Airbus toimitti asiakkaalleen Airbus A350 XWB -koneen, jossa käyttöön tuli ensimmäistä kertaa ohjaamon kosketusnäytöt. Uusi ratkaisu helpottaa ohjaajien työkuormaa erityisesti tärkeissä lennon vaiheissa. Myös kehityksen kärjessä kulkeva Finnair ottaa tämän option käyttöön A350-900 -koneissaan. Matkapuhelimista ja tableteista tuttu kosketusnäyttöteknologia on nyt siis otettu käyttöön myös suurten matkustajakoneiden ohjaamoratkaisuissa. Airbus toimitti joulukuussa 2019 China Eastern Airlinesille A350-900 -koneen, jonka ohjaamossa on ensimmäistä kertaa hyödynnetty kosketusnäyttöteknologiaa lentokoneen kiinteissä ohjaamonäytöissä. Tulevat lentäjäsukupolvet ovat jo pienestä pitäen kasvaneet älypuhelinten ja tablettien maailmassa joten ohjaamonäytöiltä ei voi tulevaisuudessa odottaa muunlaisia ratkaisuja. Thalesin kehittämää ratkaisua on koelennetty jo pidempään Airbusin A350-koelentokoneella. Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA antoi kyseisille kosketusnäytöille hyväksynnän marraskuussa 2019. Kaikkiaan kuudesta A350 -koneen ohjaamonäytöstä kolmea voi tämän optiona tarjottavan ratkaisun myötä ohjata kosketuksella. Kosketustoiminnot tuleva A350-koneiden ohjaamoissa uloimpiin eli ns. OIS (On-Board Information System) -näyttöihin, joiden kautta käytetään yhtiöiden omia EFB (Elecronic Flight Bag) -ratkaisuja. Lisäksi kosketusominaisuudet tulevat alempaan keskinäyttöön Center Lower Display Unit). Ohjaamonäyttöihin tulee käytettäväksi ns. kahden sormen nipistyszoomaus sekä kuvan vieritys -toiminto. Muutos mahdollistaa entistä paremman ohjaamosymmetrian ja sujuvoittaa työntekoa tuomalla uusia vaihtoehtoja tietojen syöttämiseksi koneen järjestelmiin. Nykyisin ohjaajat hallitsevat A350-koneen ohjaamossa tietojen syöttämistä keskikonsolissa sijaitsevalla KCCU (keyboard-cursor control unit) -yksiköllä, joka sisältää trackball-hiiren sekä näppäimistön. Toinen vaihtoehto on ollut ohjaajan edessä olevaan taittopöytään integroidun näppäimistön ja sen koskeuslevyn käyttö. Jatkossa ns. aktiivisten ruutujen valinta vähenee, kun kursorin siirron sijaan OIS-näyttöjä voi ohjata kosketuksin. Tämä vähentää turhaa edestakaista kursorin siirtämistä ja mahdollistaa sujuvamman työskentelyn ja työkuorman vähentämisen lennon valmisteluissa, matkalentovaiheessa sekä lähestymisvalmisteluissa. Alempi keskinäyttö (Center Lower Display) tulee jatkossa myös molempien ohjaajien käyttöön, jos siihen on esimerkiksi siirretty OIS-näytön karttapohja. Aiemmin sitä pystyi operoimaan vain toinen ohjaaja. Kosketusnäyttö parantaa ohjaamosymmetriaa ja molemmat voivat tehdä karttapohjalla valintoja kosketusnäytön avulla. Airbusin mukaan jo noin parikymmentä A350 XWB -koneen asiakasta on ilmoittanut ottavansa uuden option käyttöön ohjaamoissaan. Tässä joukossa on myös Finnair, joka vastaanottaa ensimmäisen ohjaamon kosketusnäytöin varustetun koneyksilön vuonna 2021. "A350-koneiden ohjaamoiden kosketusnäytöt tulevat Finnairin kolmeen viimeiseen koneyksilöön tehdasasennettuina", kertoo Finnairin Airbus ryhmän ryhmäpäällikkö ja lentokapteeni Marko Valtonen Lentoposti.fi:lle. Nyt Finnairin laivaston uusin ja samalla neljästoista A350-900 -kone on keväällä 2019 toimitettu OH-LWO. Vuonna 2020 Finnair on kertonut vastaanottavansa kaksi uutta Airbus A350-900 -konetta, kaksi vuonna 2021 ja viimeisen eli 19. A350-koneensa vuonna 2022. Toimitusaikataulujen seurauksena kosketusnäytöt nähdään ensimmäisenä Finnairin OH-LWS-koneessa. "Kosketusnäyttöjen tuleminen lentokoneiden ohjaamoihin on oikea kehityssuunta. Käytössä olevat EFB-ohjelmat tukevat jo nykyisin kosketusnäyttöjä. Sellaiset asennetaan jälkiasennuksina kaikkiin Finnairin A350-koneisiin ", jatkaa Valtonen. Kaikkien Finnairin A350-900 -koneiden ohjaamot tullaan siis varustamaan kosketusnäytöillä jälkiasennuksena. Todennäköisesti muutostyö tehdään muiden huoltotöiden yhteydessä pidemmän ajanjakson aikana. Airbus kehittää koneitaan jatkuvasti uusin ratkaisuin ja toinen ohjaamoihin liittyvä käynnissä oleva kehityshanke on esimerkiksi SVS (Synthetic Vision System) -kuvan tuominen ohjaamonäyttöihin. Sellaisia on jo vuosien ajan ollut käytössä liikelentokoneissa. "Finnairissa ei ole vielä käyty keskusteluja SVS:n hankinnasta. Seuraamme kehitystä ja olemme kiinnostuneita näistä uusista ominaisuuksista", päättää Valtonen. Myös amerikkalaisvalmistaja Boeing on jo esitellyt kosketusnäyttöratkaisuja tulevassa Boeing 777X -koneohjelmassaan. Kyseinen konehanke on kuitenkin viivästynyt ja Airbus ehti ottaa ratkaisun käyttöön ensimmäisenä suurissa matkustajakoneissa. Lue myös:
|
|||