ATR 72:n hylky nostettiin joesta Taiwanissa - kuolonuhrien määrä noussut

transasia_atr4_tvbsPimeys on laskeutunut onnettomuuspaikalle Taipeissä Taiwanissa. Jokeen syöksyneen TransAsia Airwaysin ATR 72-600 -matkustajakoneen nostotöitä tehtiin koko päivä ja ne jatkuivat illallakin. Koneen taka- ja keskiosa saatiin rannalle ja myöhemmin myös nokka. Kuolonuhreja on ainakin 31 ja kadoksissa 12 ihmistä.

Lennolle GE235 lähtenyt kone nousi ilmaan Songshanin kentän kiitotieltä 10 kello 10.53 paikallista aikaa. Mukana oli 53 matkustajaa ja viiden hengen miehistö. Matkustajista 31 oli Kiinan kansalaisia.

Koneessa oli kolme lentäjää, joista yksi ilmeisesti oli vapaalla. 42-vuotiaalla kapteenilla oli 4916 lentotuntia, joista 3400 ATR:llä. Perämies oli 45-vuotias ja hänellä oli 6922 tuntia, joista 6500 konetyypillä.

ATR 72 syöksyi Keelung-jokeen vain kolmisen minuuttia lentoonlähdön jälkeen. Kone oli 90 astetta vasemmalle kallistuneena kun sen siipi osui pilarien varassa kulkevan tien kaiteeseen (video- ja kuvalinkki jutun lopussa). Siitä se syöksyi matalaan ja kapeaan jokeen. Kone ohitti täpärästi rannalla sijaitsevat kerrostalot.

Reutersin mukaan Liveatc.net-sivun talleenteessa miehistön viimeinen radioviesti oli "Mayday, mayday, engine flameout". Lentoyhtiön mukaan alle vuoden ikäisen onnettomuuskoneen vasen Pratt & Whitney PW100-127M -moottori oli vaihdettu aiemmin, mutta tämä ei välttämättä liity mitenkään onnettomuuteen.

Koneen hylky jäi ylösalaisin jokeen osittain pinnalle. Ilmeisesti noin 15 ihmistä pääsi ulos koneesta, osa heistä omatoimisesti. Paikalle tuli nopeasti runsaasti pelastusyksikköjä, jotka auttoivat lisää loukkaantuneita matkustajia kumiveneisiin.

Hylystä nostettiin myös vettyneitä matkatavaroita, matkustamon seinäpaneeleita sekä muita irronneita osia kuten penkkirivejä. Sukeltajat tutkivat vedenalaisia osia ja muutamia vainajia nostettiin pinnalle. Myös ohjaamon ääninauhuri sekä lentoarvotallennin saatiin rannalle.

Töitä hankaloitti samea jokivesi, joka huononsi näkyvyyttä vedenalaisessa työskentelyssä. Sukeltajat onnistuivat kuitenkin kiinnittämään vaijerit takarunkoon.

Se nostettiin iltapäivällä rannalle ajetun raskaan nosturiauton avulla. Ylös nousi taka- ja keskirunko, osa siipeä ja ainakin toinen moottori.

Koneen keulaosaa nostettaessa se oli jo saatu vaijerien varaan ja siirretty rannan lähelle, kun nostossa rakenteet pettivät ja se hajosi useampaan osaan. Suurempi osa saatiin myöhemmin kuiville.

Onnettomuuskone ATR 72-600 (B-22816) oli runkonumeroltaan MSN 1141 ja se oli luovutettu lentoyhtiölle huhtikuussa 2014. Koska kone on valmistettu Ranskassa, maan onnettomuustutkintaviranomainen Bureau d’Enquêtes et Analyses (BEA) on lähettänyt edustajansa paikalle.

Koneen syöksystä jokeen tallentui dramaattinen video tiellä ajaneen auton kojelautakameraan (linkki alla). Onnettomuuden jälkeen taiwanilainen TVBS-kanava on välittänyt suoraa videokuvaa pelastustöistä YouTubessa aamusta alkaen (otsikkokuva). +TT+

Päivitetty 5.2. kello 7.10: kuolonuhrien määrä

Dramaattinen video maahansyöksystä (varoitus herkimmille katsojille): BBC Asia

Kojelautakameran pysäytyskuvia: Twitter

Lue myös: