Matkapuhelimista ja tableteista tuttu kosketusnäyttöteknologia on nyt siis otettu käyttöön myös suurten matkustajakoneiden ohjaamoratkaisuissa. Airbus toimitti joulukuussa 2019 China Eastern Airlinesille A350-900 -koneen, jonka ohjaamossa on ensimmäistä kertaa hyödynnetty kosketusnäyttöteknologiaa lentokoneen kiinteissä ohjaamonäytöissä. Tulevat lentäjäsukupolvet ovat jo pienestä pitäen kasvaneet älypuhelinten ja Thalesin kehittämää ratkaisua on koelennetty jo pidempään Airbusin A350-koelentokoneella. Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA antoi kyseisille kosketusnäytöille hyväksynnän marraskuussa 2019. Kaikkiaan kuudesta A350 -koneen ohjaamonäytöstä kolmea voi tämän optiona tarjottavan ratkaisun myötä ohjata kosketuksella. Kosketustoiminnot tuleva A350-koneiden ohjaamoissa uloimpiin eli ns. OIS (On-Board Information System) -näyttöihin, joiden kautta käytetään yhtiöiden omia EFB (Elecronic Flight Bag) -ratkaisuja. Lisäksi kosketusominaisuudet tulevat alempaan keskinäyttöön Center Lower Display Unit). Ohjaamonäyttöihin tulee käytettäväksi ns. kahden sormen nipistyszoomaus sekä kuvan vieritys -toiminto.
Nykyisin ohjaajat hallitsevat A350-koneen ohjaamossa tietojen syöttämistä keskikonsolissa sijaitsevalla KCCU (keyboard-cursor control unit) -yksiköllä, joka sisältää trackball-hiiren sekä näppäimistön. Toinen vaihtoehto on ollut ohjaajan edessä olevaan taittopöytään integroidun näppäimistön ja sen koskeuslevyn käyttö. Jatkossa ns. aktiivisten ruutujen valinta vähenee, kun kursorin siirron sijaan OIS-näyttöjä voi ohjata kosketuksin. Tämä vähentää turhaa edestakaista kursorin siirtämistä ja mahdollistaa sujuvamman työskentelyn ja työkuorman vähentämisen lennon valmisteluissa, matkalentovaiheessa sekä lähestymisvalmisteluissa.
Airbusin mukaan jo noin parikymmentä A350 XWB -koneen asiakasta on ilmoittanut ottavansa uuden option käyttöön ohjaamoissaan. Tässä joukossa on myös Finnair, joka vastaanottaa ensimmäisen ohjaamon kosketusnäytöin varustetun koneyksilön vuonna 2021. "A350-koneiden ohjaamoiden kosketusnäytöt tulevat Finnairin kolmeen viimeiseen koneyksilöön tehdasasennettuina", kertoo Finnairin Airbus ryhmän ryhmäpäällikkö ja lentokapteeni Marko Valtonen Lentoposti.fi:lle.
"Kosketusnäyttöjen tuleminen lentokoneiden ohjaamoihin on oikea kehityssuunta. Käytössä olevat EFB-ohjelmat tukevat jo nykyisin kosketusnäyttöjä. Sellaiset asennetaan jälkiasennuksina kaikkiin Finnairin A350-koneisiin ", jatkaa Valtonen. Kaikkien Finnairin A350-900 -koneiden ohjaamot tullaan siis varustamaan kosketusnäytöillä jälkiasennuksena. Todennäköisesti muutostyö tehdään muiden huoltotöiden yhteydessä pidemmän ajanjakson aikana.
"Finnairissa ei ole vielä käyty keskusteluja SVS:n hankinnasta. Seuraamme kehitystä ja olemme kiinnostuneita näistä uusista ominaisuuksista", päättää Valtonen. Myös amerikkalaisvalmistaja Boeing on jo esitellyt kosketusnäyttöratkaisuja tulevassa Boeing 777X -koneohjelmassaan. Kyseinen konehanke on kuitenkin viivästynyt ja Airbus ehti ottaa ratkaisun käyttöön ensimmäisenä suurissa matkustajakoneissa. Lue myös:
|
|||