Boeing 737 MAXin tuhoon johtaneen trimmimuutoksen taustalla MCAS-suojausjärjestelmä

737MAX_tailLion Airin Boeing 737 MAX 8 -koneen turma on saattanut johtua Boeingin MAX -koneisiin tuomasta MCAS-suojausjärjestelmästä, kertoo The AirCurrent-verkkojulkaisu. Vastaavia suojausjärjestelmiä on käytössä myös muissakin liikenneluokan matkustajakoneissa.

Ilmailuviranomainen julkisti aiemmin marraskuussa EAD-lentokelposuusmääräyksen koskien kaikkien Boeing 737 MAX -koneiden korkeusvakaajan automaattitrimmin toimintaa. Se osoitti lentäjillä oikeat toimenpiteet kyseessä olevassa vikatilanteessa. Lentoposti.fi kertoi EAD:sta tuoreeltaan jo 8. marraskuuta.

Lentäjät menettivät koneen hallinnan alkunousun aikana. Tutkijoiden mukaan kyseessä on ilmeisesti yhden kolmesta kohtauskulma-anturista antama väärä tieto. Se olisi johtanut suojausjärjestelmän aktivoitumiseen.

The Air Currentin mukaan Boeingin koneeseen tuoman MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) -järjestelmän olemassaolosta ei olisi kerrottu MAX-koneiden lentokäsikirjassa eivätkä lentäjät olisi olleet tietoisia järjestelmän toimivuudesta. Lentokäsikirjassa on mainittu vain aiemmasta EFS (elevator feel shift) -järjestelmästä.

Kyseessä on koneen vakautta automaattisesti parantavaksi suunniteltu järjestelmä. Se muuttaa automaattisesti koneen trimmiasentoa, jotta koneen kohtauskulma ei kasvaisi liian suureksi ilman automaattiohjausta lennettäessä.

Järjestelmä trimmaa tälläisessä tilanteessa automaattisesti korkeusvakaajaa nokka-alas -asentoon jos laskusiivekkeet ovat sisällä, kohtauskulma ylittää raja-arvon ja kone on kaarrossa. Sen on käytännössä määrä estää konetta joutumasta sakkaukseen.

737MAX_engineAutomaattijärjestelmän voi kytkeä tarvittaessa pois päältä ja käyttää manuaalista trimmiä. Lue lisää koneen toiminnasta aiemmasta uutisestamme: Ilmailuviranomainen antoi kaikkia Boeing 737 MAX -koneita koskevan lentokelpoisuusmääräyksen.

Boeing toi MAX-koneisiin uudet aiempaa suuremmat moottorit, joita ei kuitenkaan voinut asentaa entisellä tavalla konetyypin mataluuden takia. Ratkaisu tähän oli siirtää moottoria eteenpäin verrattuna aiempaan 737 NG-versioon sekä korottaa laskutelinettä. Muutokset vaikuttivat lento-ominaisuuksiin, joita kompensoitiin automaattisella MCAS-suojausjärjestelmällä.

Lue myös: