COMAC C919:n LEAP-1C -moottori sai EASA:n ja FAA:n tyyppihyväksynnän - ensilento lähestyy

C919_sideCFM Internationalin kiinalaisvalmisteiseen COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd.) C919 -koneeseen tuleva LEAP-1C -moottori sai Euroopan lentoturvallisuusviranomaisen EASA:n ja yhdysvaltain FAA:n tyyppihyväksynnät 21. joulukuuta. Ensimmäiset moottorin koekäytöt tehtiin C919-koneessa marraskuussa 2016.

Ensimmäinen COMAC C919 (B-001A, sn:10001) -matkustajakone esiteltiin roll out -tilaisuudessa Shanghaissa marraskuussa 2015. Vuotta myöhemmin ensimmäisen koneyksilön moottorit käynnistettiin ensikerran.

Marraskuun 9. päivä tehdyssä ensimmäisessä koekäytössä moottorit olivat tyhjäkäynnillä noin kymmenen minuutin ajan. C919:n ensilennon odotetaan tapahtuvan vuoden 2017 alussa. Ensimmäiset rullauskokeet tehtiin omalla voimalla Shanghai Pudongin lentokentällä 28. joulukuuta.

Kiinalaisvalmisteisen koneen avausasiakas on China Eastern Airlines. COMACilla on C919-koneesta kaikkiaan 570 tilausta 23 asiakkaalta.

C919 tarjoaa kaksiluokkaisessa matkustamokonfiguraatiossa kaikkiaan 158-matkustajapaikkaa. Koneen kantama on perusversiossa 4075 kilometriä ja maksimissaan 5555 kilometriä. Koneen elinkaaren pituudeksi on suunniteltu 90 000 lentotuntia tai 30 kalenterivuotta. CFM:n moottorin lisäksi koneeseen on kehitteillä kiinalainen AVIC CJ-1000A -moottori. Kehitystyö on viivästynyt ja moottoria odotetaan valmiiksi 2020-luvulla.

CFM:n LEAP-ohjelman muita asiakkaita ovat Airbus A320neo ja Boeing 737 MAX. Kaikkiaan CFM on saanut LEAP-moottoreista jo yli 11 500 tilausta ja tilaussitoumusta.

Lue myös: