EADS esittelee Farnborough’n ilmailumessuilla radio-ohjattavan lentokoneen prototyypin, joka on valmistettu myös 3D-tulostuksena tunnetulla Additive Layer Manufacturing -tekniikalla. Siipiväliltään noin puolitoistametrinen lentokone soveltuisi valvonta- ja etsintätehtäviin. 3D-tulostus mahdollistaa lentokoneen aerodynaamisten ominaisuuksien säätämisen aivan uudella tavalla. Additive Layer Manufacturing -tekniikalla (ALM) tuotteita voidaan kasvattaa hienosta metalli-, nailon- tai hiilikuitukomposiittijauheesta. Metalli voi olla esimerkiksi titaania, ruostumatonta terästä tai alumiinia. Tulostettava osa suunnitellaan tietokoneella, joka ohjaa tehokasta laseria. Laser sulattaa jauhetta kerros kerrokselta kiinteäksi kappaleeksi haluttuun muotoon. EADS:n kehittämä teknologia mahdollistaa jauheiden käsittelyn molekyylitasolla. Tämän ansiosta 3D-tulostettuja tuotteita voidaan käyttää ilmailussa, jossa käyttöolosuhteet ovat vaativia ja turvallisuusvaatimukset erittäin tiukkoja. Verrattuna perinteisillä menetelmillä työstettyihin osiin ALM-tulostetut osat ovat yhtä vahvoja mutta jopa 65 prosenttia keveämpiä. Farnborough’ssa esillä oleva muovinen radio-ohjattava lentokone on valmistettu vain näyttelykäyttöön. EADS Innovation Works valmistaa lentokykyisen metallisen version Direct Metal Laser Sintering -lasersintrauksella. Radio-ohjattava lentokone on mitoitettu niin, että siinä voidaan käyttää tulevaisuuden tehonlähteitä, kuten EADS Innovation Worksin parhaillaan kehittämiä kevyitä vetypolttokennoja. Nykyisten akkujen vaihtaminen polttokennoihin lisäisi lentoaikaa kahdesta noin kuuteen tuntiin. 3D-tulostetun lentokoneen on suunnitellut neljä opiskelijaa Leedsin yliopistosta EADS:n Martin Muirin avustuksella.
|
|||