Boeing perui strategisen yhteishankkeen Embraerin kanssa - vaadittavat ehdot eivät täyttyneet

BOE_EMBBoeing ilmoitti 25. huhtikuuta peruvansa suunnitelmat laajasta strategisesta yhteistyöstä Embraerin kanssa. Osapuolten oli määrä yhdistää voimiaan yhteishankkeessa kaupallisen liikenneilmailun sekä C-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneen osalta. Yhteishanke julkistettiin kesällä 2018.

Boeingin mukaan 24. huhtikuuta 2020 oli hankkeen ensimmäinen päätöspäivä, jota olisi voitu edelleen pidentää mikäli tietyt ehdot olisivat täyttyneet. Boeing kertoo käyttäneensä oikeuttaan perua sopimus, koska Embraer ei sen mukaan ollut täyttänyt vaadittavia ehtoja tyydyttävällä tavalla. Maailman kolmanneksi suurin lentokonevalmistaja Embraer ei ole kommentoinut hankkeen kaatumista.

"Boeing on työskennellyt yli kahden vuoden ajan saadakseen hankkeen maaliin Embraerin kanssa. Viimeisten kuukausien aikana käydyt neuvottelut eivät onnistuneet täyttämään sopimuksen raameja. Yritimme saada ratkaisua päätöspäivään mennessä, mutta se ei onnistunut", kertoo Boeingin Embraer-yhteistyöstä vastaava johtaja Marc Allen.

"Olemme syvästi pettyneitä, mutta päädyimme neuvotteluissa pisteeseen, jossa olemassaolevia ongelmia ei saatu ratkottua", harmitteli Allen.

Osapuolten välinen yhteishanke oli saanut tarvittavat kilpailuviranomaisten ehdottomat hyväksynnät ja ainoa poikkeus oli Euroopan komissio.

Boeingin ja Embraerin strategisen yhteistyön tuloksena oli määrä perustaa yhtiö, josta Boeing omistaa 80 prosenttia ja Embraer 20 prosenttia. Boeing Brazil Commercial -hanke olisi toteutettu siten, että Boeing maksaa osuudestaan Embrarien liikennekoneyksiköstä 4,2 miljardia dollaria.

Boeingin ja Embraerin yhteishanke olisi tuonut etuja yhtiöille ja Embraerin uudet E-jet E2 -koneet olisivat olleen erinomainen lisä Boeingille sen 737 MAX -koneohjelmaa täydentäväksi. Yhdessä valmistajat olisivat tarjonneet markkinoille tuotevalikoiman 70-paikkaisista yli 450-paikkaisiin matkustajakoneisiin.

KC390_noseBoeing ja Embraer vahvistivat yhteistyöhankkeensa suunnittelun pian sen jälkeen, kun se eurooppalainen kilpailija Airbus käynnisti laajan yhteistyön Bombardierin kanssa. Sittemmin Airbus on hankkinut koko Bombardierin entisen Cseries -ohjelman haltuunsa ja kone tunnetaan nimellä Airbus A220.

Yhteishankkeen kariutumisesta huolimatta Boeing ja Embraer jatkavat alkuperäistä vuonna 2012 allekirjoitettua ja vuonna 2016 laajennettua markkinointiyhteistyötä C-390 Millenium -koneen osalta.

Lue myös: