkeen.
Modifikaatiossa poistetaan matkustajaistuimet sekä IFE- eli matkustamoviihdejärjestelmä sekä asennetaan rahtipalletit ja tarvittavat turvallisuusvälineet. Työohjeet sisältävät myös toimet, joilla lentokone voidaan palauttaa takaisin matkustajakäyttöön. MH Päivitys kello 17.15: Lisätty modifikaation myötä tuleva kapasiteetti. Lue myös:
|
|||