Airbus toi kosketusnäytöt A350-koneiden ohjaamonäyttöihin - käyttöön myös Finnairin koneissa

A350_TS_1Airbus toimitti asiakkaalleen Airbus A350 XWB -koneen, jossa käyttöön tuli ensimmäistä kertaa ohjaamon kosketusnäytöt. Uusi ratkaisu helpottaa ohjaajien työkuormaa erityisesti tärkeissä lennon vaiheissa. Myös kehityksen kärjessä kulkeva Finnair ottaa tämän option käyttöön A350-900 -koneissaan.

Matkapuhelimista ja tableteista tuttu kosketusnäyttöteknologia on nyt siis otettu käyttöön myös suurten matkustajakoneiden ohjaamoratkaisuissa. Airbus toimitti joulukuussa 2019  China Eastern Airlinesille A350-900 -koneen, jonka ohjaamossa on ensimmäistä kertaa hyödynnetty kosketusnäyttöteknologiaa lentokoneen kiinteissä ohjaamonäytöissä.

Tulevat lentäjäsukupolvet ovat jo pienestä pitäen kasvaneet älypuhelinten ja A350_ohjaamo_Frank_1tablettien maailmassa joten ohjaamonäytöiltä ei voi tulevaisuudessa odottaa muunlaisia ratkaisuja.

Thalesin kehittämää ratkaisua on koelennetty jo pidempään Airbusin A350-koelentokoneella. Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA antoi kyseisille kosketusnäytöille hyväksynnän marraskuussa 2019. Kaikkiaan kuudesta A350 -koneen ohjaamonäytöstä kolmea voi tämän optiona tarjottavan ratkaisun myötä ohjata kosketuksella.

Kosketustoiminnot tuleva A350-koneiden ohjaamoissa uloimpiin eli ns. OIS (On-Board Information System) -näyttöihin, joiden kautta käytetään yhtiöiden omia EFB (Elecronic Flight Bag) -ratkaisuja. Lisäksi kosketusominaisuudet tulevat alempaan keskinäyttöön Center Lower Display Unit). Ohjaamonäyttöihin tulee käytettäväksi ns. kahden sormen nipistyszoomaus sekä kuvan vieritys -toiminto.

A350_ohjaamo_screens_closeup1Muutos mahdollistaa entistä paremman ohjaamosymmetrian ja sujuvoittaa työntekoa tuomalla uusia vaihtoehtoja tietojen syöttämiseksi koneen järjestelmiin.

Nykyisin ohjaajat hallitsevat A350-koneen ohjaamossa tietojen syöttämistä keskikonsolissa sijaitsevalla KCCU (keyboard-cursor control unit) -yksiköllä, joka sisältää trackball-hiiren sekä näppäimistön. Toinen vaihtoehto on ollut ohjaajan edessä olevaan taittopöytään integroidun näppäimistön ja sen koskeuslevyn käyttö.

Jatkossa ns. aktiivisten ruutujen valinta vähenee, kun kursorin siirron sijaan OIS-näyttöjä voi ohjata kosketuksin. Tämä vähentää turhaa edestakaista kursorin siirtämistä ja mahdollistaa sujuvamman työskentelyn ja työkuorman vähentämisen lennon valmisteluissa, matkalentovaiheessa sekä lähestymisvalmisteluissa.

A350_TS_2Alempi keskinäyttö (Center Lower Display) tulee jatkossa myös molempien ohjaajien käyttöön, jos siihen on esimerkiksi siirretty OIS-näytön karttapohja. Aiemmin sitä pystyi operoimaan vain toinen ohjaaja. Kosketusnäyttö parantaa ohjaamosymmetriaa ja molemmat voivat tehdä karttapohjalla valintoja kosketusnäytön avulla.

Airbusin mukaan jo noin parikymmentä A350 XWB -koneen asiakasta on ilmoittanut ottavansa uuden option käyttöön ohjaamoissaan. Tässä joukossa on myös Finnair, joka vastaanottaa ensimmäisen ohjaamon kosketusnäytöin varustetun koneyksilön vuonna 2021.

"A350-koneiden ohjaamoiden kosketusnäytöt tulevat Finnairin kolmeen viimeiseen koneyksilöön tehdasasennettuina", kertoo Finnairin Airbus ryhmän ryhmäpäällikkö ja lentokapteeni Marko Valtonen Lentoposti.fi:lle.

A350_TS_3Nyt Finnairin laivaston uusin ja samalla neljästoista A350-900 -kone on keväällä 2019 toimitettu OH-LWO. Vuonna 2020 Finnair on kertonut vastaanottavansa kaksi uutta Airbus A350-900 -konetta, kaksi vuonna 2021 ja viimeisen eli 19. A350-koneensa vuonna 2022. Toimitusaikataulujen seurauksena kosketusnäytöt nähdään ensimmäisenä Finnairin OH-LWS-koneessa.

"Kosketusnäyttöjen tuleminen lentokoneiden ohjaamoihin on oikea kehityssuunta. Käytössä olevat EFB-ohjelmat tukevat jo nykyisin kosketusnäyttöjä. Sellaiset asennetaan jälkiasennuksina kaikkiin Finnairin A350-koneisiin ", jatkaa Valtonen.

Kaikkien Finnairin A350-900 -koneiden ohjaamot tullaan siis varustamaan kosketusnäytöillä jälkiasennuksena. Todennäköisesti muutostyö tehdään muiden huoltotöiden yhteydessä pidemmän ajanjakson aikana.

Finnair_A350_taxiAirbus kehittää koneitaan jatkuvasti uusin ratkaisuin ja toinen ohjaamoihin liittyvä käynnissä oleva kehityshanke on esimerkiksi SVS (Synthetic Vision System) -kuvan tuominen ohjaamonäyttöihin. Sellaisia on jo vuosien ajan ollut käytössä liikelentokoneissa.

"Finnairissa ei ole vielä käyty keskusteluja SVS:n hankinnasta. Seuraamme kehitystä ja olemme kiinnostuneita näistä uusista ominaisuuksista", päättää Valtonen.

Myös amerikkalaisvalmistaja Boeing on jo esitellyt kosketusnäyttöratkaisuja tulevassa Boeing 777X -koneohjelmassaan. Kyseinen konehanke on kuitenkin viivästynyt ja Airbus ehti ottaa ratkaisun käyttöön ensimmäisenä suurissa matkustajakoneissa.

Lue myös: