Ensimmäinen A321ER luovutettiin Finnairille

A321ER_2(päivittynyt) Finnair on vastaanottanut maailman ensimmäisen Airbus A321ER -koneen Hampurin Finkenwerderissä. Finnair saa näitä polttoainetehokkaita A321-231ER -kapearunkokoneita kaikkiaan viisi kappaletta vuoden 2014 puoliväliin mennessä. Koneessa on polttoainetehokkuutta parantavat uudet Sharklet-siivenkärkievät ja IAE V2533-A5 -moottorit sekä lisäkantamaa tuovat lisäpolttoainesäiliöt.

A321ER_11Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho vastaanotti yhtiön ensimmäisen A321ER-koneen (
OH-LZG) Airbusin Finkerwerderin tehtailla. Finnairin laivastoon liittyy kolme Sharklet-konetta kuluvan jo vuoden aikana ja loput kaksi saapuvat vuoden 2014 alkupuolella.

Koneet valmistetaan Airbusin kokoonpanolinjalla Hampurin Finkenwerderissä Saksassa. Uusien koneiden myötä Finnairin laivasto koostuu pian pelkästään Airbus-koneista.

”Nykyaikainen ja moderni laivasto on ollut Finnairin koko 90-vuotisen historian kivijalka. Nämä uudet koneet viimeistelevät Finnairin Airbus-laivaston”, sanoo Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho.

A321ER_4”Koneinvestoinnit ovat avain kestävään ja taloudelliseen lentämiseen. Säästämme näin polttoainekustannusten lisäksi hiilidioksidipäästöissä, joilla on merkittävä rooli päästökaupassa. Euroopan syöttöliikenteemme tukee vahvaa Aasian-strategiaamme, ja kustannussäästöt sekä nykyaikaisen laivaston hyötykäyttö mahdollistavat osaltaan kannattavan kasvun myös tulevaisuudessa”.

  ”Konehankinta lisää joustavuutta ja mahdollistaa paremmin koneiden ristiinkäytön Euroopan reittiliikenteen ja lomaliikenteen välillä, mikä osaltaan vähentää matkustajakohtaisia päästöjä”, jatkaa Iho.

A321ER_10Finnair on tilannut A321ER-koneet kesäkuussa 2010 ja niillä korvataan pitkään lomalentokäytössä palvelleet Boeing 757 -koneet.

"Viidentoista vuoden siirtymäaika alkaa tulla päätökseen. Vastaanotimme ensimmäisen A320-koneen vuonna 1998 ja näiden uusien koneiden myötä siirrymme kokonaan Airbus-operaattoriksi", kertoo Iho.

Finnairilla on tällä hetkellä käytössä 40 Airbus-konetta, joista 25 on A320-perhettä ja 15 laajarunkoisia A330- tai A340-koneita. Finnair oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka sitoutui kokonaan uuteen A350 XWB -malliin. Näitä yhtiö on tilannut 11 kappaletta.

A321ER_1”Olemme iloisia, että pitkäaikainen yhteistyökumppanimme Finnair rakentaa tulevaisuutta Airbus-laivastolla. A321 Sharkletit tuovat operointisäästöjä, mahdollistavat pidemmän kantaman ja ovat polttoainetehokkaita”, sanoo Airbusin asiakaspalvelusta vastaava operatiivinen johtaja John Leahy.

"Lisäksi A321 Sharkleteissa on kapearunkokoneiden levein matkustamo, mikä lisää matkustajien matkustusmukavuutta."

“Suhteemme Finnairiin on pitkäaikainen, ja olemme iloisia siitä, että yhtiö on päättänyt rakentaa tulevaisuuttaan täysin Airbus-koneista koostuvalla laivastolla. Sharkletein varustettu A321 auttaa Finnairia alentamaan käyttökustannuksiaan, pidentämään lentomatkoja ja parantamaan polttoainetehokkuutta. Koska koneen matkustamo on kapearunkomarkkinoiden levein, A321 on myös erittäin tilava ja mukava matkustajille”, jatkaa Leahy.


Uusia ratkaisuja

A321ER_7A321ER-koneisiin valittu IAE V2533-A5 -moottori mahdollistaa merkittävän polttoainetehokkuuden muihin tarjolla oleviin vaihtoehtoihin verrattuna. Airbusin testitietojen mukaan polttoainesäästö on noin 300 tonnia vuodessa lentokonetta kohden.

International Aero Engines IAE on monikansallinen lentokonemoottorivalmistaja, jonka osakkeenomistajia ovat Pratt & Whitney, Pratt & Whitney Aero Engines International GmbH, Japanese Aero Engines ja MTU Aero.

A321ER_8”IAE-moottorit auttavat meitä parantamaan asiakaskokemusta entisestään. Samalla säästämme polttoainekuluissa ja saamme aikaan merkittävän vähennyksen hiilijalanjälkeemme”, vakuuttaa Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho.

Finnairin tilaamissa A321ER-koneissa on myös Airbusin uudet siivenkärkievät eli Sharkletit. Noin 2,5 metriä korkeat evät vähentävät Airbusin polttoaineenkulutusta jopa 3,5 prosenttia ja CO2-päästöjä noin 700 tonnia per lentokone. Koneen elinkaaren aikana kertyvä säästö onkin merkittävä.

A321ER_9Finnairin A321ER-koneiden kantama on 5741 kilometriä ja polttoaineen kulutus noin 2740 kg tunnissa perustuen keskimääräisen lennonpituuteen. Rahtia voidaan kuljettaa 2500 kg täydellä matkustajamäärällä keskimääräisellä lennon pituudella.

Finnairin A321ER-koneet ovat ETOPS-hyväksyttyjä joten niillä voi operoida maksimissaan 120 minuutin mittaisen lentomatkan päässä lähimmältä lentokentältä. Tulevaisuudessa ETOPS-hyväksynnän odotetaan nousevan 180 minuuttiin. 


Istuinväli kasvaa ja matkustajille tabletit

Koneessa on 209 turistiluokan paikkaa ja istuinväli on 31 tuumaa. Käytössä oleva  tila kavaa kaksi tuumaa Boeing 757-koneisiin verrattuna. Istuimet ovat samanlaiset kuin yhtiön reittiliikenteessä olevissa A320-perheen vanhemmissa koneissa. Niihin on vaihdettu näitä uudentyyppisiä, entisiä ohuempia Recaro Slimline CL3510 -istuimia jälkiasennuksena huoltojen yhteydessä.

A321ER_5Uudessa koneessa ei ole lainkaan perinteistä matkustamonviihdejärjestelmää. Finnair tarjoaa asiakkaidensa vuokrattaviksi Samsung Galaxy tab 3 -tabletteja, joita on lennolla mukana aluksi 50 kappaletta.

Tablet-laitteeseen on ennalta ladattu elokuvia aikuisille ja lapsille, Ylen lastenohjelmia, pelejä, erilaista musiikkia ja tietoja tax free -tuotteista.

A321ER_6Lomalennoilla matkustajilta laitteesta perittävä viihdemaksu sisältää tablet-laitteen ja kuulokkeet, jotka voi pitää itsellään. Maksun suurutta ei ole vielä päätetty.

Ensimmäinen A321 Sharklet, rekisteriltään OH-LZG (msn 5758), saapuu Airbusin Hampurin-tehtaalta Helsinki-Vantaalle lennonnumerolla AY7330 perjantaina 6. syyskuuta kello 18.50.

Lue myös: