Finnairin kapearunkolaivaston Airbus-aikaan siirtänyt A321 OH-LZA lennettiin Tshekistä Ranskaan

OH-LZA_090119Finnairin kapearunkolaivaston amerikkalaisvalmisteisista McDonnell Douglas MD-80 -koneista eurooppalaisen Airbusin koneisiin 23 vuotta sitten siirtänyt A321 on lennetty Ranskaan mahdollisesti viimeisellä Finnair-lennolla. Vuonna 1999 Finnairin laivastoon liittynyt Airbus A321 OH-LZA lennettiin 12. helmikuuta 2022 Prahasta Ranskan Châteaurouxiin jossa toimii useita lentokoneen kierrätykseen ja muutostöihin keskittyneitä toimijoita.

FAPfi_OHLZA_VirolainenFinnair vastaanotti 28. tammikuuta 1999 ensimmäisen Airbus-kapearunkokoneensa, kun A321 OH-LZA laskeutui Helsinki-Vantaalle. Tämän myötä aiemman hovihankkijan McDonnell Douglasin toimittamat kapearunkokoneet siirtyivät vähitellen pois suomalaisyhtiön laivastosta. Viimeiset DC-9-50-koneet poistuivat Finnairin laivastosta vuonna 2003 ja MD-80 -koneet vuonna 2006.

OHLZA_siirto_2022Nyt 12. helmikuuta 2022 kyseinen koneyksilö lennettiin noin 23 vuotta saapumisensa jälkeen koronapandemian aikaisesta pitkäaikaissäilytyksestä Tshekin Prahasta Ranskan Châteaurouxiin. Finnair lennätti useita Airbus A32S-koneitaan Tshekkiin ja Ranskaan pitkäaikaissäilytykseen koronapandemian aikana.

Kyseessä voi olla mahdollisesti koneyksilön viimeinen lento Finnairin tunnuksella, sillä Châteaurouxissa toimii ainakin kolme lentokoneiden purku- ja muutostyöhankkeisiin erikoistunutta yhtiötä kuten Dale Aviation, Vallair ja Veolia Aero Recycling France.

Nyt jo 23 vuoden ikään ehtinyt Airbus A321 (MSN941) OH-LZA teki ensilentonsa 16. tammikuuta 1999 ja se on esiintynyt Finnairin laivastossa kolmessa erilaisessa maalauskaavioissa.

OHLZA_1Finnair on jo aiemmin kierrättänyt eli käytännössä purkanut osiin kaksi vanhaa Airbus A319-konettaan. Niistä kierrätettiin jopa 99 prosenttia koko koneesta.

Finnair kommentoi aiempien lentokoneiden kierrätyshankkeiden aikaan Lentoposti.fi:lle, että kierrätyspäätökset tehdään aina konekohtaisesti ja kunkin koneen jatkokäyttö arvioidaan yksilöllisesti koneen ikä ja Finnairin tarpeet huomioiden. Finnair ei ole ainakaan toistaiseksi kertonut kierrättävänsä tai luopuvansa muista koneistaan.

OH-LZA_220916Mahdollisen kierrätyshankkeen sijaan on kuitenkin mahdollista, että tämä Finnairin A321 lentäisi vielä tulevaisuudessakin. Châteaurouxissa toimivista yhtiöistä Vallair on nimittäin erikoistunut P2F-muutoshankkeisiin (Passenger-to-Freighter) eli matkustajakoneiden rahtiversioiksi muuntohankkeisiin. Yhtiö on lisäksi myös lentokonekierrättäjien järjestö AFRA:n (Aircraft Fleet Recycling Association) perustajajäsen. Vallair toimii Châteaurouxin lisäksi Montpellierissä sekä Luxemburgissa.

Ensimmäinen Vallairin toimittama ja ST Engineeringin, Airbusin ja Elbe Flugzeugwerke (EFW) valmistama maailman ensimmäinen prototyyppi A321P2F-koneesta nousi ilmaan helmikuussa 2020. Kyseinen koneyksilö toimitettiin Qantasille saman vuoden lokakuussa. Sittemmin Vallair on toteuttanut useamman A321P2F-hankkeen.

P2FlandingP2F-muutoksen jälkeen Airbus A321 -matkustajakoneesta tulee merkittävän kokoinen rahtikone. Muutostöissä koneen eturungoon asennetaan suuri rahtiovi, matkustamon ikkunat tukitaan ja suurin osa matkusajaovista poistetaan käytöstä. Vasemman puolen etuovi korvataan pienemmällä ovella.

P2FcargodoorMuutoksen jälkeen A321-koneella voidaan kuljettaa entisen matkustamon tilalla 14 rahtipallettia ja ruumatiloissa jopa 10 LD3-kokoista pallettia. Koneella voidaan kuljettaa jopa 27 tonnia rahtia yli 2300 merimailin eli noin 4200 kilometrin päähän. Airbusin mukaan A321P2F-rahtikone on erinomainen ratkaisu kotimaan sekä lähialueen rahtikuljetuksiin.

P2FruumaAirbus A321P2F -koneilla uskotaan olevan merkittävää kysyntää rahtimarkkinoilla Boeing 757 -koneiden korvaajina. Airbus on nostanut A321-koneiden rungon elinkaaren tietyn huolto-ohjelman mukaisesti 60 000 lentotunnista 120 000 lentotuntiin. Lentoyhtiön operoinnissa tämä ei välttämättä ole kannattavaa, joten jatkokäyttö on mahdollista rahtikoneena.

Airbusin vuonna 2020 julkistaman markkinaennusteen mukaan 20 vuoden aikana toteutettaisiin noin 1000 kapearunkokoneen rahtikonversiota ja markkina olisi erityisen potentiaalinen jopa useille sadoille A321P2F-koneille.

P2FkonseptikuvaTuolloin eri puolille maailmaa oli toimitettu yli 2000 A321-konetta, joiden elinkaari voisi siis saada jatkoa lentorahdin parissa. Airbusin A330- ja A320 -matkustajakoneista on jo aiemmin toteutettu myös A330P2F ja A320P2F -rahtiversioita. Airbus julkisti A320/A321P2F-rahtikonversiohankkeen vuonna 2015.