Ensimmäinen Brasilian Saab 39 E Gripen nousi ilmaan - nyt neljä lentävää Gripen E -hävittäjää

89fb0985932d1c4d_800x800arEnsimmäinen asiakkaalle toimitettava Saab 39 E Gripen -hävittäjä on tehnyt ensilennon Linköpingissä 26. elokuuta 2019. Nyt taivaalle noussut koneyksilö 39-6001 on ensimmäinen tuotantokone, joka luovutetaan myöhemmin koelento-ohjelman jälkeen Brasilian Ilmavoimille. Kyseessä on jo neljäntenä ilmaan noussut Gripen E -hävittäjä.

Tunnuksella 39-6001 varustettu Gripen E ‑kone nousi ensilennolleen maanantaina 26. elokuuta kello 14.41 ohjaajanaan Saabin koelentäjä Richard Ljungberg. Koelento tehtiin Linköpingissä sijaitsevalta Saabin lentokentältä.  

”Tämä saavutus on osoitus ruotsalais-brasilialaisen yhteistyön toimivuudesta. Sopimuksen allekirjoittamisesta ei ole kulunut viittäkään vuotta, kun ensimmäinen Brasilian Gripen on jo suorittanut ensilentonsa”, sanoi Saabin toimitusjohtaja Håkan Buskhe.

Lento kesti 65 minuuttia ja sen aikana tehtiin testejä, joilla varmistettiin koneen käsiteltävyyden ja lento-ominaisuuksien perusluonne eri korkeuksissa ja nopeuksissa. Lennon päätarkoitus oli varmistaa, että koneen lento-ominaisuudet olivat odotusten mukaiset.

Ensilentonsa Linköpingistä tehnyt ensimmäinen Brasilian Ilmavoimille toimitettava koneyksilö on ensimmäinen tuotantokone. Kyseinen 39-6001 jatkaa koelentoja Ruotsissa ja se lennetään Brasiliaan vasta myöhempänä ajankohtana.

GripenE_cockpit_closeupSuurin ero edelliseen koelentokoneeseen verrattuna on 39-6001-koneen täysin uusi ohjaamoasettelu, johon kuuluvat suurikokoinen Wide Area Display -näyttö (WAD), kaksi pienempää apunäyttöä (sHDD, Head down display) ja uusi HUD-heijastusnäyttö (Head up display).

Muihin merkittäviin eroihin kuuluu päivitetty lennonohjausjärjestelmä, jonka ohjauslakeja on päivitetty. Lisäksi koneeseen on tehty muita pienempiä päivityksiä sekä laitteistoihin että ohjelmistoihin. 

”Lento sujui ongelmitta ja kone käyttäytyi täsmälleen samalla tavalla kuin testausalustoilla ja simulaattoreissa. Tämä oli myös ensimmäinen kerta, kun koneella lennettiin Wide Area Display ‑näyttö asennettuna ohjaamoon. Voin sanoa, että se vahvisti omat odotukseni”, kertoi Saabin koelentäjä Richard Ljungberg.

39-6001:n tulo mukaan koelento-ohjelmaan laajentaa sitä entisestään niin lento-ominaisuuksien kuin taktisten järjestelmien ja sensoreiden osalta.

Saabin edustaja vahvisti Lentoposti.fi:lle uuden hävittäjän lentäneen suuremmalla nopeudella, kuin millään Gripenillä on koskaan lennetty. Hävittäjälle oli loppukesän aikana määrä tehdä myös tarkka tutkapoikkipinta-alan mittaus ja muita kokeita. Niiden ajaksi kone nostetaan korkealle jalustalle.

39-6001 saa Brasilian ilmavoimissa tunnuksekseen F-39 ja sen runkonumero on 4100.

Gripen E -hävittäjän koelento-ohjelmaa on lennetty kolmella koneella. Koelentokoneet ovat 39-8, 39-9 ja 39-10. Lisäksi koelento-ohjelmaan kuuluu myös 39-7, joka on modifioitu kaksipaikkainen Gripen D -hävittäjä.

Saabin mukaan vuoden 2019 lopussa ilmassa on jo kahdeksan tai yhdeksän Gripen E -konetta.

Ensimmäiset Gripen E -monitoimihävittäjät toimitetaan Brasilian ja Ruotsin Ilmavoimille vuoden 2019 aikana. Brasiliaan hävittäjä lennetään kuitenkin siis vasta myöhempänä ajankohtana.

Gripen E on mukana yhtenä ehdokkaana Suomen Ilmavoimien Hornetit korvaavassa HX-hankkeessa.