Jako miehittämättömien ilma-alusten ja lennokkien välillä poistuu uusien asetusten myötä ja kaikille sovelletaan jatkossa samaa sääntelyä. Samalla poistuu pitkään jatkunut sääntelyn epävarmuus, joka on saattanut hidastaa alan investointeja. Suomi on ollut edelläkävijä riskiperusteisessa sääntelyssä ja uudet asetukset tuovat muutoksia toimintaan.
"Kyseessä on suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä Suomessa. Sen myötä työn alla on kuitenkin joitain kansallisia toimenpiteitä kuten käyttäjärekisterin rakentaminen. Kansallisesti tulee ottaa kantaa myös mm. ikärajoihin ja ilmatilarakenteeseen", täsmentää Hannola Lentoposti.fi:lle. "Sovellettavaksi tuleva EU-sääntely ei anna nykyisen kaltaisia lennätysetäisyyksiä lentoaseman kiitotiehen nähden. Myös tämä kilometrimääräinen rajoitus on selllainen asia johon tullaan ottamaan kantaa kansallisesti", toteaa Hannola. "Mukana on siis kaikkia toimijoita koskeva rekisteriröintivaatimus, joka helpottaa turvallisuusviestintää drone-lennättäjille. Kyseessä on keskeinen vaatimus, joka ei siis ole ilma-alusrekisteri vaan käyttäjärekisteri", täsmentää Hannola tulevaa rekisteriä. Uutta on myös toiminnan kategorisointi sen mukaan, kuinka vaativasta operoinnista on kyse. Kategoria määrittää sovellettavat toimenpiteet, joilla riskejä vähennetään hyväksyttävälle tasolle. "Sen myötä valmistajille tulee laaja paketti vaatimuksia, minkälaisia tuotteiden pitää olla eri kategorioissa. Tältä osin siirtymäajat ovat pidempiä", jatkaa Hannola. Uusia säännöksiä sovelletaan pääsääntöisesti 1.7.2020 alkaen. Kansalliset täydentävät määrittelyt ovat valmisteilla, ja ne laaditaan toimijoita kuullen. KOMISSION TÄYTÄNTÖÖNPANOASETUS (EU) 2019/947 (PDF-tiedosto) Päivitys 13:48: Lisätty Traficomin Jukka Hannolan haastattelu koskien tulevia muutoksia. Lue myös:
|
|||