Suomen ilmakuljetuskyvyn tarve kasvussa - yksi uusi vaihtoehto esittäytyi jo syyskuussa Pirkkalassa

PT-ZNG_090922cAiempaa suuremman lentokuljetuskyvyn tarve voi tulle eteen lisääntyvän kansainvälisen harjoittelun seurauksena. Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen avaa asiaa Upseeriliiton Sotilasaikakauslehdessä. Ensimmäinen mahdollinen suurempi kuljetuskonetyyppi esittäytyi Pirkkalan lentotukikohdassa jo syyskuussa 2022.

C295M_matkustamoaSuomen Puolustusvoimien käytössä on nykyisin kolme Airbus C-295M -kuljetuskonetta sekä kansainvälisen SAC-lentokuljetuspoolin (Strategic Airlift Capability) Boeing C-17 Globemaster -koneita. Oman lentokuljetuskyvyn kohentaminen on tullut eteen mm. Nato-jäsenyyden myötä. Kansainvälisiin harjoituksiin osallistumiseksi tarvitaan nykyistä suurempaa kuljetuskykyä. 

Ilmavoimien komentajan mukaan Suomen nykyinen kuljetuskykyratkaisu perustuu kansallisiin tarpeisiin. SAC-poolin kolmen kuljetuskoneen kapasiteetti taas ei ole kovin merkittävä, joka tuli eteen mm. Afganistanin operaatiossa.

Keranen_F35_Pori_2022Kenraalimajuri Keränen arvioi Sotilasaikakauslehdelle, että Hercules-luokan kaluston tulevaisuuden tarve on puolustusvoimallinen kysymys ja ensisijaisesti kyse on maavoimien ja logistiikkalaitoksen kuljetuskykytarpeesta.

Kyseessä on kuitenkin alustavaa pohdintaa tulevaisuuden ilmakuljetuskykytarpeesta. Tällä hetkellä Puolustusvoimilla ei nimittäin ole käynnissä olevaa hanketta tai hankintaa vastaavan suorituskyvyn hankkimiseksi.

Muissa Pohjoismassa ollaan siirtymässä suurempiin Lockheed Martin C-130J Super Hercules -kuljetuskoneisiin. Ruotsi on ostanut neljä C-130J Super Hercules -kuljetuskonetta. Myös Tanskan ja Norjan ilmavoimilla on neljä tällaista kuljetuskonetta. Samanlainen konetyyppi voisi tuoda synergiaetuja myös Suomelle.

PT-ZNG_090922"Kunkin Pohjoismaan oman kuljetuslentolaivueen tilalla oleva ratkaisumallina voisi olla yhdessä pohjoismaassa toimiva kuljetusyksikkö, joka tarjoaisi palveluita kaikille", arvioi kenraalimajuri Keränen.

Vaikka käynnissä ei ole varsinaista lentokonehankintaa kartoittaa Ilmavoimat ja Puolustusvoimat aktiivisesti markkinatilannetta sekä suorittaa tiedonvaihtoa erilaisista suorituskyvyistä.

C390FF_2Ilmavoimien Pirkkalan lentotukikohdassa vieraili syyskuussa 2022 yksi tulevaisuuden vaihtoehto Suomenkin suuremman ilmakuljetuskyvyn turvaamiseksi. Brasilialainen Embraer esitteli KC-390 Millenium -monitoikuljetuskonetta Puolustusvoimien ja Ilmavoimien henkilöstölle. Ensimmäistä kertaa Suomessa vieraillut moderni kuljetuskone suoritti Pirkkalassa kaksi esittelylentoa.

Suihkumoottoroidulla Embraer KC-390 -monitoimikuljetuskoneella voidaan kuljettaa joukkoja sekä rahtia. Niiden lisäksi uusi konetyyppi tarjoaisi Suomelle uusia suorituskykyjä kuten ilmatankkauskyvyn ja merkittävän maasto- ja metsäpalojen sammutuskyvyn. Euroopassa Tällaisia KC-390 -koneita ovat tilanneet jo Unkari, Portugali ja Alankomaat

FIA16_C130_F35Vastaavaa ilmatankkauskykyä sekä sammutuskykyä on tarjolla myös potkuriturbiinimoottoreilla varustetuihin Super Hercules -koneisiin.

Asiasta uutisoi myös Helsingin Sanomat: Suomen valmius paljastui puutteelliseksi: Nyt Ilma­­voimat unelmoi Super Hercules -koneista

Lue myös aikaisemmat Suomen Puolustusvoimien ilmakuljestuskyvyn kohentamiseen liittyvät uutisemme: