Embraer esitteli uuden E-Jet E2 -sukupolven - siipi ja moottorit vaihtoon

E-Jets E2_2_embraerEmbraer on julkistanut Pariisiin ilmailunäyttelyssä uudet versiot E-Jet -koneistaan. Ne ovat E175-E2, E190-E2 ja E195-E2. Pienin E170 jää kokonaan pois valikoimasta. Uutuuksilla Embraer vastaa kasvaneeseen kilpailuun pienten suihkumatkustajakoneiden sektorilla.

Erityisesti Bombardierin uusinta tekniikkaa hyödyntävä CSeries yrittää aktiivisesti vallata alaa aiemman sukupolven E-Jeteiltä. Tilauskanta ei kuitenkaan ole kasvanut toivotulla vauhdilla. Toisaalta Embraer pyrkii itsekin nakertamaan Airbusin ja Boeingin kapearunkoisten pienimpien versioiden markkinaosuutta.

Uudet versiot saivat vaudikkaan startin tilausjulkistusten myötä. Amerikkalainen SkyWest ostaa 100 kappaletta E175-E2-konetta ja se myös asetti tilausvarauksen yhtä monesta. ILFC-leasingyhtiö on E190-E2- ja E195-E2-koneiden ensimmäinen asiakas. Tilauksia se teki kummastakin mallista 25 ja sopi 25 tilausvarauksesta.

Lisäksi Embraerilla on 65 aiesopimusta E-Jetin kakkossukupolven koneista.. Kokonaismääräksi julkistuksessa kerrottiin 365 konetta.

Kymmenisen vuotta markkinoilla olleet E-Jet-perheen koneet eivät enää edusta terävintä kärkeä yhä tärkeämmässä polttoainetaloudellisuudessa. Uusien versioiden kerrotaan tuovan kaksinumeroisia sääsöprosentteja lähes kaikilla operoinnin alueilla (polttoaineen kulutus, päästöt, melu ja huoltokustannukset).

E-Jet E2 -koneisiin tulee kokonaan uusi suuren sivusuhteen siipi, parannettu avioniikka, neljännen sukupolven Fly-by-Wire -ohjaus ja muutenkin parannettu avioniikka. Moottoreiksi on valittu Pratt & Whitney PurePower -sarjan voimanlähteet  (PW1700G E175-E2-koneessa ja tehokkaampi PW1900G-moottori E190-E2- sekä E195-E2-versioissa).

E-Jets E2net_embraerKahta versiota myös pidennetään. Tyypillisessä yhden matkustajaluokan matkustamossa E175-E2-koneeseen tulee edeltäjään verrattuna yksi lisäpenkkirivi, joten matkustajamäärä on 88. E190-E2 on samankokoinen kuin E190 eli maksimissaan 106-paikkainen. E195-E2:ssa on kolme penkkiriviä enemmän kuin edeltäjässään, joten matkustajamäärä nousee 132:een.

Embraerin mukaan uusien versioiden kustannukset matkustajapaikkaa kohden ovat verrattavissa suurempiin uudelleen moottoroitaviin kapearunkokoneisiin (Airbus A320neo ja Boeing 737 MAX). Näin pienempien E-Jettien kokonaiskustannus lentoa kohti jää pienemmäksi. E-Jet E2 -koneet tarjoavatkin matalalla riskillä kokonaan uusia reittiavauksia tai vaihtoehtoisesti konekoon optimointia olemassa oleville kaupunkipareille.

Ohjaamoiltaan uudet versiot ovat yhteensopivia nykyisten E-Jettien kanssa. E190-E2-koneen odotetaan tulevan matkustajakäyttöön vuoden 2018 loppupuolella. E195-E2 on valmis 2019 ja E175-E2 vuonna 2020.

Embraerilla on yli 1200 tilausta E-Jet-perheen koneista. Yhtiöllä on kokoluokassa 42 prosentin markkinaosuus. Yli 950 E-Jet-konetta on toimitettu 65 asiakkaalle 47 maahan. Tuhannes E-Jet valmistuu kuluvan vuoden aikana, yhdeksän vuotta matkustajakäytön alkamisesta.