ATW: Swiss suunnittelee halpalentäjien tuomista laajarunkokoneisiinsa

Swiss_A340_WingletSwiss International Airlinesin raportoidaan harkitsevan lentäjien palkkaamista halvemmasta tytäryhtiöstään Swiss European Airlinesista uusiin Boeing 777-300ER -laajarunkokoneisiin. Toimenpiteellä pyrittäisiin vastaamaan Lähi-idän toimijoiden aiheuttamaan uuteen kilpailutilanteeseen, kertoo Air Transport World.

Käyttämällä lentäjiä Swiss European Airlinesta emoyhtiön lentäjien sijaan yhtiö saisi säästöjä työvoimakustannuksista. Tytäryhtiön lentäjät operoivat nykyisin kahdenkymmenen Avro RJ100 -koneen laivastolla. ATW:n tietojen mukaan Swiss voisi saavuttaa toimillaan vuosittain 16-24 miljoonan euron säästöt.

Swissin emoyhtiön Airbus-lentäjät hylkäsivät huhtikuun puolivälissä uuden yhteisen työehtosopimuksen. Työehtosopimus Swiss Europeanin lentäjiä edustavan liiton IPG:n kanssa on voimassa kesäkuun loppuun saakka. Swiss vahvisti ATW:lle neuvotteluiden olevan käynnissä IPG:n kanssa mutta ei halunnut kommentoida asiaa tarkemmin.

 Swissin laivastoon tilattiin keväällä 2013 kuusi Boeing 777-300ER -kaukoliikennekonetta, joilla sveitsiläisyhtiö korvaa vanhentuneet Airbus A340-300 -koneet vuodesta 2016 lähtien. Swiss on osa Lufthansa konsernia, joka vuonna 2012 ulkoisti toisen tytäryhtiönsä Austrian Airlinesin lentäjät halvempaan Tyrolean Airwaysiin.

Myös kotimaassa on tehty vastaavanlaisia ulkoistuksia, kun Finnair siirsi vuonna 2012 Embraer-laivastonsa Flybe Finlandin operoitavaksi. Mukana siirtyi Finnairin lentäjiä, jotka kuitenkin palaavat eri sopimuksella takaisin emoyhtiön palvelukseen. Tehtyjen muutosten myötä Flybe Finland saa lisää kokemusta suihkukoneoperaatioista.

Finnair käy parhaillaan säästöneuvotteluita henkilöstönsä kanssa ja yhtiö hakee lentäjiä edustavan SLL:n kanssa 17 miljoonan euron säästöjä, matkustamohenkilökuntaa edustavan SLSY:n kanssa 18 miljoonan säästöjä ja Ilmailualan Unionin kanssa kahdeksan miljoonan euron säästöjä.

Finnair ilmoitti helmikuisen tulosjulkistuksensa yhteydessä säästöjen välttämättömyydestä ja maaliskuussa 2014 yhtiö kertoi suunnittelevansa matkustamohenkilökunnan ulkoistamista useilla reiteillä ja työvoiman palkkaamista jatkossa erilliseen tytäryhtiöön. SLSY:n kanssa käynnissä olevien neuvotteluiden jälkeen lähestyy myös lentäjiä edustavan SLL:n säästöneuvotteluiden takaraja.

ATW: Low-cost regional pilots considered for Swiss Boeing 777-300ER fleet

Lue myös: