Dassault Aviation tarjosi Suomen HX-hankkeelle optimoidun Rafale-ratkaisun

Rafale_pariDassault Aviation vahvisti jättäneensä lopullisen tarjouksen Suomelle Rafale -hävittäjän ympärille rakennetusta kokonaisratkaisusta. Viidestä ehdokkaasta suurimmassa hiljaisuudessa toiminut ranskalaisyhtiö kommentoi niukasti BAFO-tarjouksensa (Best And Final Offer) sisältöä. Mediakattavuuden sijaan Rafale-hävittäjän tuomia mahdollisuuksia on esitelty pääosin mahdolliselle asiakkaalle sekä teollisen yhteistyön kumppaneille.

Dassault Aviationin Suomen HX-kampanjan johtaja Benjamin Gardette vahvisti Lentoposti.fi:lle 29. huhtikuuta yhtiön jättäneen Suomen Puolustusvoimille HX-hankkeen BAFO-tarjouksen.

Dassault_GardetteSen yksityiskohtia Dassault ei kuitenkaan avaa Suomen puolustusministeriön antamien mahdollisuuksien puitteissa.

Dassault Aviation ja sen Rafale-hankkeen kumppanit kuten Safran, Thales, MBDA ja koko Ranskan ilmailuteollisuusvalmistajia GIFAS:in (Groupement des industries françaises aéronautiques et spatiales) ovat tehneet HX-hankkeessa tarkkaa työtä ja ovat luottavaisia tarjouksensa kilpailukyvystä Suomelle.

Rafale_modelsSuomelle optimoidun Rafale-ratkaisun Dassault Aviation toteaa olevan kustannustehokas sekä suorituskyvyltään todennettu Suomen puolustusvoimien tarpeisiin. Yhtiö ei kommentoi sisältääkö yhtiön tarjous Rafale-hävittäjän lisäksi muita ilma-aluksia tai miehittämättömiä ilma-aluksia.

Dassault Aviation on toiminut HX-hankkeen aikana pääosin hiljaisesti kulisseissa. Muutoin ranskalaisvalmistaja on ollut pääosin esillä vain lentonäytöksissä, joissa se on varmistanut näkyvyytensä tuhansilla oransseilla lippalakeilla.

Dassault_lippalakit_1Toinen näkyvyyttä saanut hanke on ollut Tuntematon sotilas -elokuvan yhteistyökumppanin rooli ainoana kansainvälisenä rahoittajana. Pääosin työtä on siis tehty siellä missä sille on todellinen tarve eli neuvottelupöydissä ja suorituskykyjen todentamistapahtumissa.

Dassault Aviation on valmistanut yli 8000 siviili- ja sotilaslentokonetta viimeisen 60 vuoden aikana ja niitä on toimitettu yli 90 maahan.

Rafale_ilmassa_6Viimeisin Rafale-hävittäjän ostaja on Ranskan ilmavoimat, joka tilasi 12 hävittäjää helmikuussa 2021. Aiemmin kuluvan vuoden alussa Dassault Aviation solmi tilauksen myös ensimmäisen eurooppalaisen vientiasiakkaan Kreikan kanssa 18 Rafale-hävittäjän osalta.

Viimeisin suurempi toteutunut kauppa solmittiin Intian kanssa 36 Rafale-hävittäjästä. Muita ranskalaishävittäjän hankkineita maita ovat Egypti ja Qatar.

Viimeisimmät tilaukset takaavat Rafale-hävittäjien tuotantoketjun toiminnan kokonaisuudessaan vuoden 2025 loppuun saakka. Seuraavan eli viidennen Rafale-tuotantoerän toteutuvaksi suunniteltu aikataulu on vuosille 2027-2030. Suomen HX-hävittäjähankkeen lisäksi Dassault Rafale on vaihtoehtona Sveitsin Air2030-hävittäjähankkeessa. Myös Intia saattaa hankkia lisää Rafaleja.

Dassault_FALHX-hankkeessa Rafale-hävittäjän ympärille rakennettu kokonaiskonsepti täyttää Dassaultin mukaan Suomen huoltovarmuusvaatimukset itsenäiseen toimintaan sekä sisältää myös kunnianhimoiset teollisen yhteistyön hankkeet, jotka mahdollistavat suomalaisyrityksille laajan pääsyn Rafale-järjestelmän ranskalaiseen teknologiaan.

Luvassa olisi siis ainakin merkittävän huolto-organisaation rakentaminen Suomeen ja Rafalen teknologian sekä tietotaidon siirtoa.

Syksyllä 2020 Ranskan ilmailuteollisuusvalmistajat Suomen Puolustus- ja ilmailuteollisuus PIA ry kokosivat Suomen ja Ranskan valmistajat virtuaaliseminaariin yhteistyömahdollisuuksista yhdessä Suomen puolustusministeriön ja Business Finlandin kanssa. Yhteistyössä oli mukana myös Ranskan puolustushankintavirasto DGA.

Rafale_pirkkalaDassault Rafale on varsinainen monitoimihävittäjä ja Ranskassa tämä hävittäjäratkaisu on korvannut kaikkiaan seitsemän erilaista konetyyppiä ja suorittaa moninaisia tehtäviä aina ydinpommin kuljetuskykyä myöden. Ensimmäisenä Rafalen otti käyttöön Ranskan merivoimat vuonna 2004 ja vuodesta 2006 lähtien hävittäjätyypillä on lentänyt myös Ranskan ilmavoimat.

Rafale-hävittäjille on kertynyt myös todennettua taistelukokemusta useissa eri kampanjoissa Syyriassa, Malissa, Irakissa, Afganistanissa ja Libyassa.

Rafale ei pelkää myöskään pakkasta, sillä alkuvuodesta 2019 Dassault Aviation ja Ranskan ilmavoimat vierailivat Rovaniemellä suorittaen erilaisia omia kylmän ilmanalan kokeita. Talviolosuhteet ovat tuttuja ranskalaisvalmistajalle myös aiemmista hävittäjä- sekä liikesuihkukoneohjelmista.

Rafale_pohjaKyseessä on on huippumoderni monitoimihävittäjä jonka suorituskykyä on kehuttu ympäri maailmaa. Hävittäjän maksiminopeus on 1,8 Machia, lähestymisnopeus vain 120 solmua ja laskumatkatarve ilman jarruvarjoa on 450 metriä.

Myös Suomessa suuri yleisö on saanut nähdä Rafale-hävittäjän liikehtimiskykyä päälentonäytöksissä vuosina 2018, 2019 ja 2020.

Merkittävä on myös ilmatankkauskyky, joka mahdollistaa polttoaineen siirron hävittäjästä toiseen. Rafale-hävittäjällä voidaan ilman lisätankkausta suorittaa jopa 2000 merimailin eli noin 3700 kilometrin matkan.

Dassault_FSOSuomelle Dassault Aviation tarjoaa tulevaa Rafale F4-versiota, joka sisältää mm. aiempaa paremman verkottumiskyvyn ja kehittyneempiä elektronisen sodankäynnin järjestelmiä. Tällä hetkellä Rafale-hävittäjän kehitysohjelmassa on suunniteltu seuraava päivitys F5-versioon vuodelle 2030 eli toimintaympäristön muutoksia huomioidaan päivityksillä.

Rafalen laajat sensorit koostuvat mm. aktiivisesti skannaavasta Thales RBE2-AESA -tutkasta sekä Thalesin etusektoriin näkevästä optisesta FSO-järjestelmästä, MICA-infrapunaetsimistä sekä erilaisista tietovuoratkaisuista, jotka mahdollistavat mm. maajoukkojen lähettämän kuva- ja videomateriaalin jakamiseksi hävittäjäohjaajalle. Näin kohteiden tunnistus tarkentuu eikä sivullisia vaurioita pitäisi syntyä.

Dassault_Raf_ohjaamoElektronisen sodankäynnin ratkaisu perustuu Thalesin sekä MBDA:n yhteistyössä kehittämään Spectra EW -järjestelmään.

Dassaultin mukaan sensorifuusio esitetään lentäjälle nopeat taktiset päätökset mahdollistaen eikä lentäjän tarvitse toimia sensorioperaattorina.

Dassault_Thales_Talios_1Lisäksi Rafaleen on tarjolla mm. Thales Talios-maalinosoitussäiliö sekä Areos Recce-säiliö (Airborne Recce Observation System, Reco NG), joka sopii taktiseen ja strategiseen toimintaan. Se kykenee ottamaan tarkkaa kuvaa maastosta ja kattamaan tunnin aikana jopa 12 000 km² alueen. Materiaali voidaan jakaa suoraan eteenpäin tilannekuvan välittämiseksi ja päätöksenteon nopeuttamiseksi.

Eri järjestelmien modulaarisuus on yksi Rafalen nopean päivitettävyyden mahdollistava ratkaisu. Myös hävittäjän Safran M88-moottorit koostuvat parista kymmenestä moduulista, joka mahdollistaa nopeat huoltotoimet. Dassaultin mukaan sen käyttämät ratkaisut vähenvät varaosatarvetta, työvoiman tarvetta sekä vähentävät tarvittavan maakaluston määrää.

Dassault_MICADassaultin vaitonainen linja koskee myös tarjottuja asejärjestelmiä, mutta käytettävissä ovat laajat eurooppalaiset asejärjestelmät. Kaikkiaan Rafalessa on 14 siipi- ja runkoripustinta eri vaikutuskykyjen kuljettamiseksi.

Ilmasta-ilmaan vaikutuskykyä edustavat esimerkiksi MBDA MICA NG (Missile d’interception, de combat et d’autodéfense) sekä MBDA Meteor BVRAAM-ilmataisteluohjukset (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile).

Dassault_AASM_launchIlmasta-maahan vaikuttamiskyky rakentuu mm.Safran AASM 1000kg (Armement Air-Sol Modulaire) Hammer -täsmäpommien, pitkän kantaman SCALP-risteilyohjusten (Système de Croisière Autonome à Longue Portée) sekä AM39 EXOCET -merimaaliohjusten varaan.

 
Tulevaisuuden suorituskykyä FCAS-hankkeesta

Dassault_FutureDassault Aviation ja Airbus julkistivat keväällä 2018 kehittävänsä yhteistyössä uuden sukupolven eurooppalaista FCAS (Future Combat Air System /  SCAF, Système de combat aérien du futur) -ilmataistelujärjestelmää. Suomen mahdollinen Rafale-hankinta avaisi oven myös FCAS-hankkeen kehitysyhteistyöhön.

FCAS on kokonaisjärjestelmä, joka yhdistää laajasti eri elementtejä. Mukana ovat seuraavan sukupolven NGF -monitoimihävittäjä (Next Generation Fighter), miehittämättömät ilma-alukset kuten MALE UAV:t (Medium-Altitude Long-Endurance) sekä nykyiset monitoimihävittäjät, jotka operoivat vielä vuoden 2040 jälkeen. Konseptiin kuuluvat myös risteilyohjukset ja parvissa lentävät dronet.

Dassault_NGF_2

Uusia järjestelmiä koelennetään Rafale-hävittäjissä ja hanke siis osaltaan pitää huolta Rafale-hävittäjien suorituskyvystä muuttuvassa toimintaympäristössä.

Ranskan puolustusmateriaalista vastaava DGA (Directorate General of Armaments) ja Dassault Aviation ovat käynnistäneet jo viidennen koelentokampanjan nEURON UCAV -koekoneella (Unmanned Combat Air Vehicle).

Vuonna 2012 ensilentonsa tehnyt nEUROn on kehitetty yhteistyössä Italian (Alenia), Ruotsin (Saab), Espanjan (EADS CASA), Kreikan (EAB) sekä Sveitsin (RUAG Aerospace) kanssa.

Dassault_Neuron_rwyKyseessä on ensimmäinen eurooppalainen taisteluilma-alus, joka voi lisäksi kuljettaa asekuormansa rungon sisäisesti. Hankkeen tavoitteena on kehittää eri teknologioita kuten myös häiveominaisuuksia tulevaisuuden tuotantoratkaisuun.

Uusimmilla koelennoilla nEURON on lentänyt yhdessä viiden Rafale-hävittäjän sekä AWACS-tutkavalvontakoneen ( Airborne Warning and Control System) kanssa.

RF_F4Kampanjajohtaja Gardette toteaa Dassault Aviationille olleen suuri kunnia osallistua näin ammattimaisesti toteutettuun hävittäjähankkeeseen.

Hänen mukaansa Suomen HX-hankkeelle on toimitettu riittävät tiedot parhaan päätöksen tekemiseksi ja HX-tiimin suosittaman parhaan ratkaisun antamiseksi Suomen hallitukselle.


Puolustusministeriö ohjeisti valmistajia tarkasti

Suomen puolustusministeriö ohjeisti hävittäjävalmistajat tarkasti jo BAFO-tarjouspyynnössä siltä osin mitä kaikkea ne saavat lopullisesta tarjouksestaan julkisuuteen kertoa. Toistaiseksi vain Saab ja Boeing ovat avanneet tarjoustensa sisältöä tarjottavan pää- ja alijärjestelmien lukumääriä.

defmin_entrance_1Pelkkä hävittäjäkoneiden lukumäärä ei kuitenkaan kerro koko järjestelmän suorituskykyä ja sen kehityspotentiaalia tulevien vuosikymmenten osalta.

Puolustusministeriön ohjeistuksen mukaan valmistajat voivat avata tarjouksiaan julkisuuteen ainoastaan tietyiltä osin. Esimerkiksi tarjottavat pää- ja alijärjestelmät, joita edustavat erilaiset lentokoneet voidaan julkistaa myös lukumäärän osalta.

Sen sijaan operatiivista konseptia, tarjottujen asejärjestelmien määrää, hinnoittelua, huoltotoimia tai koulutusjärjestelmien määrää ei saa julkistaa. Teollisen yhteistyön ja suunnitelmien osalta tarjousta voi myös avata, mutta tarkkojen hankkeiden ja yritysten nimeäminen on rajoitettu.

Ohjenuoraksi Suomen puolustusministeriö on antanut Yhdysvaltain kongressin hyväksymän tason yksityiskohtien osalta eli julkistaminen olisi mahdollista samalla tasolla kuin FMS-kauppojen hyväksynnät on tehty Boeingin ja Lockheed Martinin osalta lokakuussa 2020. MH

 Lue myös: