"Kuinka monet meistä ovat kummastelleet olemmeko oikeutettuja korvaukseen tai jonkinlaiseen apuun kohdatessamme ongelmia matkallamme valitusta liikennevälineestä riippumatta", sanoo liikenneasioista vastaava komission varapuheenjohtaja Siim Kallas.
Tuorein versio sovelluksesta sisältää uusia toimintoja näkövammaisille sekä kolme uutta kieltä - Kroatia, Serbia ja Albania. Your Passenger Rights -sovellus toimii kysymys-vastaus periaatteella jolloin käyttäjä tunnistaa ongelmakohdan helposti ja saa tietää oikeutensa. Ohjelmisto on käytettävissä Applen iPhonella ja iPadilla, Googlen Androidilla, RIM:n BlackBerryllä ja Microsoftin Windows Phone 7:lla. Oikeuksista kerrotaan 25 eri kielellä. Sovellusta on ladattu jo yli 140 000 kertaa. Mobiilsovellus on osa komission "Your Passenger Rights at Hand" -kampanjaa, jonka osana sosiaalisessa mediassa (Facebook, Twitter, Google+) vietetään teemaviikkoa 7-11- heinäkuuta.
Sovelluksesta löytyy myös matkustamisen kannalta tärkeitä puhelinnumeroita sekä yhteystietoja hätätilanteiden varalta. “On hienoa, että Euroopassa matkustavat voivat nyt ladata käyttöönsä mobiilisovelluksen, jonka avulla kuluttaja saa konkreettista apua selviytymiseen hankalissa tilanteissa jo paikan päällä matkalla ollessaan. Olen erityisen iloinen siitä, että tämä sovellus on tarjolla niin monella kielellä, myös suomeksi, ja että se on saatavilla tunnetuissa sovelluskaupoissa", kertoo Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström. Euroopan kuluttajakeskusten verkostolla on toimipiste jokaisessa EU-maassa sekä Islannissa ja Norjassa. Sovelluksen kehittäminen on ollut kaikkien Euroopan kuluttajakeskusten yhteishanke, jota Saksan toimipiste on koordinoinut. Suomessa aloittanut kesän aikana aloittanut myös AirHelp-palvelu, joka auttaa lentomatkustajia saamaan heille kuuluvat korvaukset lentoyhtiöiltä omaa provisiotaan vastaan. Lataa EU:n lentomatkustajan oikeudet
Lue myös:
|
|||