EU:n päästökauppa voi tuoda vaikeuksia eurooppalaisyhtöille

EU:n ETS (emission trading system) eli lentoliikenteen päästökauppa on kovassa vastatuulessa EU-alueen naapureiden silmissä ja tilanne saattaa kärjistyessään aiheuttaa suuria vaikeuksia EU:n lentoyhtiöille.

Päästökaupan aloittamisen lähestyminen on aiheuttanut kovia vastareaktioita EU:n ulkopuolisissa maissa, jotka vastustavat EU:n päätöstä joutua osallistumaan päästökauppaan. Vastustusta kuuluu jokaisesta ilmansuunnasta. USA on uhannut EU:ta oikeustoimilla ja Venäjä mahdollisilla ylilentomaksujen korottamisilla.

Intia on kertonut ottavansa kahdenväliset lentoliikennesopimukset uudelleen tarkasteltavaksi mikäli päästökauppa toteutuu nykymuodossaan. Kiinan kasvavat markkinat tarvitsevat runsaasti lentokoneita mutta nyt maa on uhannut peruuttaa tilauksia eurooppalaisvalmistaja Airbusilta.

EU-lentoyhtiöiden eriarvoista asemaa korostaa myös päästökaupassa käytettävä vuoden 2010 päästömäärä, jonka perusteella toimittaisiin vuosia eteenpäin. Asiasta hyötyvät eniten Etelä-Eurooppalaiset yhtiöt joiden toimintaan ei vaikuttanut Islannin tulivuorenpurkauksen aiheuttama tauko lento-operaatioissa. 

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kertoi Ilmailutoimittajien tapaamisessa myös ettei kukaan tunnu tietävän mitä päästökauppa oikeasti maksaa. Tilanne voi Vehviläisen mukaan ajautua siihen, että lyhimmän reitin sijasta esimerkiksi Intiasta Yhdysvaltoihin ei kuljettaisikaan Suomen kautta koska silloin lennettäisin ensin Helsinkiin EU-alueelle ja edelleen EU-alueelta Yhdysvaltoihin.

Päästökauppakustannuksia vältellen lennettäisiin ensin niin sanottuihin hiekkamaihin ja sieltä Yhdysvaltoihin jolloin päästöt ympäristöön lisääntyisivät tonneittain. Edessä saattaa olla työpaikkojen menetyksiä EU-lentoyhtiöissä.

Päästökaupan voittajasta ei siis ole selvyyttä, mutta ilmeisesti se ei ole ympäristö.