16 suurta lentoyhtiötä sitoutui parantamaan peruutus- ja palautuskäytäntöjään epäsäännöllisyystilanteissa

EU_flags_1Kaikkiaan 16 yhteisvalvontahankkeen kohteena ollutta lentoyhtiötä on sitoutunut Euroopan komission ja kansallisten kuluttajaviranomaisten kanssa käytyjen neuvotteluiden jälkeen parantamaan epäsäännöllisyystilanteissa käytäntöjään lentojen peruutuksissa ja rahojen palautuksessa.

EU-komissio ja kansalliset kuluttajaviranomaiset ovat neuvotelleet lentojen peruutusten seurauksena tapahtuviin lippurahojen palautuksiin ja voucher-käytäntöihin parannuksia, jotka myös toteutetaan aiempaa nopeammin. Komissio hälytti kuluttajaviranomaisten yhteisvalvontahankkeen käyntiin joulukuussa 2020 käsitelläkseen lentoyhtiöiden peruutus- ja korvauskäytöntöjä Covid-19 -pandemian aikana. Suomesta mukana oli Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV.

ECC_logoLentoyhtiöistä neuvotteluissa olivat mukana Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling ja Wizz Air.

Lentoyhtiöt sitoutuivat poistamaan korvausviivästyksiä suurimmasta osasta tapauksia ja rahat palautetaan matkustajille seitsemän päivän kuluessa, kuten EU-lainsäädäntö edellyttää. Matkustajille ilmoitetaan lisäksi selkeämmin heidän oikeuksistaan, jos lentoyhtiö peruuttaa lennon. Toimet eivät kosketa ns. pakettimatkoja.

Lentoyhtiöt viestivät asiakkailleen yhtälailla kaikista mahdollisista vaihtoehdoista epäsäännöllisyystilanteissa verkkosivuillaan, sähköposteissaan sekä muissa kommunikointiväneissä koskien uudelleenreititystä, rahojen palautusta ja lahjakortteja, jos yhtiö sellaisia käyttää.

EU_pax_rights_logoLentoyhtiöt viestivät asiakkailleen selkeästi eroavaisuuksista lentoyhtiön tekemistä lentojen peruutuksiin liittyvistä oikeuksista sekä asiakkaan itse tekemistä lentojen peruutuksista ja molempiin tapauksiin liittyvistä vaihtoehdoista.

Lentoyhtiöt voivat antaa asiakkailleen lahjakortteja, mikäli asiakkaat itse nimenomaisesti haluavat valita lahjakortit. Useimmat lentoyhtiöt olivat yhtä mieltä, että käyttämättömät lahjakortit, jotka matkustajat joutuivat hyväksymään pandemian alkuvaiheessa voidaan nyt korvata rahallisesti, jos matkustaja niin haluaa.

Matkustajat, jotka ovat varanneet lentonsa matkatoimiston tai muun kuin lentoyhtiön oman kanavan kautta voivat lentojen peruutustilanteissa vaikeuksia kohdatessaan kääntyä lentoyhtiön puoleen ja pyytää hyvitystä suoraan lentoyhtiöltä.

Vaikka yhteisvalvontahanke lentoyhtiöiden kanssa nyt päättyy tulevat kansalliset kuluttajaviranomaiset seuraamaan toteutetaanko annetut sitoumukset sovitusti. Kansalliset toimijat myös vaihtavat tietoja keskenään tutkimukseen liittyen.

Kyseessä on ollut suurin kansallisten kuluttajaviranomaisten suurin yhteishanke ja ensimmäinen, joka perustui EU-komission pyyntöön.