Uusiutuva lentopolttoaine (SAF) on yksi tärkeimmistä työkaluista lentämisen päästöjen vähentämiseksi lähivuosina. Nesteen Finnairille toimittamalla Neste MY Uusiutuvalla Lentopolttoaineella voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna. Yhteensä Finnairin nyt hankkima erä vähentää kasvihuonekaasupäästöjä koko elinkaarensa ajalta noin 1770 tonnia. Finnairin hankkima 750 tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vastaa puhtaassa muodossa, 100 %:na käytettynä noin 400 lentoa Helsingistä Tukholmaan. Tämä on toistaiseksi Finnairin suurin yksittäinen uusiutuvan lentopolttoaineen hankintaerä. Uusiutuva lentopolttoaine toimitetaan Helsinki-Vantaan lentokentälle alkuvuodesta 2023. Finnair on mukana oneworld-allianssin pyrkimyksessä käyttää 10 % uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoteen 2030 mennessä ja osallistuu myös oneworldin yhteishankintoihin vuosina 2025–2032. Uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä lisää myös tuleva EU:n asettama uusiutuvan lentopolttoaineen käyttövelvoite. Myös Finnairin asiakkaat ovat mukana lentämisen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä: pieni osa jokaisen lentolipun hinnasta ohjataan uusiutuvan lentopolttoaineen käytön kustannuksiin.
”Asiakkaamme voivat lisäksi käyttää päästöhyvityspalveluamme, jossa he voivat tehdä lentämisen päästöjä suoraan vähentävän uusiutuvan lentopolttoaineen ostoja sekä kompensoida päästöjä", jatkoi Huurre. ”Finnair oli yksi ensimmäisistä lentoyhtiöistä, jotka käyttivät Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta. Olemme tehneet pitkään yhteistyötä ja odotan innolla, että voimme tukea Finnairia kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Uusiutuva lentopolttoaine on tällä hetkellä tehokkain käytettävissä oleva työkalu lentomatkustuksen päästöjen vähentämiseen", sanoi Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön Euroopan johtaja Jonathan Wood. "On hienoa nähdä Finnairin tekevän aloitteen vapaaehtoisesti uusiutuvan lentopolttoaineen ostamisesta osana kestävän kehityksen sitoumuksiaan ja lisäävät asiakkaidensa tietoisuutta siitä, miten he voivat olla mukana luomassa myös lentoliikenteelle kestävämpää tulevaisuutta”, jatkoi Wood. Uusiutuvan lentopolttoaineen käytön lisääminen lisää lentoyhtiön kustannuksia, sillä uusiutuva lentopolttoaine on selvästi fossiilista polttoainetta kalliimpaa. Nykyarvion mukan SAF-polttoaine on edelleen 3-5 kertaa fossiilista lentopolttoainetta kalliimppaa. Finnair valmistautuu jo nyt tähän ohjaamalla pienen osan jokaisesta myydystä lentolipusta, noin 20 senttiä per lippu, uusiutuvan lentopolttoaineen kustannuksiin. Tulevaisuudessa tämä osuus voi olla enemmän, kun lentämiselle asetetut käyttövelvoitteet lisäävät uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä.
Hiilineutraaliustavoitteen julkistuksen yhteydessä Finnair ilmoitti aikovansa käyttää vuoden 2025 loppuun mennessä vuosittain noin 10 miljoonaa euroa uusiutuviin polttoaineisiin. Biolpolttoaineen käyttömäärää on aiotaan siis lisätä vuosittain. Finnair kannustaa asiakkaitaan myös vähentämään lentojensa hiilidioksidikuormaa omilla toimilla: Finnair on keväästä 2022 lähtien tarjonnut asiakkailleen mahdollisuuden hyvittää lentämisen päästöjä yhdistämällä uusiutuvia lentopolttoaineita ja sertifioituja päästövähennysprojekteja. Palvelu toimii Finnairin yhteistyökumppanin Chooosen sivustolla.
Suomalainen Neste on johtava uusiutuvien lentopolttoaineiden valmistaja. Nykyisten laajennushankkeiden myötä SAF-polttoaineiden tuotantokapasiteetti nousee kuluvan vuoden aikana 1,5 miljoonaan tonniin ja vuoteen 2026 mennessä 2,2 miljoonaan tonniin. Nesteen tavoitteena on yli 20 miljoonan tonnin valmistus vuoteen 2030 mennessä. Käynnissä on myös useita hankkeita, joissa pyritään mahdollistamaan 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö lentokoneiden moottoreissa. Nykyisin suurin sallittu sekoitussuhde on 50 prosenttia. Uusiutuva lentopolttoaine tarjoaa kestävämmän vaihtoehdon perinteiselle, fossiilipohjaiselle lentopolttoaineelle. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista 100-prosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä.
Lisäksi uusiutuvalla lentopolttoaineella on matalampi tiheys, mutta korkeampi energiapitoisuus yhtä polttoainekilogrammaa kohti verrattuna fossiiliseen kerosiiniin. Tämä parantaa lentokoneen polttoainetehokkuutta, sillä polttoainetta kuluu vähemmän ja polttoainemassa on pienempi. Lue myös:
|
|||