EU-komissio mahdollistaa 5G-matkapuhelinpalveluiden tarjoamisen lentokoneissa

taivas_vanat_2Lentoyhtiöt voivat tuoda viimeisimmän 5G-teknologian lentokoneisiinsa matkustajien käyttöön vanhemman mobiiliteknologian rinnalle. EU-komissio päivitti lentokoneiden matkaviestinnän taajuuksia koskevan täytäntöönpanopäätöksen ja määritti lennon aikana käytettävälle 5G-teknologialle tietyt taajuudet. Nähtäväksi jää siirtyykö nykyinen mobiililaitteiden lentokonetila historiaan.

Lentoyhtiöt voivat jatkossa tarjota EU-alueella tapahtuvilla lennoilla uudenlaisia matkapuhelinpalveluita, jotka hyödyntävät täyttä kapasiteettia kuten maan pinnalla toimiva 5G-verkko.

"5G mahdollistaa innovatiiviset palvelut ihmisille ja tarjoaa kasvumahdollisuuksia eurooppalaisille yhtiöille. Taivas ei ole enää rajana, kun kyse supernopean ja suuren kapasiteetin mahdollistavista yhteyksistä", sanoi EU:n Sisämarkkinoista vastaava komissaari Thierry Breton.

Vuodesta 2008 lähtien on komissio varannut täytäntöönpanoasetuksissa tiettyjä taajuuksia matkaviestintään lentokoneissa. Niiden avulla lentoyhtiöt voivat tarjota viesti-, puhelu- ja datapalveluita EU-alueella lentäville matkustajille. Uusi päivitys komission täytäntöönpanoasetukseen mahdollistaa lentokoneen mobiiliviestinnän 5G-palvelujen tasolle.

Palvelu voidaan toteuttaa lentokoneen matkustamon omassa verkossa hyödyntäen pikosoluja eli pienen alueen kattavia tukiasemia. Ne yhdistävät käyttäjät reitittäen puheluita, viestejä ja muuta dataa tyypillisesti satelliittiverkon kautta lentokoneesta maan pinnalla toimivaan matkapuhelinverkkoon. Matalammilla korkeuksilla 4G- ja 5G-verkkoon voisi olla tarjolla suora yhteys.

 Yhdysvalloissa 5G-ratkaisuiden tarjoaminen on viivästynyt erityisesti lentoasemien läheisyydessä. Ongelmana on Yhdysvalloissa käytettävät 3,7-3,98 Ghz:n radiotaajuudet, jotka ovat lähellä lentoliikenteen käyttämiä 4,2-4,4 Ghz:n taajuuksia. Pahimmillaan taajuuksien läheisyys voi sotkea matkustajakoneen radiokorkeusmittareiden ilmoittamia lukemia aiheuttaen vakavia ongelmia erityisesti huonon näkyvyyden olosuhteissa. Tuolloin käytetään ns. CAT III -lähestymisiä, jotka mahdollistavat automaattiset laskeutumiset jopa lähes nollanäkyvyydessä.

Euroopassa 5G-palveluita tarjotaan 3,4-3,8 Ghz:n taajuusalueella, joka on kauempana lentoliikenteen käyttämistä taajuuksista.

Kansainvälinen ja kansallinen radiotaajuuksien sääntely kattaa 9 kHz:n ja 3 000 GHz:n välisen radiotaajuusalueen.