Embraer C-390 Pirkkalaan - Ilmavoimat selvittää kuljetuskoneen soveltuvuutta logistisiin tehtäviin

PT-ZNG_090922bPuolustusvoimat isännöi Embraer C-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneen (PT-ZNG) vierailua Suomessa keskiviikosta 4. kesäkuuta 2025 alkaen. Brasilialaisvalmistaja on markkinoinut Suomessakin aiemmin esiteltyä monitoimikuljetuskonetta erityisesti ikääntyvän Hercules-kuljetuskonekaluston suihkumoottoroituna korvaajana. Useampi Natomaa onkin jo valinnut C-390 -koneen uudeksi suorituskyvykseen.

Satakunnan lennoston tukikohdassa Pirkkalassa toteutettavan vierailun tarkoituksen on testata C-390 -koneen soveltuvuutta mm. NATO:n ja muiden kumppaneiden logististen kuljetusten mahdollistamiseen tulevaisuudessa Suomesta sekä tutustua tarkemmin konetyypin teknisiin ominaisuuksiin.

C390_FR24_1Suomeen Embraerin C-390 -kuljetuskone saapuu Kuala Lumpurista Mumbain, Dubain ja Sharm-el-Sheikhin kautta.

Tehtävässä Pirkkalassa on kyse suorituskykykartoituksesta, joka on jatkoa syyskuussa 2022 tapahtuneelle kolmipäiväiselle vierailulle. Tuolloin Embraer esitteli C-390 -koneen suorituskykyjä Puolustusvoimien edustajille kahdella esittelylennolla Pirkkalassa. Vuoden 2022 vierailu oli konetyypin ensimmäinen Suomessa.

Ilmavoimat kertoi Lentoposti.fi:lle ettei Puolustusvoimilla ole tällä hetkellä käynnissä omaan tai yhteiseen kuljetuskonehankintaan liittyviä prosesseja käynnissä.

PT-ZNG_090922eEmbraerin viimeisin C-390 -monitoimikuljestuskoneen eurooppalaisasiakas on Ruotsi, joka vahvisti huhtikuussa 2025 korvaavansa brasilialaiskoneella Flygvapnetin nykyiset TP 84 Hercules (C-130H Hercules) -kuljetuskoneet. Ruotsalainen Saab on vuodesta 2023 lähtien ollut mukana kehittämässä C-390 -monitoimikuljetuskonetta Ruotsin tarpeisiin.

Nykyisin C-390 Millenium -kuljetuskoneita on käytössä Brasilian lisäksi käytössä myös Unkarissa ja Portugalissa. Muita konetyypin tilanneita eurooppalaismaita ovat Alankomaat ja Itävalta.

KC390_rahtitilaKonetyyppiä on markkinoitu erityisesti Lockheed Martin C-130 Hercules -kuljetuskoneiden suihkumoottoroituna korvaajana. Tämän ylätasoisen kuljetuskoneen voimanlähteenä on kaksi IAE V2500-E5 -suihkumoottoria, jotka mahdollistavat 470 solmun nopeuden ja pitkän toimintamatkan. C-390 voi operoida myös päällystämättömiltä lentopaikoilta.

C-390 on suurin lentokone, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. Koneella on pituutta 35,2 metriä ja sen siipien kärkiväli 35,05 metriä.

C390_AARMonikäyttöiseen 18,5 metriä pitkään ja matalimmillaan 2,96 metriseen rahtiruumaan voidaan asentaa esimerkiksi seitsemän 463L-pallettia tai 74 paaripaikkaa ja kahdeksan hoitohenkilökuntaan kuuluvaamiehistön jäsentä. Sotilaita kyytiin mahtuisi varusteineen 80. Koneen maksimi rahdinkuljetuskapasiteetti on 26 tonnia.

C-390 -monitoimikuljetuskone mahdollistaa myös ilmatankkauskyvyn, jonka lisäksi  se voi ottaa polttoainetta toisesta C-390 -koneesta. Ilmatankkerina C-390 on yhteensopiva ns. letku ja kori -menetelmää (Probe and Drogue) käyttävien hävittäjätyyppien kanssa.

C390FF_3Uusimpana suorituskykynä mukana on myös maasto- ja metsäpalojen sammutuskyky. Kuljetuskoneen ruumaan voidaan asentaa modulaarinen MAFFS II -palonsammutusjärjestelmä (Modular Airborne Fire Fighting System), jonka 11 300 litran vetoisen säiliön vesimassa voidaan pudottaa tarkasti maastopalokohteeseen.

Lue myös: